Hollandse Nieuwelingen bewijzen zich op Tweetakt

Publiek van theaterfestival Tweetakt draait goed warm voor het nieuwste van Hollandse bodem

Tekst: Marit van Leeuwen / Foto's: David Eermans ,

Deze zaterdagavond op Tweetakt stond in het teken van 3VOOR12’s Hollandse Nieuwe. De talentenpoule van 3VOOR12, maandelijks te beluisteren op de Hollandse Nieuwe compilatie op de luisterpaal, mocht zich dit keer live waarmaken op het theaterfestival.

Publiek van theaterfestival Tweetakt draait goed warm voor het nieuwste van Hollandse bodem

"Jullie zijn megalauw" schreeuwt rapper Adje na twee nummers door de microfoon naar het uitzinnige publiek. Zowel publiek als de rapper lijken het gevoel te hebben in een Amsterdamse nachtclub te staan, maar niets is minder waar: we bevinden ons in het festivalpaviljoen van theaterfestival Tweetakt. De laatste zaterdagavond van het festival is de avond van de Hollandse Nieuwe, georganiseerd door 3VOOR12. Een avond gevuld met nieuwe, relatief onbekende acts kan op twee manieren uitpakken: heel goed of heel slecht.

De avond begint in ieder geval heel goed met het optreden van Boef en de Gelogeerde Aap. Ze bewijzen ook live niet zomaar  de zoveelste rapformatie van Nederlandse bodem te zijn. Tussen de nummers door dicht rapper Aap minutenlang over uitgaan en de immense kater die erop volgt. Ze weten de pakweg 200 man in de kas op de Neude zo nu en dan ook nog eens goed aan het springen te krijgen.

Een act die het publiek volledig komt opwarmen is Reverse & Adje. Naarmate het fesivalpaviljoen voller en voller wordt, daalt de gemiddelde leeftijd van het publiek. Rapper Adje kennen we nog niet zo lang, zijn producer Reverse heeft ook de muziek van The Partysquad geproduceerd en dat is goed terug te horen bij dit optreden. Het maakt het optreden explosief maar weinig verrassend. Maar je moet het ze nageven: het is krap negen uur ’s avonds en de kas op de Neude ontploft. Na de hit ‘Fok wachten’ springen uitzinnige meisjes op het podium om foto’s te maken. De rap heeft de uitwerking waarvoor het bedoeld is.

Nu de sfeer en het niveau van de avond er goed inzitten, willen we meer. Helaas lukt dat niet met het derde optreden van de avond. Rimer London is hét geluid achter de muziek van Le Le en brengt binnenkort zijn debuutalbum uit als soloartiest. De muziek staat hard, Rimer London draait strak maar het publiek krijgt hij nauwelijks mee. Zijn zangeres Cata.Pirata doet nog een moedige poging door het publiek in te springen en mee te dansen tijdens het optreden, maar boekt weinig succes.

Krap een uurtje later zijn de ruiten van de kas echter alweer beslagen nadat Fellow het podium heeft betreden. Geboren in Aruba verwerkt hij veel Caribische invloeden in zijn dancemuziek. De percussionist die hij heeft meegenomen krijgt het publiek binnen een paar tellen waanzinnig aan het dansen. Er vormt zich een enorme rij voor de ingang van de kas. Binnen wordt er een halfuur lang non-stop gedanst, gezweet en gesprongen. Ondanks wat schoonheidsfoutjes van de drummer behoort dit tot een van de beste optredens van de avond.

Omdat we graag met oorpijn naar bed gaan treedt Krach als laatste op. De band wordt aangekondigd als ‘snoeiharde rock die is doordrongen van electro’, maar de eerste paar nummers zijn toch vooral veel keiharde rock. Wederom stijgt de temperatuur tot tropische hoogte en al gauw staan de vijf bandleden in identieke witte hemden met bretels te spelen. De band speelt krachtig, enthousiast en is de perfecte afsluiter van een zeer geslaagde avond vol Hollandse talenten.

Gezien: Hollandse Nieuwe, met Boef en de Gelogeerde Aap, Reverse & Adje, Rimer London, Fellow en Krach, zaterdag 26 maart 2011 @ Tweetakt