Roerige Hein O))) week afgelopen

Dj Hein O))) zegt af op eigen matig bezocht benefiet

Bas van Duren, ,

Dan geef je een feestje onder de noemer Hein Aid, afgeleid van Hein O))), de dj die de schlagerhetze is gestart; komt die dj zelf niet op het feestje. Behalve die Heinoplaat die op repeat ging, klonk er vooral rock op het benefietfestival gisteren in 013. Zal het Hein O))) verhaal met de matige inkomsten dan toch nog niet afgelopen zijn?

Dj Hein O))) zegt af op eigen matig bezocht benefiet

Het kon niemand meer ontgaan zijn, afgelopen zondag was 013 het podium van Hein Aid. Een benefietgala die met de opbrengst Hein O))) op de cover van de Oor zou zetten. De grote afwezige was Hein O))) zelf, die vanwege onbehoorlijk gedrag was geschorst. Maar de grootste afwezige was het publiek zelf, ondanks media-aandacht van 3VOOR12/Tilburg, het Brabants Dagblad en Radio 1. In de aanloop naar Hein Aid waren er verschillende evenementen georganiseerd door het Hein Aid-management. Op zaterdag twee september lukte het een nep Hein O))) om wederom een Hein Overval te plegen op Loos in 013. De editie daarvoor was het een andere nep Hein O))) gelukt ook gelukt om de DJ weg te duwen en anderhalve minuut zelf op het podium staan. De nep Hein O))) van de laatste Loos-editie draaide ook een Heino nummer, een artiest die qua naam lijkt op de inmiddels wereldberoemde DJ, maar voor de rest geen connectie heeft met de DJ. Deze nep-Hein O))) leek overigens sprekend op 013-programmeur Gert Gering en zijn sidekick op oud-wethouder van cultuur Wilbert van Herwijnen, maar dat zal de Apfelkorn wel zijn geweest. Later voerden Guillermo en Tropical Danny in vijf minuten hun hit "Toppertje" op, voor een gage van 1250 euro. Vorige week zondag was de eerste echte opstap naar Hein Aid. In Cul de Sac was het de Pre-Party waarbij Ra-X, De Geluiderikken, DJ Tommi en Marshall Tony acte de présence zouden geven. Er kwamen welgeteld twintig mensen op af en nadat Vincent Koreman de zaal ging opwarmen met fijne muziek, werden het er vier. De Geluiderikken begonnen een uur later en wisten nog een paar mensen te vermaken. RA-X deed zijn ding en uiteindelijk stond DJ Tommi voor een lege zaal te draaien. Koreman krijgt een bierviltje aangereikt waarop staat "Je speelt het publiek weg!", klaagt over de organisatie en staat vervolgens op Hein Aid in drie verschillende versies. Hein Aid dus. Bij de kassa wordt op een simpel A4-tje duidelijk wat al die tijd de bedoeling was. Niet DJ Hein O))) komt op de cover van de Oor, mits er dus 6000 euro wordt verzameld, maar een willekeurige bezoeker komt als Heino op de cover. Bij binnenkomst is het de bedoeling om je naam op het kaartje te schrijven en in een grote doos te deponeren. Op het eind van de avond zal er iemand een kaartje uit de doos grabbelen, mits er genoeg geld is verzameld. En dat is dus maar de vraag. Om twee uur gaan de deuren open en het programma zelf begint om drie uur. Op het laatste moment zijn Lucas Dec-finalisten The Regiment aan het programma toegevoegd en mogen ze om half drie al beginnen. De gitarist telt even het aantal bezoekers en komt op 21. In The Choice. Waar honderd keer zoveel mensen inpassen. Wil Hein O))) 6000 euro vangen, dan zullen er uiteindelijk 800 betalende bezoekers moeten komen. Maar het is nog vroeg. Pas om elf uur zal de laatste act afgelopen zijn en in de tussentijd passeren er een heel scala aan artiesten de revue. Jammer genoeg komen veel bands totaal niet tot hun recht omdat ze niet meer dan tien minuten krijgen. Zo speelt Woost maar één nummer (en wat voor nummer!) en zegt zanger Koen-Willem Toering dat het meer om de publiciteit ging, aangezien een nieuw Woost-album eraan zit te komen. Wordt dit dan in plaats van een festival die geldklopperij in de muziekpers aantoont, een festival die de publiciteitsgeilheid en brakheid aantoont van vermoeide muzikanten op een zondagmiddag/avond? Voor een deel. Van desinteresse kun je een feestband als Band Zonder Banaan niet beschuldigen. De mannen zijn als grote publiekstrekkers lekker op dreef, ondanks een zwaar overspannen geluidsman die midden in verschillende nummers van alles nog moet aanpassen. Maar afgezien van BZB is het maar karig. Slechts een handjevol artiesten weten zich te onderscheiden uit een lijst waarvoor je zes handen nodig hebt. En onder dat kleine aantal zijn er maar weinig bands aanwezig. Zo schittert dichter/muzikant/cabaretier André Manuel in zijn oprechtheid. Alleen achter een harmonium en gitaar zal hij zich ongetwijfeld afvragen wat hij hier doet, gezien het rumoer dat het applaus overstijgt. The Spades rocken lekker en Rembo (zonder de beloofde reünie met andere Rembo) is grappig als cynische commentator die met zijn bijtende opmerkingen de boel nog weet op te leuken. Verschillende items worden geveild om aan de 6000 euro te komen. Een tape van Spinvis, een pakket van Spijkers met Koppen van het gelijknamige radioprogramma, een schilderij van Vincent Koreman, ze gaan allemaal onder de vocale hamer van Rembo. Moeheid en het idee dat alles om acht uur afgelopen zou zijn speelde Rembo parten en dus vertrok hij voortijdig waardoor Koreman de veiling overnam. Tilburger Jean-Paul Arends, bekend van Metro-strip Scribbly, had een Scribbly-versie van Heino getekend, maar niemand wil de tekening kopen. Dus besluit Koreman na zelf te betalen de tekening in de fik te zetten. Arends is in de zaal aanwezig. Met een uur uitloop mag One In A Million de avond sluiten door een cover te spelen van Rosamunde. Er worden papiertjes met de tekst van het refrein uitgedeeld aan mensen in het publiek. En na herhaalde oproepen om op het podium komen, durven een paar mensen het uiteindelijk aan. En voor het eerst vormt zich een kleine polonaise in de zaal die na twee minuten ook weer stopt. Erik De Man draait nog even wat plaatjes en nee, geen bekendmaking van wie er op de cover van de Oor komt. Woensdag wordt bekend gemaakt hoeveel geld er is ingezameld, maar ingewijden weten te melden dat voor het bedrag van 6000 euro nog flink mag worden doorgespaard.