Peace, love en unity in De Helling

Reggaegrootheden Max Romeo en The Ethiopian nog immer onverwoestbaar

Atze de Vrieze, ,

Voor wie woensdagavond 25 februari Tivoli De Helling binnen kwam, kon geen twijfel bestaan over wat voor concert er die avond plaats zou vinden. Een sterke geur van wiet kwam de bezoekers direct tegemoet. Links, naast de ingang van de zaal, een kraam met rood-geel-groene vlaggen. Op het programma stonden dan ook twee grootheden uit de reggaegeschiedenis: Max Romeo en The Ethiopian.

Reggaegrootheden Max Romeo en The Ethiopian nog immer onverwoestbaar

Voor wie woensdagavond 25 februari Tivoli De Helling binnen kwam, kon geen twijfel bestaan over wat voor concert er die avond plaats zou vinden. Een sterke geur van wiet kwam de bezoekers direct tegemoet. Links, naast de ingang van de zaal, een kraam met rood-geel-groene vlaggen. Op het programma stonden dan ook twee grootheden uit de reggaegeschiedenis: Max Romeo en The Ethiopian. Suggereerde het toegangskaartje nog een gezamenlijk optreden, in werkelijkheid kreeg het publiek twee optredens: The Ethiopian opende, na de pauze (de heren worden ook een dagje ouder) betrad Max Romeo het podium. Verbindende factor was de Free People Band, die zowel Romeo als The Ethiopian begeleidde. In deze band bevonden zich onder anderen de bekende saxofonist Dean Fraser en trompettist Bobby Ellis. Ervaren muzikanten aan wie de riddims zonder probleem overgelaten konden worden. Even ervaren is natuurlijk The Ethiopian zelf. Een oude man: zijn carriere begon al in de jaren zestig. Maar hij zong met buitengewoon veel plezier zijn ska- en roots reggae hits (waaronder de klassieker 'Train to Skaville'), daarbij geholpen door twee enthousiaste background zangeressen. Het publiek hoefde dan ook geen moment stil te staan. In nog grotere vorm was Max Romeo. De kleine man was uitstekend bij stem, en probeerde ruim een uur lang zijn publiek te inspireren. Als een echte profeet predikte hij een uur lang de rastafari levenswijze. De muziek van Romeo is altijd sociaal bewogen geweest. Dat was al zo op zijn meesterwerk 'War ina Babylon' uit 1976, dat is nog steeds zo op zijn nog te verschijnen nieuwe album 'A little time for Jah', waarvan hij enkele nummers speelde. Het hele optreden was doordrenkt van peace, love, unity. Een beetje meer aandacht voor Jah, dat was de boodschap. Hoogtepunt van de avond was Romeo's fantastische 'I chase the devil'. Een nummer dat velen wellicht vooral zullen kennen van de sample die Prodigy gebruikte voor 'Out Of Space', maar Max Romeo liet zien waarom het origineel zo veel mooier is. De overvolle en tropisch hete Helling kreeg zo een avond lang waar voor zijn geld. Max Romeo & The Ethiopian. Gezien: Tivoli De Helling, woensdag 25 februari 2004.