Jett Rebel
Jett Rebel. Een half jaar geleden had nog niemand van hem gehoord, nu struikel je over de superlatieven als je zijn naam googlet en siert zijn naam de posters van zo’n beetje ieder festival. Niet meer dan logisch dat hij dit seizoen ook op deBeschaving staat.
Wat maakt Jett Rebel nou zo aantrekkelijk? Hij is niet bijzonder knap, draagt vandaag een parelketting en een crop top – en toch is hij drop dead sexy. Vraag dat maar aan de massaal toegestroomde tienermeisjes die zich tegen het dranghek verdringen. Of werp een blik op de meegesleurde vriendjes, die er chagrijnig naast staan. Tijdens de show wordt het behoorlijk broeierig onder het zeildoek van de Atlas.
Jett Rebel, echte naam Jelte Tuinstra, speelt en zingt zijn eigen partijen in. Op deBeschaving laat hij een ander staaltje multi-talent zien: hij klimt al zingend in een van de masten die het dak van de Atlas ondersteunen. Podiumbeest? Zeker. Flamboyante uitslover? Ook. Maar ondertussen zetten Tuinstra en zijn live-band ook een uitstekende en bruisende show neer. En dat rechtvaardigt alle aanstellerij. Onze complimenten.
deBeschaving 2014 - deel 2
Tienermeisjes, spierballenrock, singer-songwriters, megalomane geluiden en meer
Op zaterdag 5 juli staan de Botanische Tuinen van het Utrecht Science Park weer in het teken van festival deBeschaving. Een mooi programma vol kunst, wetenschap en muziek op een bijzondere locatie, dat niet alleen je oren en ogen in vervoering brengt, maar ook je brein. 3voor12/Utrecht was uiteraard aanwezig op dit jaarlijkse festival en deed verslag.
Tommy Ebben
"Wij zijn Tommy Ebben" zegt de percussionist van Tommy Ebben. Wijzend naar de frontman: "Althans hij dan." Kenden we Tommy Ebben eerder als folkjongen of meer recent als initiatiefnemer van Knalland, vanmiddag tapt hij uit een ander vat. Tommy en band leveren een half uurtje spierballenrock af op het 3FM-podium. De toeschouwers vinden het prima en kijken grotendeels zittend toe. Radiosingle 'Keep The Light On' vindt herkenning bij het publiek, tijdens de overige nummers is de aandacht aanzienlijk slapper. Als de band - bij wijze van uitsmijter - een industrieel en grotendeels instrumentaal nummer inzet, laten Tommy en co. toch nog wat tanden zien. Op dit moment komen eindelijk de synthpartijen tot hun recht. Dan is het woord nog even aan de percussionist: 'Wij waren Tommy Ebben'.
Lucy Rose
Precies één week geleden stond Lucy Rose op Glastonbury, maar vandaag staat zij op deBeschaving. De Britse singer-songwriter is momenteel bezig met de opnames van haar nieuwe album en doet ondertussen met haar band enkele shows in Europa. Het kleine, blonde meisje van vijfentwintig oogt jong en timide, maar heeft wel de kracht het publiek voor zich te winnen. Een deel van het publiek staat voor het podium en deinst zachtjes mee met de ingetogen liedjes die Lucy speelt. Het overgrote deel van het publiek zit op het gras, waaronder een als leeuw geschminkte vrouw van middelbare leeftijd. Lucy Rose speelt vooral nummers van haar oude album Like I Used To, zoals 'Shiver', 'Red Face' en 'Middle of The Bed'. Daarnaast brengt zij verschillende nieuwe nummers ten gehore, die stuk voor stuk veelbelovend zijn voor het nieuwe album. Hoe dit album gaat heten en wanneer deze uitgebracht wordt, is nog onbekend.
Thomas Azier
De zwarte prins uit Berlijn: het is de geuzennaam van Thomas Azier geworden. Na jarenlang zwoegen in de Duitse hoofdstad bracht hij dit jaar eindelijk zijn debuutplaat Hylas uit. Een dijk van een plaat die refereert aan industriële omgeving waarin deze tot stand kwam. Een mix van subtiele techno, new wave en pop, een belichaming van de verleidingen van de nacht. De prins betreedt het podium in een zwarte flapperjas. Co-producer Robin Hunt staat rechts op het podium, ingesloten door apparatuur. Als snel bezweert Azier het publiek met megalomane armgebaren en zodoende valt zijn podiumpresentatie perfect samen met de megalomane muziek. Let op: dat is fantastisch. Vanaf 'Verwandlung' transformeert de Atlas-tent definitief tot een sinistere nachtclub. Het publiek danst, zweet en verleidt. Azier kronkelt over het podium, gaat zijn synthesizer te lijf en strekt zijn armen uit naar de meisjes op de eerste rij. Maar zijn pompeusheid wordt op geen enkel moment een gimmick. Ook live is Thomas Azier een sensatie.
When We Are Wild
Ongeveer een jaar geleden werd de band When We Are Wild uitgeroepen tot 3FM Serious Talent, waardoor zij nu de eer hebben op de 3FM Serious Talent Stage te staan. Zanger Hille Stellingwerf begon in 2012 met het schrijven van nummers en werkte daarnaast als vuilnisman en schoonmaker om de eerste studio-opnames te kunnen betalen. Na hun debuutsingle 'Scuse Me' ging de carrière van de band in een sneltreinvaart. Zo stonden zij begin dit jaar op Eurosonic/Noorderslag. Vandaag lijken de jongens wat in zichzelf gekeerd. Het plezier straalt er niet vanaf. Het publiek zit in het gras en lijkt zich met andere dingen bezig te houden. Een goed voorbeeld hiervan is het meisje dat heel aandachtig aan het bellenblazen is. When We Are Wild speelt strak, maar het ontbreekt de band aan enthousiasme. Het stemgeluid van zanger Stellingswerf doet af en toe denken aan die van John Mayer, wat wel de aandacht van voorbijgangers trekt. Wanneer de band 'You Can’t Always Get What You Want' speelt, wordt ongetwijfeld verwezen naar het uitzendverbod van deBeschaving, wat betreft het WK.
Novastar
Het was een tijdje stil rond zuiderbuur Joost Zwegers, beter bekend als Novastar. Dit jaar bracht hij een nieuwe plaat uit. En verrék: her en der verschijnt zijn naam weer op de festivalaffiches. Ook Novastar heeft 'last' van het wereldkampioenschap voetbal. België speelt tijdens zijn show de tweede helft tegen Argentinië en zo nu en dan verdwijnt Zwegers van het podium om de tussenstand te checken. Het wordt hem van harte gegund.
Intussen speelt Novastar een prettige set vol vriendelijke poptunes met heel soms een vleugje country. Het is opvallend hoezeer hits als 'Because' en 'Mars Needs Women' - toch alweer een aantal jaar oud - zich in ons collectieve bewustzijn hebben genesteld. De liedjes kunnen op directe bijval rekenen. Dit geldt ook voor 'Wrong' dat wordt opgedragen aan een worstelend Belgisch elftal. "Where do we go?", zingt Zwegers bovenop zijn piano. We weten het inmiddels: het mocht niet baten. Hopelijk geldt dit niet voor 'The Best Is Yet To Come', dat dan weer aan het Oranjelegioen wordt opgedragen. Oranje licht verspreid zich door de zaal terwijl Zwegers en publiek die ene zin scanderen. Ja, Novastar weet hoe hij een tent in tijden van nationale competitie naar zijn hand moet zetten. Het publiek smeekt dan ook om een toegift. Maar Blaudzun staat op het programma.
Gezien: deBeschaving 2014 met onder andere Jett Rebel, Tommy Ebben, Lucy Rose, Thomas Azier, When We Are Wild, Novastar en vele anderen op zaterdag 5 juli 2014 @ Botanische Tuinen, Utrecht