High bij zZz iets te snel uitgewerkt

Daily Bread imponeert

Tekst: Casper Sikkema / Foto's: Jorg Roosma ,

De trip die zZz het uitverkochte Ekko aanbood werkte een half uur. Van zondige verlangens tot een duidelijk behoefte naar alles verdovende drugs: in alles dreunde overtuigend door dat zZz geen Redding nodig heeft. Dat de bezoeker na een tijdje enigszins verveeld de zoveelste variatie op hetzelfde thema gadesloeg was dan ook niet aan de hedonistische Amsterdammers te wijten. Er waren gewoon lang niet genoeg drugs voor iedereen. Altijd jammer.

Daily Bread imponeert

Rond aanvangstijd is de rij voor Ekko nog lang.  Zo lang zelfs dat veel mensen het voorprogramma grotendeels aan zich voorbij moet laten gaan. Vaak geen ramp en meestal zelf een uitstekend preventief middel om het goede humeur in stand te houden: nu vooral doodzonde. In een maand waarin in Ekko het ene Excelsior-hoogtepunt ( Roosbeef, De Staat) het andere afwisselt, presenteert Daily Bread zich als een prima aanwinst voor het label. Zelf noemen de tieners uit Friesland hun muziek ‘Sexy Garage Dance’ en daar is, voor zover daar op basis van twee nummers conclusies aan mogen worden verbonden, geen woord van gelogen. Het resulteert in een perfect voorprogramma van zZz. Misschien wel iets te perfect zelfs.

In vergelijking met de donkere orgelrock van zZz is die van Daily Bread vederlicht. De twee liedjes, in een rechtvaardige wereld regelrechte hits, krijgen precies dat venijn en die eigen smoel mee waardoor al vroeg op de avond een heus hoogtepunt kan worden genoteerd. Het is daarna alsof de wereld opeens wordt omgedraaid. Niet dat het Amsterdamse zZz geen venijn heeft,  een blik op de woest drummende Björn Ottenheim spreekt wat dat betreft boekdelen. En juist door de originele bezetting  (drums en orgel) van zZz zullen ze niet snel worden weggezet in het grootmagazijn van de inwisselbare rock-duo’s. Toch lijkt het alsof de intense liveshow waarmee de band faam verwierf iets van het heilige vuur heeft verloren. Ok, ‘Ecstasy’ blijft een song waar onze kaken vrijwel direct van beginnen te malen, maar buiten een aantal hoogtepunten leidt de nieuwe richting waar zZz op het recente album ‘Running With The Beast’ voor kiest niet tot de rauwe opwinding van het debuut.

Het speelveld is met de nieuwe invloeden van het laatste album weliswaar verbreedt, toch breekt na ruim een half uur het gebrek aan variatie op. Het moeilijk te plaatsen disconummer ‘Loverboy’ (is het een grap?) helpt ook al niet mee. Als Daan Schinkel tegen het einde van de set op zijn orgel gaat staan, stroomt de uitverkochte zaal al gestaag leeg en gaan de gedachten vooral terug naar het begin van de avond, toen de orgelrock dankzij Daily Bread een nieuwe oppepper kreeg. Een vroeg, maar troostrijk hoogtepunt op een verder vooral monotone avond.  

Gezien: zZz en Daily Bread
Waar: EKKO
Wanneer 5 februari