Nighttown verder zonder boegbeeld Harry Hamelink

Artistiek leider Rotterdams podium maakt ruimte voor frisse herstart

Harry Hamelink neemt in december afscheid van zijn podium Nighttown. De artistiek leider en aandeelhouder van de failliete Rotterdamse zaal en boegbeeld van festivals Motel Mozaïque en Bazar Curieux zal de herstart in maart als MyTown niet meemaken.

Artistiek leider Rotterdams podium maakt ruimte voor frisse herstart

Harry Hamelink neemt in december afscheid van zijn podium Nighttown. De artistiek leider en aandeelhouder van de failliete Rotterdamse zaal en boegbeeld van festivals Motel Mozaïque en Bazar Curieux zal de herstart in maart als MyTown niet meemaken. “Ik merkte de laatste tijd bij mezelf dat ik meer ben dan een bandjesprogrammeur”, zegt Hamelink. “De combinatie van muziek met andere disciplines, zoals we die in Motel Mozaïque hebben, spreekt me erg aan. Daar ligt mijn hart. Bovendien kan ik zo de nieuwe eigenaren de ruimte geven voor een frisse start met een nieuw team.”

“Een frisse start is altijd goed”, beaamt Dick Pakkert, directeur van de Stichting Live at Nighttown. Volgens Pakkert was het vertrek vooral de keuze van Hamelink, maar is het wel een mooie mogelijkheid om met een compleet nieuw team van start te gaan. “Harry wilde zelf stoppen. Hij is de afgelopen maanden heel nuttig bezig geweest met de Live at Nighttown serie. Het is voor hem nu een logisch moment om te stoppen. Harry heeft onmiskenbaar kwaliteiten, maar hij heeft ook iets aan zijn naam hangen. Het is net als het vertrek van Henk ten Cate bij Ajax.”

Onlangs werd bekend dat broers en horecaondernemers Aryan en Willem Tieleman samen met uitgaansicoon Ted Langenbach in maart 2008 Nighttown weer tot leven zullen wekken als MyTown. Het podium is al weer meer dan een jaar dicht, maar de afgelopen maanden was juist Hamelink druk bezig de naam levend te houden. Als enig overgebleven lid van het oude bolwerk programmeerde hij op verschillende locaties in de stad concerten onder de naam Live At Nighttown. Onder meer Underworld, Lucinda Williams en CocoRosie doen binnenkort de Maasstad aan. “Ik boek graag buiten één podium”, zegt hij daarover. “Dat deden we bij Nighttown ook al. We deden coproducties met onder meer De Doelen en Ahoy.”

Hamelink was al vanaf 1990 werkzaam bij de Stichting Live At Nighttown. In eerste instantie werkte hij als programmeur van Rotown, maar al snel bemoeide hij zich ook met de voorprogramma’s in Nighttown. Lange tijd zag het er naar uit dat hij ook bij het nieuwe podium betrokken zou zijn. “Daar is wel over gesproken”, zegt hij. “Voor mij was in eerste instantie belangrijk dat er in Rotterdam grote concerten georganiseerd worden.” Gebrek aan geloof in de nieuwe zaal is er in elk geval niet. “In tegendeel”, zegt Hamelink. “Ik denk dat het een absolute knaller wordt. Als ik weer muziekproducties in Rotterdam ga doen, is MyTown het eerste waar ik contact mee opneem.”

Hoe de opvolging van Hamelink eruit gaat zien is nog niet helemaal duidelijk. In eerdere plannen zou Rotown-programmeur Joey Ruchtie de functie van programmeur parttime vervullen naast Hamelink. Ruchtie zal volgens Pakkert ook gewoon werkzaam blijven als programmeur van Rotown, dus er zal een nieuwe fulltimer gevonden moeten worden voor MyTown. Daarnaast overweegt Pakkert een extra fulltimer voor het invullen van The Basement, de kleine zaal van MyTown: “Dat wordt niet echt een programmeur, maar meer iemand die contacten legt en talenten binnenhaalt.” The Basement moet een broeinest worden op het gebied van lokaal urban talent en experimentele muziek. “En waarschijnlijk komt Harry volgend jaar al weer terug in MyTown voor Motel Mozaique.”