Qbical richt zijn pijlen op verrassend albumdebuut

Producent tevens opgenomen tot Secret Cinema’s TEAMrecords artiestenlijst

Jimmy van Ameijde, ,

De in Utrecht residerende Qbical heeft zijn zinnen gezet op een volledig album. Naast zijn nieuwe aanstelling binnen het talentenbolwerk TEAMrecords, richt hij zijn pijlen volledig op de ‘deadline’ van volgend jaar. Utracks ontving recentelijk de eerste demo die behoorlijk pop georiënteerd bleek. Dit in contrast tot hoe de meeste hem kennen. “Nu met een album heb ik echt geen zin om alleen maar techno platen erop te gooien. Ik wil luistermuziek.”

Producent tevens opgenomen tot Secret Cinema’s TEAMrecords artiestenlijst

De biografie van Raymond van Baal - als muzikant beter bekend als Qbical - toont aan dat hij begon met drumlessen op de lokale muziekschool. Kort na het ontdekken van semi-elektronische bands als Lamb en The Chemical Brothers werden de vellen echter ingeruild voor software samplers en sequencers. De eerste digitale tracks zagen het leven en werden op MySpace gepost. Uiteindelijk werd het geen introverte clickhouse plaat die de doorbraak zou brengen, maar een remix van Kelly Clarkson. Deze edit verscheen recentelijk zelfs op plakken anoniem vinyl. Van Baal glimlacht: “De officiële verklaring is: ik weet niet hoe het op die plaat komt. Nee hoor, Paul Hazendonk van Manual Music had het opgepikt, en die wilde hem in eerste instantie als bootleg uitbrengen. Nu is die daadwerkelijk geperst.” Tot zover het verleden. Inmiddels staat er een volledig album (met de werktitel: ‘Life Is Just a Bunch of Pixels’) in de wacht. Deze zal, met deadline het einde van dit jaar, uitgebracht worden op het inmiddels vertrouwde Manual Music. Waarschijnlijk komt de release tegen de lente van 2008. “Maar ik ben heel goed in deadlines uitstellen, dat is een beetje slecht van mij,” verklapt van Baal. “We zijn nog aan het kijken hoe we het gaan uitbrengen. Ik weet niet of cd’s gaan verkopen, dus waarschijnlijk digitaal en vinyl.” De bedoeling is dat er van de gemaakte nummers tevens edits en remixen door van Baal zelf en door anderen op de plaat zullen verschijnen. “Het is nog niet helemaal zeker wie of wat verder, het staat allemaal nog in de kinderschoenen. We bellen gewoon wat artiesten op en vragen of ze een track willen remixen, dan kijken we wie er zin heeft.” Op zijn eerste demotrack is de wollige producer zelf verantwoordelijk voor de vocalen, maar hij laat al snel doorschemeren dat alles zelf zingen ook niet altijd het beste is. “Dit was nu één zinnetje, dus nog niet zoveel.” Naast remixen is zijn wens dan ook wat gastartiesten op zijn nieuwe album te introduceren. “Ik luisterde laatst naar Tifèn, helemaal te gek. Ook de muziek erachter.” Er wordt ook niet geschuwd voor singersongwriters. “Pien Feith vind ik erg goed. Ik loop elke dag MySpace af en dan hoor ik echt te gekke dingen.” Concrete afspraken zijn er echter nog niet gemaakt legt van Baal uit. “Het is allemaal nog een beetje nieuw voor me. Maargoed, ik moet eerst nog wat nummers schrijven en pas daarna ga ik de mensen ervoor benaderen.” “Nu met een album heb ik echt geen zin om alleen maar techno platen erop te gooien” vervolgt Qbical onverwacht, die binnen de scene toch bekend staat als technoproducer. “Dat is misschien wel leuk als je in de auto zit of zo, maar ik wil iets waar je echt naar kan luisteren. Een beetje luistermuziek.” Ondanks deze nieuwe muzikale aanpak wordt er nog steeds gewerkt met dezelfde instrumenten: laptop en midi-controller. Dit lijkt ook niet op korte termijn te veranderen. “Ik ken wel mensen die een band willen toevoegen, een gitaartje of een saxofoon erbij. Maar ik kom zelf uit de rockwereld, en ik heb die bandjes eigenlijk wel gehad. Ik vind het wel lekker om even alleen te zijn.” Ook analoge apparatuur toevoegen aan de live opstelling staat voorlopig niet in het verschiet. “Daar krijg ik alleen maar pijn in mijn rug van,” lacht van Baal. De stelling dat laptopartiesten over niet al te lange tijd wellicht uitgekotst zullen worden, is lastiger te beoordelen. “Misschien wel bij een bepaalde elite, die weet hoe het werkt. Maar ik denk dat het grote publiek naar een feest gaat om te feesten, en voor hen maakt het niet uit hoe de muziek eruit komt,” relativeert van Baal. “Je wilt niet weten hoe vaak het voor komt dat ik ergens mijn liveset doe en iemand me vraagt of ik ook die plaat van Daft Punk bij me heb. Dan denken ze dat je plaatjes aan het draaien bent.” Er komt aan het licht dat TEAMrecords, een nieuw project van Jeroen Verheij (beter bekend als Secret Cinema), de Utrechter aan de artiestenlijst heeft toegevoegd. Dit platform is niet ‘zomaar’ weer een platenlabel, maar richt zich op educatie en promotie voor jonge (slaapkamer-)producers. De promotie komt voornamelijk door enigszins gerenommeerde artiesten die het originele werk van remixen voorziet, terwijl de educatie hoofdzakelijk zal plaatsvinden in de vorm van workshops. “Het is helemaal te gek, die hele slaapkamerrevolutie. Iedereen maakt tegenwoordig tracks, heel veel mensen zitten erop te wachten om te zien hoe anderen hun muziek maken.” Qbical staat ingepland om een remix te leveren op de derde TEAMrecords release, die in december 2007 zal uitkomen. Naast de nieuwe ontwikkelingen betreffende Manual Music en TEAMrecords is het duidelijk waar de focus voor Qbical op dit moment ligt. “Ik heb mezelf vrij gegeven van alle andere dingen, om nu echt te werken aan het album. Maar als James Holden opbelt en vraagt: ‘Hey, wil je wat voor Border Community doen?’, dan zeg ik daar geen nee tegen natuurlijk.” Qbical staat vrijdag 12 oktober in de Kelder in Amersfoort.