Tweede editie Nachtbrigade Winterparade groter en internationaler

Sfeer is bepalende factor op lente-achtige Winterparade

Tekst: Joost Meijer / foto's: Joyce Brouwer ,

15 maart 2014 de tweede editie van Nachtbrigade Winterparade is een feit. Na het succes van vorig jaar is het festival dit jaar terug met meer internationale artiesten, een grotere randprogrammering en een extra area.

De dag begint rustig en komt de eerste twee uur nauwelijks op gang. Het publiek staat twijfelend te wachten tot de eerste mensen het voortouw nemen. Wanneer N’to zijn set begint in de grote Prodent fabriek, die voorzien is van draaiende schijven, lichtgevende watertonnen en achterin de zaal een groot kunstwerk waar de spots uiteenspatten op een disco bol, komen de eerste voetjes van de vloer. Hij draait een diepe melodieuze set en met zijn vrolijke platenkeuze krijgt hij de grote zaal op gang. Ondertussen in de Zeepfabriek proberen Beesmunt Soundsystem en later Pete Bandit & Jason Shae met gezellige house de zaal sfeervol van muziek te voorzien. Toch is de eerste zaal die echt los komt de warme stage in De Kelder met veel lokale acts. Waar eerst Pacific de bezoekers naar zich toe trekt weet Burt Control (BarreTijden) er al vroeg een feestje van te maken, door zijn grote house collectie, van grotendeels vinyl platen, te laten spreken.

Maar het echte feest begint buiten op het terrein. Met een groot arsenaal aan randprogrammering weet Nachtbrigade de rug recht te houden met een keur aan vermaak. Zo is er een schreeuwfontein, twee gezellige kampvuur plaatsen, een bijpassende vintage markt, en als kers op de taart het winterse bradwurst happen, wat neergezet is door U-Entertainment, die er op het terrein een Duits feestje van maken. Zo nu en dan komt er een kanon met veren voorbij en een grote op hout gestookte hot tub maakt het plaatje compleet.

Wanneer rond de namiddag de zalen meer gevuld zijn maakt Nathan Fake zijn opwachting in de Prodent Fabriek. Hoewel hij een knap kunstwerk laat zien met diepe techno, off-beats en veel experimentele maar stevige nummers, leidt het tot verwarring bij de jonge bezoekers. Dansen wordt er dan ook niet veel gedaan maar het oudere publiek is een enthousiast toeschouwer van dit muzikaal geweld. De zaal lijkt opgelucht wanneer De Sluwe Vos zijn set begint. Met klappende kicks en snerpende hats weet hij de handen voor het eerst op de dag omhoog te krijgen en het publiek smelt voor de energie die hij in zijn set stopt.

Ondertussen in de warm ingerichte Zeepfabriek, met zuiver en goed geluid, gaat Nederlands' nieuwe live act Weval weer een stapje terug om je mee te nemen in een muzikaal avontuur. Dit zijn twee talentvolle producers die een diepe, kwalitatief erg goede set neerzetten, met rustige baslijnen, dromerige vocals en melodische klanken. Echter is deze act wellicht op de verkeerde tijd neergezet want in de zaal wordt het gedurende de set een stuk rustiger. Waar Weval het rustig aan doet begint Thud Hola (BarreTijden) aan zijn ‘one man show’ in De Kelder. Thud Hola krijgt veel steun van het veelal lokale publiek wat in De Kelder staat en dit gaat gepaard met een goed gefundeerde, energieke set met variatie van verschillende elektronische stijlen.

De avonduren worden gevuld met veelal lichtpunten. Wanneer je buiten komt vanuit de Zeepfabriek staat rechts van je de dampende hot tub, die verassend veel wordt gebruikt door de bezoekers die zichzelf even een momentje van rust gunnen. Ook de kleurrijke lichtversiering en de geur van overheerlijke goed gevulde Burgers, Vega sticks, tosti’s en andere lekkernijen dragen bij aan het winterse apres-ski gevoel. Net als het sfeervolle kampvuur en de verschillende kraampjes waar je warme chocolademelk, koffie en wafels kan halen.

In de Prodent fabriek heeft aan het begin van de avond de Duitse techno baas Alexander Kowalski plaatsgenomen. Met ruige, maar vlakke techno weet hij de zaal helaas niet geheel te overtuigen. Juan Sanchez brengt weer meer leven in de tent met een set vol breaks en melodie, en brengt daarmee Benny Rodriquez in stelling om de laatste twee uur te vullen met stevige techno.

Waar de Prodentfabriek steeds grimmiger wordt, wordt de Zeepfabriek gevuld met de mensen die zin hebben om gezellig te dansen. Job Jobse laat zien wat het label van Life and Death nou precies inhoudt door zuivere bassen en diepe kicks te combineren met veel drive in de melodieën. Het hoogtepunt van de avond komt van Nederlandse bodem als Musclefarm achter de wheels of steel plaatsneemt. Deze twee heren draaien opzwepende tech-house waar zeker de eerste drie rijen van Amersfoorts publiek met hun handen omhoog staat. Ondertussen zorgen Disco Matique en later Baskerville voor een passend einde in De Kelder door de gezelligheid vast te houden.

Nachtbrigade heeft dit jaar wederom weten te overtuigen. De programmering was een stuk volwassener ten opzichte van vorig jaar: meer buitenlandse acts, gecombineerd met een originele aankleding en randprogrammering, wat het tot een succes heeft gemaakt. Helaas leek de timetable soms wat ondoordacht, waardoor sommige zalen op bepaalde momenten wat verlaten oogden.

Gezien op Nachtbrigade Winterparade, 15 maart 2014 @ Amersfoort: N’to, Nathan Fake, Alexander Kowalski, Juan Sanchez, Benny Rodriquez, Beesmunt Soundsystem, Pete Bandit & Jason Shae, Weval, Job Jobse, Musclefarm, Pacific, Burt Control, Thud Hola, Disco Matique, Baskerville.