Noodkreet Ted Langenbach leidt tot beroering BVD

Metro zegt 'Dance-scene wast wit', BVD zegt "Het is een spookverhaal"

Rotterdam hoeft maar even niet lekker in het vel te zitten en danceorganisator Ted Langenbach luidt de noodklok. Er zijn teveel nieuwe feestorganisaties die slecht zijn voor het creatieve Rotterdamse nachtleven, stelt Langenbach. Treinblad Metro kopte er voor het gemak op de voorpagina boven 'Dance-scene wast wit'. En daar kan de Belangenvereniging voor de Dance weer boos om worden. Corne Bos: "We zijn een bonafide sector vol regeltjes."

Metro zegt 'Dance-scene wast wit', BVD zegt "Het is een spookverhaal"

Het hoeft maar even niet goed te gaan met het Rotterdamse nachtleven of de creatieve baas van de Now&Wow en partyorganisator Ted Langenbach zoekt de media op. Dat leverde vanochtend in het treinblad Metro de kop ‘Dance-scene wast wit’ op. Zo bont bedoelde Langenbach het niet: “Het is een turbokop.” Maar klachten heeft hij wel degelijk: “Er is een gebrek aan pluriformiteit van dansavonden en de mogelijkheden voor oprechte jonge starters om een ruimte op te eisen. En dus is de Rotterdammer bezig een nieuw platform op te richten en een keurmerk in het leven te roepen. “Er moet echt iets gebeuren,” zegt Langenbach.

Voorzitter van de Belangenvereniging voor de Dance (BVD) Corne Bos is niet blij met de suggestie op de voorkant van metro: “Het is een spookverhaal: dance en zwart geld. Onze leden organiseren ongeveer negentig procent van alle feesten. Het artikel in Metro gaat over een paar mensen uit Rotterdam, maar het lijkt alsof het stuk over heel Nederland gaat. Bovendien worden de aantijgingen niet hard gemaakt.”

Volgens Bos is de danssector vandaag de dag een bonafide branche met ‘regels, accountants en controles’. “Voor zover ik weet zijn er geen rotte appels lid van de BVD. Een dansorganisatie die bij ons lid wil worden moet bij wijze van spreken een bewijs van goed gedrag kunnen laten zien.”

“Het gaat natuurlijk niet om de klassieke partijen die al jaren feesten organiseren,” verduidelijkt Langenbach. “Ik betreur dat de Metro die indruk wekt.” Om wie het wel gaat? “Om organisaties in de urban- en Latinscene, waarbij het niet eens duidelijk is wie achter de feesten zit. Het zijn nieuwe ondernemers die meteen de grootste dj’s boeken en hele lange gastenlijsten hebben. Er zijn steeds meer mensen bezig binnen de dancescene en dat doen ze niet voor de creativiteit. Rotterdam wordt overgenomen door slimme marketeers.”

Metro-verslaggever Barbara de Jong wilde geen commentaar geven en verwees ons naar haar hoofdredacteur. Deze was niet bereikbaar.