Technische problemen teisteren 3VOOR12/Utrecht

Groot serverprobleem in Hilversum legt Lokaalsites plat

Redactie 3VOOR12 VPRO, ,

'Wat is er in hemelsnaam met 3VOOR12/Utrecht aan de hand?' Waarom verschijnen er geen nieuwe stukken op de site? En dat terwijl ze op de nationale 3VOOR12-site wel op de landkaart staan vermeld? En ze ook aan te klikken zijn via de RSS-feed op zustersite GUN? Een verklaring van het probleem, vanuit Hilversum.

Groot serverprobleem in Hilversum legt Lokaalsites plat

Bezoekers van deze site zullen zich het de afgelopen tijd geregeld hebben afgevraagd: 'Wat is er in hemelsnaam met 3VOOR12/Utrecht aan de hand?' Waarom verschijnen er geen nieuwe stukken op de site? En dat terwijl ze op de nationale 3VOOR12-site wel op de landkaart staan vermeld? En ze ook aan te klikken zijn via de RSS-feed op zustersite GUN Magazine? De kopzorgen waren schering en inslag, de afgelopen weken. Zowel bij ons op de burelen als op de technische afdeling van de VPRO in Hilversum. Van die laatste plek kwam, om enige helderheid te scheppen in de chaos, onderstaande verklaring binnen. Zodat jullie ook inzicht hebben wat er aan de hand is. Namens hen en ons allen excuses voor de overlast. We hopen in ieder geval allemaal vurig dat de problemen zo snel mogelijk verholpen zijn. Een bericht uit Hilversum: '3VOOR12/Lokaal maakt zware tijden door. Niet omdat de meer dan 250 vrijwilligers geen goede stukken meer schrijven. Integendeel. de plaatselijke afdelingen van 3VOOR12 draaien op volle toeren, beter dan ooit. Door technische problemen is daar online echter niets van te merken. Al drie weken lang duiken nieuwe stukken pas dagen nadat ze moesten verschijnen op de site op. Programmeurs proberen met man en macht het probleem te verhelpen, maar hebben ook na drie weken nog geen oplossing kunnen bedenken. Om ervoor te zorgen dat de site altijd in de lucht, switchte 3VOOR12 vorig jaar over van één naar twee identieke servers. Valt de ene machine om welke reden dan ook uit, dan merkt de bezoeker daar niks van, maar komt ongemerkt terecht op de tweede server. Dat werkt heel goed en dus wilden we het ook onze lokale afdelingen niet onthouden. Tegelijk met een aantal andere verbeteringen werd ook de overgang naar twee servers gemaakt. De twee servers draaien inmiddels, maar waar de nieuwe verhalen blijven, is een raadsel. "Het probleem zit hem in het verversen van de cache", legt projectleider Geert-Jan Strengholt uit. De cache is niets anders dan een kopie van een pagina die je als bezoeker ziet. Een pagina bij 3VOOR12 is opgebouwd uit veel verschillende onderdelen die uit een database komen. Om te voorkomen dat het opbouwen bij elke bezoeker opnieuw moet gebeuren, wordt dat bij de eerste bezoeker van een pagina één keer gedaan, waarna de rest een kopie van die pagina te zien krijgen: de cache. Daardoor laadt zo'n pagina veel sneller. Normaal gesproken dan. Nu blijven oude pagina's in onze cache staan, ook als er nieuwe stukken bij zijn gezet. "Leeg die cache dan!", roept iedere handige jongen die dat ook al eens op zijn eigen computer heeft gedaan. De cache legen is normaal gesproken inderdaad kinderlijk eenvoudig. Maar bij het woud van test- en liveservers waar de 3VOOR12-sites op staan, ligt dat helaas een stuk gecompliceerder. 3VOOR12 zet alles in het werk om het probleem zo snel mogelijk op te lossen en zal je op de hoogte blijven houden van de voortgang. Tot die tijd doen we onze best om de lokaalsites handmatig te verversen, zodat de laatste nieuwe verhalen toch naar boven komen. Zie je dat een lokaalsite al vijf dagen niks nieuws heeft gemeld, weet dan dat het niet aan de schrijvers ligt. Onze excuses aan alle lezers en aan alle vrijwilligers.' Ron van der Sterren, VPRO 3VOOR12