De Utrechtse twintigers Yannick Samson en Erik Haakman bundelen hun krachten onder de naam Shapes. Ze maken UK bass music, gemengd met 90s US/UK garage en house, met een knipoog naar oldschool R&B. Zo is in de track 'Nite N Day' een sample van Mariah Carey te horen. In mei kwamen ze met hun eerste EP Nite N Day op het Utrechtse label BMKLTSCH Records terecht. De volgende EP’s liggen al klaar om bij verschillende internationale labels uitgebracht te worden. Dj’s als Laurent Garnier, Audiojack en De Sluwe Vos pikten reeds hun tracks al op. De eerste internationale stappen zijn tevens ook al gemaakt, want in het weekend van 10 t/m 14 juli reizen ze af naar Servië. Met hun draaikunsten heeft Shapes namelijk een plekje gewonnen op een van de podia van EXIT festival. Hieronder een interview om deze jongens beter te leren kennen.

Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?
Yannick: "We kwamen vaak in het Griftpark in Utrecht. Ik droeg toen een Beats by Dr. Dre koptelefoon en die zat Erik altijd af te kraken. Daarom mocht ik hem eerst niet zo, maar na een tijdje begonnen we wat meer met elkaar op te schieten. We zijn een paar keer gaan chillen en luisterden allemaal tracks die we allebei heel vet vonden. Een stijl die nog niet iedereen checkte. Een beetje die UK bass meets deephouse, wat wij nu ook maken. Dat is ongeveer twee jaar geleden."

Die stijl is nu wel populairder aan het worden.
Erik: "Ik denk dat we daar ook wel geluk mee hebben. Toen wij anderhalf jaar geleden onze muziek naar labels stuurden, zeiden ze: 'Het is te melodieus' en 'Beter haal je die vocals eruit.' Nu wordt dat juist aangemoedigd."
Yannick: "Als je het album van Disclosure kaal stript, heb je nog steeds een dikke undergroundtrack."
Erik: "Dan is het wel wat meer credible, of underground. Alles evolueert, alle stijlen komen bij elkaar op een coole manier."

Naar welke dj’s luisteren jullie zelf graag?
Yannick: "Jackmaster en Oneman, zij draaien alles wat ze in handen kunnen krijgen. Feilloos."
Erik: "Bij Jackmaster heb je niet door dat hij van house naar hiphop gaat. Het voelt zo natuurlijk aan. Hij was ook bij de eerste editie van Colors in Tivoli. Daar mixte hij een Julio Bashmore door in TWR72 en dat weer in A Milli van Lil Wayne, terwijl dat heel natuurlijk klonk. Dan heb je wel iets speciaals te pakken als dj."

Wat zijn de plannen voor de komende tijd?
Erik: "Er komen nog wat Taped-avonden, over heel Nederland verspreid. Verder zijn we bezig met een redelijk groot label uit Engeland, waar we nog niet zoveel over kunnen zeggen. En we hebben nog een remix van Broke One die komende maand uit gaat komen. En we hebben een remix gemaakt voor Cape Cod uit Oekraïne, die doet het altijd wel lekker."
Yannick: "Voor een underground label, All Over It Records, hebben we ook een remix gemaakt."
Erik: "Verder komt er ook nog een remix EP van Nite N Day uit bij BMKLTSCH."
Yannick: "Daar staan wel hele interessante namen op, heel divers allemaal.
En natuurlijk willen we naar Engeland. Audiojack zei dat we er wel zouden komen!"
Erik: "Op Soundcloud hebben we veel meer plays uit Engeland dan uit Nederland bijvoorbeeld."
Yanncik: "Daarom weten we zeker dat we daar ook moeten zitten."

Er was ook al een track van jullie opgepikt door Laurent Garnier?
Erik: "Dat was een track die ik al eerder had gedaan met De Sluwe Vos: 'Hugh Grant'. Onze EP Nite N Day werd verder door Audiojack, My Nu Leng en Broke One gesupport. Ook Cinnaman draait tracks van onze EP."

Hoe zijn jullie eigenlijk bij BMKLTSCH terecht gekomen?
Erik: "Mijn broer was de tourmanager van Dem Slackers. Toen ben ik heel vaak mee geweest naar hun feestjes. Ik vond het hele relaxte gasten. Voor Nite N Day hadden we ook een aanbod van een heel groot label, maar die hebben we laten liggen om bij BMKLTSCH te releasen. ’t Is gewoon een soort club."
Yannick: "Meer een collectief dan een los label."
Erik: "Ook bij Taped in OT301 waren er heel veel artiesten van BMKLTSCH die niet hoefden te draaien, maar er wel gewoon waren."

En hoe kwamen jullie op het idee om zo’n Mariah Carey sample te pakken voor Nite N Day?
Erik: "Ik lag op de bank te zappen toen haar nummer met dat zinnetje, 'I need you near me night and day' op tv kwam. Dat vond ik best catchy. Sommige tracks zijn een soort heimelijk genoegen. Dan is het vet om de vocals te pakken en daar vettere tracks van te maken. Een goede melodie is een goede melodie, ongeacht welke artiest het doet."

Door welke artiesten zijn jullie het meest beïnvloed?
Yannick: "MK."
Erik: "Zijn remix van 'Push the feeling on' heeft mij wel muzikaal gevormd als kind. Dat was het moment waarop ik dacht: nu hou ik van house. Pas toen ik het origineel hoorde, besefte ik hoe geniaal MK was: één chop uit het intro, één chop uit de break, uit allerlei random plekjes pakt hij samples."

Erik: "Het is ook een beetje Andy Warhol-achtig. Als je bepaalde dingen die bestaan op een andere manier interpreteert, kan het heel vet worden. Dat is ook wat hij deed met die Brillo Boxes. Dat vind ik ook vet aan MK bijvoorbeeld, dat hij van die hele suffe dingen achter elkaar plakt en er één killer bassline over heen legt."
Yannick: "En een hele goede melodie."
Erik: "Het is een soort schoonheid vinden in…"
Yannick: "… het lelijke."

Klinkt als een mooi mission statement.
Erik: "We proberen ook altijd te ontwijken dat we tracks gebruiken die we zelf heel tof vinden. Maar juist om die heimelijke genoegens, die foute dingen, om daar een eigen draai aan geven."
 

Te zien: Shapes, zaterdag 13 juli 2013, HAL16, Utrecht