Volgende week gaat de nieuwe locatie van de Rockacademie open voor relaties, afgelopen zaterdag mochten de buurtbewoners kijken waar al die overlast nou goed voor was. Open lessen, bands en een DJ stonden er op het programma. 3VOOR12/Tilburg ging op stap om te kijken hoe het nieuwe gebouw eruit ziet en hoort.
KOUD
Wie bij de Rockacademie binnenkomt, zal meestal een koud gevoel over zich heen krijgen. De hal doet een beetje leeg aan, ondanks de kunstwerken die voor deze gelegenheid op de grond zijn geplaatst. Er is veel beton, veel galm en weinig aankleding. Slechts de kunstwerken, een gedecoreerde lift en een DJ kleden de boel aan. Veel meer mag ook niet, want bepaalde regels binnen de architectuur zorgen ervoor dat de Rockacademie niet veel meer aan aankleding mag doen. Slechts een paar aangewezen muren zijn besteed aan posters. Nu lopen er nog wat families rond, als het hier druk is dan kan het gewoon niet anders dat je dan zwemt in het geluid. De trappenhal aan de achterkant van het gebouw is zelfs nog een trap erger. Een groep buurtbewoners praat daar op een normaal volume, maar dat wordt door de galm alleen maar versterkt. Een student zegt dat de muren ook nog zo poreus zijn, dat medewerkers vaak met koppijn naar huis gaan omdat ze aan de andere kant van de muur hebben gewerkt.
WARM
Een complete omslag is het dan ook als het Academietheater zijn deuren opent. De warme ruimte valt onder het gedeelte van de aanverwante Dansacademie en is vandaag beschikbaar voor drie Rockacademie bandjes; Breston Parker, Sub en RubyQ. Eerstgenoemde is aan het soundchecken en het valt op hoe gammel de tribune eigenlijk is. Als iemand er overheen loopt, schudt de constructie mee. Het theater biedt ruimte voor 140 man, dus het valt te bezien of de tribune dat allemaal kan houden. RubyQ checkt ook nog even en als ze klaar zijn mag Breston Parker beginnen. Zanger Bart Voncken moet noodgedwongen wat grapjes maken omdat de stroom van de keyboard is geweest en de geluiden eerst moeten worden binnengeladen. Als ze met hun Jamiroquai-achtige funk beginnen valt op hoe warm en helder het geluid is. Daar is niks mis mee, al moet wel worden gezegd dat dit de afdeling Dansacademie is. Even een kijkje in de Rockacademie nemen.
TECHNISCH
Door verwarring in het programma en een afgesloten Academietheater terwijl er een band zou spelen, blijft er in de Rockacademie alleen een demonstratie over. In een computerruimte geeft Jesse Klaasse een kleine demonstratie over het audio-programma Cubase. Ook hier schijnen de muren zo slecht geisoleerd te zijn, dat een simpel akkoord op de piano bij de buren nog te horen is. Maar we zitten hier voor Cubase en Klaasse weet het ingewikkelde programma in duidelijke termen te beschrijven. Op een scherm tegen de muur laat hij de ins en outs van het programma zien. Het is waarschijnlijk niet voor iedereen te volgen want wat oudere mensen vertrekken net zo snel als ze gekomen waren. Gevolg, slechts twee twintigers in de banken. Het deert Klaasse niet, want dezelfde demonstratie die hij eerder op de dag gaf trok slechts één man.
ENTHOUSIASME
Terug in de Academietheater is te zien waar al die mensen zijn gebleven. Zeker tweederde van de tribune is gevuld en het is een wonder dat de tribune iedereen houdt. RubyQ speelde gisteren op ons feest en ze maken geen enkele vermoeide indruk. Het publiek is op zijn beurt weer onder de indruk van de muziek. Iedereen klapt enthousiast, zelfs de bejaarden klappen stevig na een rockend nummer. Zangeres Sanne Mus is ook geschoold in het theater en geniet duidelijk van de setting. “Het mag hier dan wel heel warm zijn met al die lampen, ik vind het prettig om in een theater te spelen. De mensen luisteren aandachtiger. Alleen jammer dat bezoekers hier niet kunnen dansen.” Even enthousiast is Kevin Bonet van Jan Vis Agency. De boeker volgde het concert vanaf het begin en spreekt van een “indrukwekkende band” en “goede zangeres”. Bonet laat weten dat Jan Vis Agency een “live-credible”-divisie gaat opzetten in samenwerking met de Rockacademie die zowel muzikanten als stagiaires gaan leveren. “Er worden geen muzikale concessies gedaan, de sound blijft behouden”, verzekert hij. Meer nieuws daarover volgt.
BIOGEOMETRIE
Na RubyQ mag Sub spelen. Het geluid blijft geweldig en wat bijna meer aandacht trekt dan de band is een vrouw met pantoffels die vooraan op de tribune met alle ledematen meeswingt. Een nieuwe fan, zo blijkt tegen sluitingstijd. Uit de buurt komt ze niet, wel uit Haren bij Oss. Ze zag Sub al eerder op de dag spelen en voor haar kinderen is ze op een studiebeurs geweest. Dan is de som duidelijk en maakte ze van de gelegenheid gebruik om de Rockacademie te bezichtigen. Voor haar is duidelijk wat er mis is met de Rockacademie. “Het heeft allemaal maar een kille, industriële uitstraling. Dat wekt negatieve energie, dus de sfeer moet dringend anders. Biogeometrie is een wetenschap waarbij je kijkt naar de energie van vormen. Ik zou best wel hier wat workshops daarover willen geven om gelijk ook wat te vertellen over de psychologische invloed van muziek.” Jammer genoeg kan ze dat niet meer vragen, want de conciërge sommeert iedereen het pand te verlaten. De deuren gaan dicht en de buurt weet inmiddels dat ze later mooi kunnen zeggen “Die studeerden vroeger tegenover ons!”
-foto's volgen-
Rockacademie opent nieuwe deuren voor omwonenden
Buurtbewoners nemen kijkje in de muzikale keuken
De Rockacademie is verhuisd. De nieuwe locatie aan het Bisschop Zwijssenplein werd gisteren geopend en dat werd natuurlijk gedaan met wat optredens van ‘schoolbands’ zoals RubyQ en Sub. Behalve bandjes kijken beoordeelt Rockacademiereporter Bas van Duren het gebouw kritisch.