Paaspop 2016: Uitmuntend De Staat heeft schijt aan successupporters

Wie voor 'Witch Doctor' komt, mag wachten

Jessy de Cooker ,

Hartkloppingen, tintelende armen en zweet uit alle poriën. Dat is wat Paaspop voelt na een gigantische ‘Witch Doctor’ die driekwart van de Phoenix doet bewegen. De Nijmegenaren moeten inmiddels wel patent hebben aangevraagd op dit crowdelement – ze laten ook meteen zien dat ze veel meer zijn dan dat kekke trucje.

HET CONCERT

De Staat, Paaspop, 26 maart 2016

DE ACT

De formatie uit Nijmegen is sinds 2007 een meer dan gevestigde naam in de Nederlandse rockscene. Door de jaren heen maakt de band rond Torre Florim vier albums, waarop machinale rock en pakkende riffs de luisteraar bij de keel pakken en niet meer los laten. Wait For Evolution zet de band zeven jaar geleden op de kaart en wie nog enigszins twijfelde aan de grootsheid van De Staat werd met laatste album O definitief de mond gesnoerd. Met het enthousiasme van jonge honden knallen Florim, gitarist Vedran Mircetic , drummer Tim van Delft, bassist Jop van Summeren, en multi-talent Rocco Bell door ieder poppodium en festival met ‘Witch Doctor’, als inmiddels legendarisch hoogtepunt – door de massale cirkelpits rond Florim.

HET NUMMER

Het is te makkelijk om ‘Witch Doctor’ te kiezen in deze rubriek. Je doet de Nijmegenaren er ook mee tekort. Want er is zoveel meer fijns wat De Staat in zijn trukendoos heeft. ‘Blues Is Dead’ is een van die hidden gems, maar het rijtje ‘Old Macdonald Don’t Have No Farm No More’, ‘Get On The Screen’ met z’n bijna zomerse synths en beuker ‘Sweatshop’ op je repertoire hebben, is indrukwekkend.

HET MOMENT

Tijdens het minder bekende ‘Help Yourself’ van O legt Florim zijn band bijna helemaal stil. De Phoenix neemt ongevraagd de titeltekst over. De frontman merkt dat slim op, staat in het midden van het podium, draait een kwartslag naar rechts en houdt de Phoenix de microfoon voor. Met een houding van 'kom maar op' ontvangt hij het luidkeelse gezang. Er zijn in Nederland maar weinig muziekbazen, maar Torre Florim is er zeker één van. 

HET PUBLIEK

Wat zijn er veel mensen in de Phoenix?! En dat terwijl vlak na het eind van de show Saybia in een amper volle, maar veel grotere Apollo begint. Er is maar één juiste vraag te stellen: Waarom, Paaspop, staat Nederlands beste liveband van dit moment niet op de mainstage? Daar was het gegarandeerd ook een feest geworden en werden er geen mensen verdrukt wanneer ze de tent in en uit wilden gaan. Dit was een berucht gevalletje van te kleine tent voor een te grote tent zoals we ze wel vaker zien. Dankzij de gemoedelijkheid van de Paaspoppers, die dringers gelaten voorlaten, is het te danken dat het nergens uit hand loopt.

OOK OPMERKELIJK

De Phoenix schreeuwt al enkele nummers voor de leukste gimmick van dit moment: de massale cirkelpit rond Florim. De grote massa joelt, wanneer de zanger vraagt of ze er klaar voor is. Dit wordt het moment waarop ze al die tijd hebben zitten wachten, maar men schrikt wanneer hét nummer niet komt. Het is namelijk niet ‘Witch Doctor’ dat uit de speakers knalt, maar ‘Input Source Select’. De massa sipt, maar de fans lachen in hun vuistje. 

HET OORDEEL

Een nummer later volgt 'Witch Doctor' alsnog. Florim ondergaat de mangeling tijdens hét nummer als een salomonsoordeel. En dat is terecht. Want ook al gaat heel de Phoenix mee met de dansjes tijdens ‘Witch Doctor’, Florim lijkt zich te realiseren dat zijn shows zich meer en meer zullen gaan toespitsen op deze climax. Maar hij weet ook met deze ijzersterke setlist met een hausse aan kwaliteit de successupporters op zijn hand te krijgen. Het optreden van De Staat op Paaspop 2016 is een soort statement zonder woorden, want met muziek laat De Staat zien dat ze een plekje in de Apollo hadden verdiend. Al durven ze dat misschien niet hardop te zeggen.

DE FOTO