Kawasaki Helvete! van SaunaWest: cd-recensie

Vier keer goed, vier keer matig

Annet Brugel en Djorck, ,

Zo lang gewacht en dan is 'ie' daar; de langspeler Kawasaki Helvete! van SaunaWest. In je hoofd voeg je spetterende SaunaWest optredens bij elkaar en damp je de mooiste momenten in tot een gaaf geheel. Dan vallen de eerste drie nummers op cd tegen, in tegenstelling tot de daarop volgende songs.

Vier keer goed, vier keer matig

“Wat wil je van een band?” “Mhwah, dat de bandleden goed kunnen spelen, dat hun liedjes origineel zijn, dat ze hitjes kunnen scoren en dat het er leuk uitziet op het podium.” SaunaWest heeft het allemaal voor mekaar. De SaunaWest bandleden kunnen prima spelen. De zelfgeschreven, op jaren tachtig geïnspireerde nummers, zijn ondanks het gebruik van geleende riffs, vaak origineel en spitsvondig. De herkenbaarheid van de nummers zorgt dat je makkelijk wordt meegesleept in SaunaWest. De single Do You Like My Uniform van hun in 2005 verschenen ep Uniform was in Rotterdam een grote hit en in de rest van Nederland en Engeland een iets kleinere. Frontman Peter de Koning houdt ervan om zijn publiek op zeer grappige wijze te vermaken. Of hij het publiek dan zes nummers of zes uren zal amuseren, het maakt De Koning niet uit. Het is dan ook niet zo vreemd dat deze in 2002 opgerichte ‘hot popband’, anno 2007, een langspeler uitbrengt. De eerste gitaartonen van de opener Deadline op het achtnummerige album Kawasaki Helvete! gaan van typische Rotterdamse emorock over in Roxy Music en The Clash. De linken met Talking Heads, Franz Ferdinand, Gruppo Sportivo zijn al snel gelegd. Maar hé, SaunaWest heeft voor dit album plenty originaliteit uit eigen bodemloze put geschept. In je hoofd voeg je de spetterende optredens van SaunaWest bij elkaar, en damp je de mooiste momenten in tot een gaaf geheel. Zo lang gewacht, en als ‘ie’ daar dan is, de langspeler Kawasaki Helvete! van SaunaWest, vallen bij het beluisteren van de cd Kawasaki Helvete! de eerste drie nummers tegen. De saxofoon hoort bij rommelige skapop speels rauw te klinken, maar de saxofoon bij de eerste twee nummers klinkt alsof die ergens in een trapgat, ver van de band vandaan, is bespeeld. Blazers kunnen een nummer maken. Maar in dit geval doet het instrument afbreuk aan de eerste twee nummers. Terwijl het live-spel van Joris van Ballegooijen in de band toch een behoorlijke enerverende toevoeging is. Vanaf het vierde nummer, de titelsong Kawasaki Helvete!, zit je weer mee te deinen zonder rem, als een Kawasaki die ritmisch over een zandheuvelig parcours crosst. Het zou gemakkelijk zijn om deze feestelijke euforie de rest van het album voort te blijven zetten. Maar de muzikale intellectuelen van SaunaWest weten beter. Na dè meezinghit, die overal ter wereld opgepakt kan worden, gooit de band het roer om voor een ballad met een Duitse electrobeat erin. Wireless Network Detected is het bewijs dat SaunaWest niet louter muziek maakt waarbij publiek de armen in elkaar haakt. Het vijfde lied doet je als publiek verstillen. Het nummer Plus Belle Avec Une Coubelle, begint vrij braaf. Frivole geluiden uit het orgel tegen een achtergrond van strakke (bas)gitaren, drum en sax. De Frans zingende Peter wordt opgehitst tot een seksuele climax, waarin hij zijn stembanden helemaal geeft ..... voor.....jou.....aah .... ah.....ah....ahaahahhaahhaah! Het album van SaunaWest geeft een dubbel gevoel. Vier nummers (Kawasaki Helvete!, Wireless Network Detected, Call From The Canyon en Plus Belle Avec Une Coubelle) zijn goed genoeg om internationaal over te dragen als aanstekelijke prettige muziek. Vier nummers zijn ruim onder de bands kunnen op de cd beland. Misschien hadden de vier ondermaatse songs iets professioneler geproduceerd moeten worden. Dat zou de band namelijk ook meer eer aan doen. Toch zijn vier uitstekende nummers en de prachtige cd-behuizing wel een ritje naar de platenzaak of een click naar de SaunaWest website, waar de cd te bestellen is, wel waard. Voor het dampende zweet van de bandleden en de beste SaunaWest vertolking kun je de komende 4 februari naar Café De Twee Wezen in Sassenheim en de 11de naar het Zuidplein theater te Rotterdam voor de Jongeren Theaterdag.