Kelly Jones in een goede bui is goud waard

Gem speelt veel nieuw werk in voorprogramma Stereophonics

Tekst: Matthijs van der Ven / Fotografie: Tim van Veen, ,

Gem stond afgelopen zondag in het voorprogramma van Stereophonics in Tivoli. Niet voor het eerst; twee jaar geleden openden de Utrechters ook al voor de band uit Wales. Het verschil tussen de Phonics van toen en nu is kleiner dan het verschil tussen de Utrechters van toen en nu. De overeenkomst is dat beide bands, net als in de Heineken Music Hall destijds, een bijzonder mooie avond beleefden. En het publiek met hen.

Gem speelt veel nieuw werk in voorprogramma Stereophonics

Middenin het proces richting het derde album - dat in februari of maart wordt verwacht, werden de bandleden van Gem blij verrast met de vraag te openen voor Stereophonics in Tivoli. Lang hoefde ze daar niet over na te denken. Eerder speelden de Utrechters, die binnenkort de studio in zullen duiken, voor The View, The Fratellis, Bromheads Jacket, The Libertines en Arctic Monkeys. Ervaring genoeg. Die komt in Tivoli goed van pas. Er is namelijk nagenoeg niemand in het publiek die bij aankoop van het kaartje wist dat Gem zou optreden. Toch komt de naam veel mensen wel bekend voor. De muziek niet, want op 'The Subterranean Parade' na, speelt de band enkel nieuwe nummers. Zoals bekend zitten daar een paar potentiële krakers tussen. Eén daarvan, 'The Comedown', is ditmaal helaas niet te horen. De meeste nieuwe liedjes zijn al vaker te horen geweest in eerdere shows. Hoewel het grootste deel hoopvol stemt, passeert in Tivoli ook een liedje de revue waarin de Utrechters niet op hun sterkst zijn. Hier missen de diepere lagen en aanstekelijke melodieën. Het blijft bij dat ene nummer en met 'You Better' en 'You Should've Called Today' is Gem weer even stevig in de geheugens van de bezoekers gestempeld. In die geheugens zit bij sommigen ook nog het optreden van Stereophonics in de Heineken Music Hall. Toen was het album 'Language, Sex, Violence, Other?' nog niet zo lang uit. Binnen de Phonics-liefhebbers ontstond een scheiding tussen de aanhangers van de snellere rockliedjes zoals op LSVO? en diegenen die terugverlangden naar de kalmere melodieën die op eerdere albums als 'Word Gets Around' en 'Performance And Cocktails' nog wel aanwezig waren. De laatstgenoemden konden hun hart ophalen toen 'opperphonic' Kelly Jones eind vorig jaar zijn eerste soloplaat 'Only The Names Have Been Changed' uitbracht. Het nieuwe album 'Pull The Pin' lijkt geen klassiekers te herbergen, maar heeft wel enkele mooie liedjes. Dat blijkt ook in Tivoli. 'Bank Holiday Monday', single 'It Means Nothing', 'Pass The Bucket', en in het bijzonder 'Bright Red Star' springen eruit en passen tussen het bekende werk. Opvallender is het gigantische plezier waarmee de bandleden op het podium staan. In de HMH was de show strak, maar oogde het plichtmatig en routineus. Nu gaat Jones' zonnebril al snel af en het 'stoere' leren jack uit. De zanger lacht meerdere keren bijna uitbundig en grapt onderling met zijn bandleden heel wat af. Veel positieve energie dus, die het publiek dan ook graag in ontvangst neemt. En nog voordat het vrij harde concert wordt afgesloten met hitsingle 'Dakota', bezorgt Jones zijn aanschouwers in zijn eentje dagenlang kippenvel met adembenemende uitvoeringen van achtereenvolgend 'Bright Red Star' en 'Maybe Tomorrow'. Van welke periode in het bestaan van Stereophonics je dan ook voorstander bent; slechts weinigen zullen niét onder de indruk zijn geraakt van de stem van Jones, het spelplezier én de positieve energie aan de Oudegracht. Stereophonics & Gem Gezien:Tivoli Oudegracht, zondag 16 september 2007