Vlaamse Reuzen Hollandse Leeuwen: Dommelsch Zaal

Customs stelt teleur, Gotcha! All Stars op de reunie-tour

Sophie Westhiner, Robin Geurts en Lisa Ruskus ,

Het had de avond van Customs kunnen zijn. Maar in de Dommelsch Zaal was het vooral Gotcha! All Stars die de show steelde met een potje ouderwets funken. Customs blonk uit in desinteresse en ook Absynthe Minded was met vlagen slaapverwekkend.

Customs stelt teleur, Gotcha! All Stars op de reunie-tour

ANNEKE VAN GIESBERGEN & AGUA DE ANNIQUE
Dat Anneke van Giersbergen ook zonder de mannen van The Gathering een degelijke show neer kan zetten, heeft ze intussen wel bewezen. Als opener van Vlaamse Reuzen Hollandse Leeuwen lijkt Van Giersbergen meer terug te pakken op de sound van The Gathering. Heftiger gitaarwerk afgewisseld met een rustige ballad. Het liedje ‘Hey Okay!’ heeft zeker hitpotentie maar toch kan het geheel niet lang boeien: er zit geen eenduidigheid in. Qua genre bengelt het tussen poprock, singer-songwriter, metal en powerrock in en niet alle nummers zijn even sterk. Een relaxte starter, maar niet de meest enerverende act van de avond. (LR)

CUSTOMS
Zo veelbelovend als het debuutalbum Enter The Characters klinkt, zo saai is het optreden van Customs in de Dommelsch Zaal. De vier heren staan er statig bij, allen gekleed in een keurig pak à la Moke. Maar net als die Nederlandse band stralen de Vlamingen ongeïnteresseerdheid uit. Het publiek lijkt het dan ook niet altijd naar de zin te hebben. Er komen laffe applausjes en van dansen op deze Interpol-kloon komt al helemaal niets terecht. Wellicht ligt de oorzaak hiervan ook gedeeltelijk bij het geluid: de bas en de drum staan zo loeihard dat de gitaar- en zangpartijen hier en daar bijna niet te horen zijn. Maar het slechte geluid is niet het enige verwijt: Customs weet de harten van de aanwezigen door een gebrek aan kloten niet te veroveren. (SW)

GOTCHA! ALL STARS
Een reunie-toer van de redelijk legendarische funkband Gotcha! uit Haarlem die in de jaren negentig haar hoogtijdagen had. Ondergetekende weet niet of Gotcha! net zo goed is als vroegah, maar ziet wel een hardwerkende, goed geklede band die net zo goed met rock en reggae overweg kunnen als met funk. Vooral aanvoerder E1 Ten ziet er goed uit in zijn lange jas, alsof hij na jaren uit de Matrix verschijnt, net als gastvocalist Pieter Both van Beef. De hits van toen worden goed ontvangen vooraan in de zaal, waar de oude fans geclusterd zijn. Wel jammer dat de band op oude routines en successen lijkt te teren en soms iets van het publiek verwacht dat er niet komt - misschien omdat een groot deel ervan waarschijnlijk nog in de luiers lag toen Gotcha! voor het eerst op de planken stond. (RG)

ABSYNTHE MINDED
Na een half uur soundchecken begint Absynthe Minded dan eindelijk met hun optreden. Het intro doet vermoeden dat het hier gaat om een band die Balkan-muziek ten gehore brengt, maar dat is niet het geval. Daarvoor in de plaats spelen ze indierock voor de late uurtjes. Door de sloomheid van de liedjes, doet het geheel slaapverwekkend aan. Technisch gezien is het een goede band met gitaar, drum, contrabas en viool. Wat echter wel vaker het geval is met een versterkt strijkinstrument, is dat het geluid van de viool erg schel en snerpend wordt. Absynthe Minded maakt geen muziek voor grote zalen, maar voor kleine intieme cafeetjes. Volgende keer toch maar weer in de Cul de Sac? (SW)

MOKE
Afsluiter Moke betreedt een halfuur later dan gepland het podium. Dat is te merken aan het aantal bezoekers in de Dommelsch Zaal: echt druk is het niet meer. Moke is een geoliede machine, singeltjes als ‘This Plan', 'Last Chance' en 'Switch’ zijn melodieus en dansbaar. Toch is Moke niet de beste afsluiter voor Vlaamse Reuzen Hollandse Leeuwen. Het publiek is moe en verzadigd. Zeker na een optreden als dat van Gotcha! All Stars is Moke wat slap. Daarnaast lijken de mannen er zelf niet erg veel zin in te hebben. Desondanks is Moke kwalitatief goed maar fungeert de band vanavond helaas als uitloopmuziek. (LR)