De daverende Doggtown takeover bij Fuse in De Helling

Stuiteren en crowdsurfen op futuristische bass en onluisterbare trap

Tekst: Menno de Meester/Foto's: Ayse Avci ,

Op de maandelijkse clubnacht Fuse presenteerde het Nederlandse bass-label Doggtown Records zich zaterdag voor het eerst aan het publiek van Tivoli de Helling. Alle heren die bij dit label zitten, Guerilla Speakerz, Subp Yao, Beaudamian, Boeboe en Ganz, verzorgden een nacht vol bass, trap, hiphop en verwante stijlen. De release van hun eerste gezamenlijke EP ‘Welcome to Doggtown’ werd hier gevierd met een chaotische, maar enorm dansbare avond.

Rond 12 uur betreden we de danszaal van Tivoli de Helling waar Subp Yao aan zijn eerste set is begonnen. We bevinden ons in de wereld van bass, waar de meest uiteenlopende stijlen in de blender worden gegooid en subgenres sneller tevoorschijn komen dan Speedy Gonzales. Alle dj’s draaien twee sets van een half uur, zodat iedereen de kans heeft om voor een volle zaal te draaien. Subp Yao draait bij vlagen zeurderige space-trap die verrassend goed werkt, maar is helaas soms te betrappen op een slordige overgang.

Ganz neemt het stokje van ‘m over en draait al gauw één van de tracks van de ‘Welcome to Doggtown’ EP en gooit ook ‘Thunder Bay’ van Hudson Mohawke er nog even in. De muziek wordt iets ingewikkelder, maar al snel herpakt Ganz zich met 90’s rave synthesizers en ‘Easy easy’ van TNGHT. Na wat electronica met vocoders in de stijl van Roger Troutman komen nog twee trapremixen van Disclosure voorbij en is het publiek voldoende opgewarmd om los te gaan.

Toch neemt Boeboe even gas terug en schroeft het tempo omlaag. Al snel stapt hij over op dirty house (dat dat nog bestaat!) en leeft hij zich veelvuldig uit op de gastoeterknop. Atactic, de vaste MC van Fuse, hypt het publiek op en we stuiteren van 2Chainz door naar hits als ‘I don’t like’ van Chief Keef om even later weer wat UK garage te horen. Na een goed getimede backspin runnen we weer the trap. De producties worden interessanter: hier neem ik graag mijn oordoppen voor uit. Maar opeens zijn er übercorny EDM-vocalen te horen. Het blijkt een nieuwe track van Britney Spears te zijn, in de remix van Boeboe. Na wat laatste dubstep-stuiptrekkingen beëindigt feest-dj Boeboe zijn set. Dit klinkt misschien als een onsamenhangende set, maar met zijn strakke mixes en goede timing zorgt Boeboe dat niemand op de dansvloer stil kan staan.

Organisators Guerilla Speakerz nemen het over. De beide heren draaien harder en agressiever dan hun voorgangers. We horen trap, fidget house (2008 electro house met een wobble bass) en een aantal onnavolgbare vervreemdende melodieën. De beide heren zijn volledig op hun decks gefocust, maar laten de zaal minstens zo hard los gaan als Boeboe. Hoewel bij veel feesten de rewinds de energie uit een set halen, komen ze hier op het goede moment en gaat het nog harder los als de Guerilla Speakerz de track opnieuw aanzetten. Na nog wat loftrompetten-trap spreken we Boeboe, Guerilla Speakerz en Subp Yao nog even backstage.

Boeboe weet trots te vertellen dat zijn nieuwe track ‘We feelin’ (love)’ op Studio Brussel is gedraaid. Deze is natuurlijk terug te vinden op de ‘Welcome to Doggtown’ EP. “Boeboe heeft een hitje gemaakt!” zegt Subp Yao. “Overal waar we ‘m draaien slaat ‘ie aan,” voegt Marlon van Guerilla Speakerz toe. “Alle tracks zijn even hard,” nuanceert Boeboe. Daniel van de Guerilla Speakerz heeft een andere favoriet: “Omdat ik het grappig vind hoe Beaudamians rare persoonlijkheid naar voren komt, ga ik voor zijn track ‘Shouri’. Het is weird, het is raar, het slaat ergens op, het slaat nergens op.”

Beaudamian staat inmiddels achter de decks en gooit er een trapversie van de Mario Tune in die Jeremy Ellis laatst nog liet horen bij de Dance Fair. Hij durft het zelfs aan om wat brostep – de meest overdreven en schreeuwerige dubstepvariant – te draaien. Dat dit nog kan! En werkt! Een paar politiesirenes later stuiteren we op een juke-beat met gabberinvloeden en vliegen we verder naar meer melodieuze space-trap. Het is heel fijn dat ‘Fuse’, de panfluitclassic van Hudson Mohawke, nog even voorbij komt op dit gelijknamige feest.

Ganz is terug achter de decks en draait de dikste bassen van de avond. Alles trilt en het publiek gaat enorm los. Atactic vraagt om gunfingers en iedereen steekt ze graag in de lucht. Een jongen klautert het podium op. “Jullie moeten ‘m vangen!” roept Atactic. Voor de drop springt de jongen het publiek in. Gelukkig maar, want bij de drop ontstaat er weer een moshpit.

Feest-dj Boeboe staat weer klaar en opent met Hurricane van Eprom. “This one is from da future!” weet Atactic ons te vertellen. En ja hoor, het moment is daar: Boeboe mag zijn hitje draaien! ‘We feelin’ (love)’ gaan we nog veel horen deze zomer. Tracks van Kanye West en Kendrick Lamar, gastoeters, de acapella van ‘A Milli’ van Lil Wayne, een hoop backspins, meer toeters en nog een luchtalarm resulteren in chaos op de dansvloer. Zelfs gabber in de stijl van Neophyte komt voorbij. Maar Boeboe gaat nóg verder: hij draait ‘Als je weet wat je doet met mij’ van de Surinaamse feestband La Rouge. Zelfs hier komt hij mee weg, maar helaas kakt zijn set erg in aan het einde.

De terugkomst van Guerilla Speakerz is niet wat het geweest is. Het wordt erg experimenteel, met haast onluisterbare trap. De dikke hiphopbassen begeleiden vervelende hoge geluiden. Rond half 4 is de zaal nog half gevuld. De dj’s draaien nog een brostep-plaat, maar helaas is de avond al over haar hoogtepunt heen.

Subp Yao is terug met een melodieuze opening en meer loftrompettentrap. Na al deze uren knallen wordt het te vermoeiend om in de zaal te blijven. De variatie was enorm op deze avond. Toch heeft Doggtown Records wel een aardig herkenbaar geluid weten neer te zetten. Het is goed om te zien dat er voldoende vernieuwing is in de elektronische muziek. Boeboe mag zich de winnaar van de avond noemen. We gaan hem zonder twijfel veel zien de komende maanden.

Gezien: Fuse – Doggtown takeover, zaterdag 8 februari 2014 @ Tivoli de Helling, Utrecht