Dabrye naar de knoppen

Een avond in Worm met Kadence en Daniel Meteo

Tommy Ventevogel, ,

Als je aan Detroit denkt, denk je aan… oke misschien aan techno maar dat het ook een plaats is waar veel goede hip-hop vandaan komt mag ook een feit zijn. In Delfshaven heeft Worm een avond geprogrammeerd die bol staat met grenzeloze hip-hop in een elektronica jasje plus de eigenzinnige meteosound die vanuit Berlijn hier zijn plek moet vinden.

Een avond in Worm met Kadence en Daniel Meteo

Rotterdam bruist van de talentvolle hip-hop artiesten, niet zo gek dat je hier en daar albumpresentaties hebt en dat de acts best wel podia beklimmen, maar is er ook nog plaats voor de hip-hop buiten de lokale scene? Waterfront deed het vroeger, in de kleine zaal van Nighttown zag ik Edan & Insight maar een vaste plaats is er niet. Totdat ik in de agenda van Worm keek en er naast de noise en avant-garde ook best wel plaats lijkt te zijn voor progressieve hip-hop zoals Dabrye dat maakt, en vol goede moed ben ik deze maandagavond daar dus op af gegaan. De nieuwe plaat van Dabrye is misschien wel de hip-hop plaat van het jaar, ‘Two/Three’ speelt met elektronica, zichzelf en gastvocalen van hoge klasse. Zo werkte Dabrye met de onlangs overleden stadsgenoot Jay Dee, het voormalige Anti-Pop Consortium lid Beans, MF DOOM en Cannibal Ox’s vocabulaire hoogstandje Vast Aire. De grote vraag die dit album achter liet bij me was “Hoe gaat hij dit live doen?”, het antwoord hierop later, maar eerst beginnen bij het begin. Daniel Meteo sloop eigenlijk geruisloos naar de positie als voorprogramma, nadat er wat Stones Throw platen voorbij kwamen. De geluidsvelden van Meteo raken een mooi oppervlakte maar hoe ze gemaakt worden blijft altijd erg mysterieus als het voor de bezoeker niet te zien is wat hij doet. Een witte doos met ‘meteosound’ erop was het schermpje waar hij de gehele set mee zat te spelen, maar hoe het technisch in elkaar zat; geen idee. Is dat hét obstakel bij elektronische muziek? Ik denk het aan de ene kant niet, maar een show van de set maken zoals Kraftwerk en ook bijvoorbeeld the Knife het doen valt natuurlijk niet te doen in het klein. Misschien niet een heel spannend optreden, wel een strakke set met geluid die er mag zijn en die ik thuis gewoon op mijn gemak nog eens wil horen. Dabrye heeft voor deze tour gebruik gemaakt van één emcee, en wel MC Kadence. Kadence betrok zichzelf op een goede manier bij de set door echt ‘master of ceremony’ te zijn en de werken van Dabrye aan te kondigen. Via wisselwerking speelde Dabrye enkele beats van zijn album spelenderwijs door elkaar af en liet die overlopen in de beats die bestemd waren voor de vocalen van Kadence die het verrassend goed deed. Had ik iets anders verwacht? Eigenlijk wel. Dat zo’n tour een perfect moment is om een emcee die weinig naam heeft gemaakt te promoten is wel bekend, en qua gewicht deed Kadence niet onder voor iemand als Ill Bill van Non Phixion, die live dus totaal niet duidelijk overkomt en snel adem tekort komt. Ditmaal niet het geval bij de desbetreffende Kadence, die zeker een goede handvol tracks heeft die mij konden overtuigen. Na het optreden hoorde ik ook per ongeluk expres dat hij tegen twee bezoekers vertelde dat zijn album waarschijnlijk uit zal gaan komen op het Stones Throw label, en dat zegt wel genoeg. Dabrye bleef vooral op de achtergrond. Niet zo gek natuurlijk als je op je mixer moet vertrouwen en die nou eenmaal achterin opgesteld staat, maar ook hijzelf maakte een rustige indruk waarbij Kadence vooral het woord deed. Echter, de muziek die Dabrye de Wormzaal inblaast bewijst van een creatieve geest die nog veel meer van zich zal laten horen. Eindelijk weer hip-hop in Rotterdam, waar Worm een goede plek bewijst te zijn voor alle vooruitstrevende artiesten.