Het jaar van... 3VOOR12/Utrecht, deel 1: Jacinthe Versteeg

Eindredacteuren 3VOOR12/Utrecht geven persoonlijke terugblik op 2005

Jacinthe Versteeg, ,

De winter roert zich en 2005 zit er bijna op. Het is kortom dé tijd waarin de eindredactie van deze site terugblikt op een hectisch tweede bestaansjaar, waarin 3VOOR12/Utrecht in alle geledingen onstuimig groeide. Zo was er de volwassenwording van Utracks. Jacinthe Versteeg, grote vrouw achter deze succesvolle doorstart van de radiotak, blikt terug.

Eindredacteuren 3VOOR12/Utrecht geven persoonlijke terugblik op 2005

Hoe kijk je terug op je eigen muziekjaar 2005? 2005 was een fenomenaal popjaar. Kwam net Funeral van The Arcade Fire uit, dan lag de nieuwe van Sufjan Stevens alweer klaar en had je net Vitalic gehad dan kreeg je Death From Above 1979 voor je kiezen. En dan noem ik nog maar vier albums uit een schier oneindige lijst van geweldige releases. Al dat moois was vaak ook nog eens een paar keer live te zien tijdens een van de vele festivals die een top-editie beleefden of 'gewoon' in Paradiso, de Melkweg, Nighttown,Tivoli of EKKO. Ik heb me dan ook ontzettend vermaakt en hoop dat 2006 minstens zoveel opwindends gaat brengen. Ook in Utrecht heb ik verschillende muzikale hoogtepunten beleefd. De vele clubs en concerten in dB's, EKKO en Tivoli en de geslaagde edities van Supernatural en deBeschaving maakten 2005 echt tot een genot. Verder vond ik het als Utracks-coördinator natuurlijk mooi om te zien dat onze radioshow zo'n ontwikkeling doormaakte in het afgelopen jaar. We groeiden naar een team van vijftien enthousiaste mensen en ook de luistercijfers groeiden aanzienlijk. On Air 3 - de studio waar Utracks wordt opgenomen - voelde dit jaar dan ook steeds meer aan als een soort 'huiskamer' van de Utrechtse popscene. Ik zie zo de beelden voor me van al die muzikanten en andere enthousiastelingen die dit jaar bij ons te gast waren: Barry van The Stilettos, Sjam van Nobody Beats the Drum, Maurits van Gem die na zijn interview in de studio blijft hangen terwijl hij de volgende dag om zes uur 's ochtends in Amsterdam de clip voor 'Good to Know You' moet opnemen, de mannen van Illicit die met een Albert-Heijn-tas vol verse mastering-tapes de studio binnenlopen, de heren van Taxi to the Ocean die met veel bravoure de show bijna overnemen, de schuchtere jongens van Black Sun Empire die ons een Prodigy-primeur geven, Mr. Love & The Stallions bij wie de adrenaline bijna uit de oren spuit, op de avond voor hun legendarische optreden tijdens de Club 3VOOR12/Utrecht en SallySkunk die hun poster voor ons signeert met "Love is Boring, maar Utracks niet!". Ik zal ze niet snel vergeten en hoop dat de Utrechtse muzikanten en anderen uit de muziekscene de studio-deur plat blijven lopen in 2006. Dit jaar was natuurlijk ook het jaar waarin zestien Utrechtse bands een tribute voor Herman van Veen opnamen en we een speciale hommage-avond voor Van Veen organiseerden. Het was fantastisch om te zien hoeveel mensen werden aangestoken door de gedrevenheid van initiatiefnemer en coördinator Peter Jamin tijdens het opzetten van dit project. Meer dan eens veranderde de aanvankelijke reactie van "eeeh, Herman van Veen??" in: "Ja, natuurlijk, Herman van Veen, dat we dat niet eerder hebben bedacht!" Als lid van het 'Herman-team' heeft het me ontroerd hoe vanzelfsprekend mensen belangeloos een bijdrage wilden leveren aan dit project. En natuurlijk was het een unieke ervaring om Herman van Veen, naar wie ik als kind urenlang ademloos heb geluisterd, te mogen interviewen voor Utracks. En op het Utrechtse muziekjaar 2005? Bij het samenstellen van de genomineerden-lijst voor de top-5 van 2005 kwamen we met de 3VOOR12/Utrecht-redactie tot 45 sterke songs, en dat vind ik iets waar Utrecht ongelofelijk trots op mag zijn. Ook de overweldigende aanwezigheid van Utrechtse acts op de komende editie van Noorderslag en de zes Utrechtse finalisten in de Grote Prijs van Nederland laten zien dat Utrecht niet alleen popstad wil zijn, maar dat inmiddels ook ís. Volkskrant-popjournalist Gijsbert Kamer zei bij Utracks dat er géén scene is in Utrecht (en wat heb ik genoten van de discussie die daarop volgde), maar ik ben het niet eens met deze uitspraak. Alleen al de mensen die met hiphop en postrock bezig zijn vormen hechte groepen die elkaars concerten en releases volgen, concertavonden organiseren, bij elkaar op het podium staan en samen platen opnemen. Er is misschien niet één Utrechtse scene, maar er zijn wel verschillende hechte groepen waar talentvolle acts als 207, Tifèn en Excon uit voortkomen. En omdat er daarbij een sterke infrastructuur is aan podia, oefen- en speelplekken en er daarbovenop ook nog eens tientallen gepassioneerde vrijwilligers bezig zijn om de Utrechtse popmuziek te ondersteunen is er voor een band geen betere plek om te starten dan in Utrecht. Dat was misschien al zo in 2004, maar in 2005 lijkt dit nog sterker te worden bewezen. Wat is je persoonlijke muzikale hoogtepunt van 2005? Ik smokkel een beetje door geheel Lowlands 2005 aan te wijzen als muzikaal hoogtepunt, want wat heb ik daar genoten van de concerten van Vitalic, Jamie Lidell, Death From Above 1979, Buiten Westen, LCD Soundsystem, The Magic Numbers, Maximo Park, The Arcade Fire en Art Brut! Hier kan ik nog minstens 10 jaar op teren. En je muzikale dieptepunt? Daar had ik tot vorige week heel hard over na moeten denken, maar gelukkig was daar Annie, die in Paradiso zo'n bloedeloos optreden neerzette dat ook dit stukje in mijn jaaroverzicht weer is gevuld. Wat is je favoriete Utrechtse release van 2005? Vladimir - The Notion Express Wat is dé Utrechtse act van 2005, en waarom? Vladimir. Omdat ze een onwaarschijnlijk mooi album hebben afgeleverd, dat zich in mijn jaarlijstje kan meten met de beste internationale releases. Omdat ze er ineens waren en iedereen verrasten met hun sfeervolle, sobere, nachtelijke geluid. En omdat ze het ook buiten Utrecht behoorlijk goed doen, kijk bijvoorbeeld naar hun Engelse tour en het optreden in de landelijke Club 3VOOR12. En dé Utrechtse act van 2006? Ik kan niet in de toekomst kijken maar hoop en verwacht dat er meer talent boven zal komen drijven vanuit de hiphophoek: de Boemklatsch en Schep!-avonden. De dj-crew 207 is erg goed, het nummer 'Verval' zit de laatste tijd steeds vaker in mijn hoofd, dus wie weet dat zij komend jaar de aandacht gaan trekken. Misschien dat het hiphop-uur met MC Pax van Illicit dat bij Utracks gaat starten daarin ook nog een rol zal spelen. Verder belooft het nummer 'Pass the Salt, Fucker' op de demo van Good Dog Happy Man heel wat. Als ze die weg blijven volgen, zullen we in 2006 zeker nog van ze horen. Wat is je favoriete concert in Utrecht geweest, het afgelopen jaar? Quazar tijdens festival deBeschaving. Wat een uitgelaten sfeer, wat een ongelofelijke modderzooi en wat een opwindende set: een droom van een festivalafsluiting. Ook wil ik het optreden van old-school held Kurtis Blow tijdens Supernatural nog even noemen. De goed geconserveerde hiphop-icoon zong al zijn oude hits ('These are the breaks!') en dat gaf het bizarre gevoel midden in de jaren tachtig te zijn beland. Wat was je favoriete concert van een Utrechtse act in 2005? Op een gedeelde eerste plaats: Mr. Love & The Stallions en SallySkunk tijdens Club 3VOOR12/Utrecht. Ik had bij beide optredens het gevoel dat de bands totaal in het moment verdwenen, dat alles wat telde was om op dat moment het concert van hun leven te geven. Wat een energie!