Natuurlijk, headliners Kevin, Mula B, Sticks en Hef trekken de meeste aandacht deze zaterdag. En ook bij artiesten als Ares en ADF Samski staat de mainstage afgeladen vol. Het zorgt ervoor dat de tweede stage, zelfs bij de sets van Brunzyn en kans, nooit echt volstroomt. Kan overigens ook komen doordat er rechts voor het podium een enorme plas water ligt. Wat de reden ook mag zijn, het is jammer dat veel mensen deze stage een beetje skippen. Want een aantal artiesten dat hier staat, heeft zeker de potentie om op termijn ook zo’n headlinespot te pakken. Plus: iedereen die dit podium links laat liggen, mist de drie sets die de meeste binding hebben met de plek waar we vandaag zijn.
Met een hele rits aan grote namen trok de eerste editie van hiphopfestival Het Moment publiek uit heel Nederland naar de Spoorzone, maar gelukkig toonde de organisatie ook aandacht voor lokaal talent. En hoewel de ene Tilburgse act het beter doet dan de ander, staat één ding vast: ook deze sets verdienen hun boeking.
De eerste Tilburgers zien we al als tweede act van de dag. De Tuinhuis mag de Boulevard Stage openen. Ze willen dit jaar intergalactisch gaan, hebben ze meermaals gezegd, en die ambitie wordt meteen kracht bijgezet als ze opkomen in astronautenpakken. De winnaars van de Tilburgse song van het jaar – ‘nuldertien’, die ze natuurlijk live doen – trekken daarmee direct de aandacht voor de nog wat stille crowd. Live worden alle tunes van de vijf vrienden nog maar eens extra doorspekt met autotune, waardoor het soms moeilijk te verstaan is wat ze nou eigenlijk zeggen. Sowieso valt het bij vlagen wel te merken dat het de eerste festivalshow is voor de Tilburgers, want het oogt soms allemaal nog wat wankel.
Toch slaat De Tuinhuis zich meer dan prima door het half uur heen, al vraag je je toch telkens af of je het nou serieus moet nemen of dat het toch vooral om gezellig muziek maken met vrienden gaat. Die twijfel is ook merkbaar in het publiek, dat zo vroeg dit festival nog maar weinig energiek is. Op een paar trouwe fans vooraan na staat iedereen vooral rustig toe te kijken. Pas richting het einde wordt de crowd wat beweeglijker, en voor De Tuinhuis is het zonde dat dat pas zo laat gebeurt.
Vegan Music krijgt het een stuk beter voor elkaar om het publiek hyped te krijgen. Klein nadeel: op het moment dat de Tilburgse vriendengroep optreedt, bereikt de blauwe Buienrader-piek zijn absolute hoogtepunt. En dus is er slechts een klein groepje strijders in poncho’s dat rondspringt voor het podium, de rest luistert droog en aandachtig onder de parasols aan de zijkant. Een logische keuze, maar juist die stromende regen past ook wel weer uitstekend bij het karakter van het wat mysterieuze collectief.
Ze staan daar met een grote groep gehuld in maskers, en niemand weet echt precies naar wie of wat we kijken. Lyricaal horen we af en toe bijzondere dingen, zoals “Laat me je tiet zien” en “We zijn hier alleen maar voor bier / steek een Ajacied in zijn nier”, maar energiek is de groep zeker en ook het trouwe publiek dat de regen trotseert doet dapper mee. Ook voor Vegan Music is het hun eerste festival, en zij komen daar ondanks de omstandigheden toch een stuk beter doorheen dan De Tuinhuis. Al is het maar omdat zij hun energie wél goed over weten te brengen op het veld.
Toch is het niet de beste act die vandaag een thuiswedstrijd speelt. Nee, dat is toch echt Ares-adept Q’n. Hij is de enige artiest getekend bij het 162-label van Ares en de invloed van zijn leermeester is duidelijk merkbaar. We horen veel autotune, diepe en betekenisvolle lyrics over zware onderwerpen als depressie en verslaving en bovenal een zeer goede live performance. De 24-jarige Koen Hendriks, die opkomt met een balaclava over zijn gezicht en halverwege switcht naar z’n inmiddels bekende witte hemd met zwarte broek, legt veel emotie in zijn teksten, maar brengt die emotie wanneer het net een beetje donker begint te worden ook uitstekend over op het publiek.
“Deze heb ik geschreven op een dieptepunt in mijn leven", zegt hij voor 'Stereo'. "Vandaag is ook een punt, maar een heel ander punt.” Een hoogtepunt inderdaad, want ook voor Q’n is het zijn eerste festivalset. Al doet z’n zeer solide optreden vermoeden dat-ie dit al veel vaker heeft gedaan. Hij laat het publiek als opwarmertje voor Mula B keihard moshen (“Deze tune heb ik speciaal voor vandaag geschreven”), maar bewijst daarna bij het emotionele ‘Afstand’ ook prima te kunnen zingen. En toch: als Ares op stage komt voor hun gezamenlijke nummer ‘Mars Rover’ op Ares’ meest recente album, blijkt wel dat Q’n nog steeds wat kan opsteken van zijn leermeester.