ZXZW DAG 2: Van totale waanzin naar geijkte formules in 013

Torche brengt kwaliteitsmetal, Sauna West moet hun frontman lozen

Robin Geurts, ,

Het middagprogramma van 013 (Bat Cave uitgezonderd) is over het algemeen erg geslaagd. Slechts één band valt echt door de mand. Een andere act is op zich heel goed, maar door één bepaalde factor toch niet om aan te zien. Over goede en slechte metal, Belgische dronefolk en een oefensessie in een gesimuleerde garage.

Torche brengt kwaliteitsmetal, Sauna West moet hun frontman lozen

Ondergetekende had het er druk mee: twaalf bands in twee zalen van 013, The Choice en de Kleine Zaal. Het aantal bekende bands was voor hem namelijk nul procent en elke act wordt natuurlijk het voordeel van de twijfel gegund. Maar het maakt uw verslaggever ook een stuk genadelozer in zijn oordeel. TORCHE Torche trapt af in de Kleine Zaal. De vier metalmannen uit Miami stemmen behoorlijk optimistisch voor de rest van het festival. Uw recensent geeft toe weinig van metal af te weten en er niet echt van te houden, maar een goede act meent hij wel te herkennen. En Torche is razendgoed. Met denderende bassen en donderende drums doet het kwartet een goede poging om binnen de geijkte metalformule in ieder geval kwaliteit neer te zetten en zover mogelijk ook nog wat variatie te bedenken. Het publiek, dat zo vroeg toch al in groten getale aanwezig is, vreet het allemaal op. Enige minpuntje is misschien de zanger, die wat te gewoontjes klinkt, maar verder haalt Torche een dikke plus. SKULLHOG En zo moet het dus niet. Skullhog maakt grindcore en zal binnen dat genre misschien wel een grote, vernieuwende naam zijn, maar eerlijk gezegd is deze band gewoon totaal clichématig bezig. De term grindcore wordt wel heel letterlijk genomen, Skullhog maalt maar door op een tergend langzaam tempo. Daarbij is er nog een vrij lousy attitude richting het weinige publiek dat er wel is. Deze band voegt niets toe aan het genre of aan ZXZW. BROWN VS BROWN Jammer dat hier weinig mensen voor waren te porren, want dit was een leuk optreden. Een band die je normaal gesproken eerder in Paradox zou zien: traditioneel rocktrio (gitaar, bas, drums) met een saxofonist eraan toegevoegd. Freaky jazz is hier de hoofdmoot, van de hak op de tak, maar Brown vs Brown is flexibel en laat horen dat ze ook de funk hebben. Het is alsof iemand eens flink de schaar heeft gezet in het eerste album van The Rapture en de beste stukjes in willekeurige volgorde terugplakt. Ook leuk zijn de diverse oerkreten die de zaal aan het schrikken maken. Voor zover er mensen zijn dus... maar dit combo lijkt zich er allang bij te hebben neergelegd geen grote publiekstrekker te zijn. THE GOOD GOOD Heel aparte band uit Brooklyn, die het publiek blijkbaar getuige wil laten zijn van een oefensessie. The Good Good staat met alle apparatuur vóór het podium in The Choice en gebruikt daarbij ongeveer evenveel ruimte als ze in hun garage zouden doen. Intrigerende setting, waarbij best flarden voorbij komen van leuke nummers en interessante ideeën, maar ook nogal geklooit wordt met het geluid en met afspraken als 'wanneer beginnen we, wanneer is het nummer afgelopen?' Er wordt lekker gerammeld en geragt op de instrumenten, een megafoon en een dwarsfluit komen tevoorschijn en het geheel is best schattig, als het allemaal werkt. Maar de helft van de tijd is dat dus niet zo. Als het de bedoeling was om een oefensessie na te spelen, goed goed! Dat zal wel niet het geval zijn, dus een kleine voldoende. SAUNA WEST OK Sauna West, luister. Jullie hebben een hele goede band bij elkaar gehaald. Jullie hebben een geluid dat het midden probeert te vinden tussen Interpol/Editors en Doe Maar-achtige skapunk. Niks mis mee, de uitvoering is zeer goed. Dit moeten jullie doen: zo snel mogelijk die totale parodie van een frontman lozen. Hij is niet anders te beschrijven dan 'de Nederlandse Austin Powers' maar ik ben zo bang dat hij het gewoon meent. Het is gewoon niet aan te zien zoals hij zich aanstelt over het hele podium, met totaal misplaatste gejatte trucjes van James Brown en Mick Jagger. Terwijl het publiek probeert uit te vinden of het nu grappig is bedoeld of niet, leidt hij wel af van alle goede kwaliteiten die jullie hebben. Jullie saxofonist zong ook een stukje mee en deed dat veel natuurlijker. Bevorderen die man! SILVESTER ANFANG Mooi rustpuntje, vlak voor etenstijd. Silvester Anfang is een Vlaams folkcollectief dat flink aan het dronen slaat in de Grote Zaal. Ze doen dat in het donker, een verademing na de overdreven egocentrische show van net. Sla geen acht op het feit dat er net zoveel mensen in de zaal staan als op het podium (zes). Sluit je ogen, knik je hoofd wat mee en droom weg... Twintig minuten later wordt je wakker en merk je dat ze nog steeds met hetzelfde nummer bezig zijn. Het moet allemaal kunnen op ZXZW. Alleen houden ze wel onnodig de Grote Zaal bezet, waar nu dus op het drukste moment hoogstens twintig mensen aan het knikkebollen waren. Programmatisch een missertje, maar geen kwaad woord over Silvester Anfang. Ze weten wat ze willen doen en bereiken dat doel. Wordt vervolgd... - foto's volgen -