CD Recensie : Feverdream - You Are Happen!ng

Langzaam opbloeiende liefde

Annet Brugel, ,

De band Feverdream is nog maar net terug van hun Rusland tournee met Elle Bandita, als hun vierde album You Are Happen!ng 15 september officieel in Nederland wordt uitgebracht. Voor de realisatie van dit album werkte de band samen met Zlaya Hazic, die eerder albums van Sonic Youth en Motorpsycho produceerde.

Langzaam opbloeiende liefde

15 september wordt in Waterfront het vierde album van Feverdream, You Are Happen!ng, officieel uitgebracht, met een feestje. De emorockband is nog maar net terug van hun Rusland tournee met Elle Bandita, als het album de markt op gaat. In tegenstelling tot de meeste bands, zette Feverdream de beste nummers niet aan het begin, maar spreidde ze uit over het album. Feverdream koos in hun tienjarige bestaan, zowel bij het uitstippelen van hun route, als bij het musiceren, zelden voor de makkelijkste weg. Of misschien overkwam de band weinig op eenvoudige wijze. Maar goed, via een omweg kun je prachtige reizen maken. Dat geldt dus ook voor Feverdream. De productie van You Are Happen!ng lag mede in handen van Zlaya Hazic, die eerder de hand legde aan albums van Sonic Youth en Motorpsycho. Nummers, op het album You Are Happen!ng, als Good Places/Bad Attitude, City Bingo en Could You, Would You zijn gebaseerd op akkoorden die zich gedurende het nummer met behoorlijk wat differentiatie en tempowisselingen herhalen. De gelaagdheid van de nummers is enorm. En dat wordt dan voorgebracht door drie muzikanten?! Drummer Arnold van de Velde, gitarist/zanger René van Lien, bassist Bart Baekelandt en gastzangeres Elle Bandita maken echte emorock. Ze zijn behoorlijk scheutig geweest met de emotionele input in het album. Hun spel vergde hoorbaar opperste concentratie tijdens de opnamen. Zelfs als luisteraar moet je je aandacht erbij houden. Bij hen die You Are Happen!ng slechts als achtergrondmuziek hebben opgezet, kunnen sommige tracks verwijderend werken; Feverdream eist volledige aandacht. Toch is Feverdream niet gedurende het gehele album ‘in zichzelf gekeerd’. De balans is goed. Op nummers als I Like You, Living Like An Animal en All This Time lokt zangeres Elle Bandita met haar vocalen de gitarist/zanger René, basgitarist Bart en drummer Arnold uit hun tent. Ondanks haar nadrukkelijke aanwezigheid, houdt ze de drie mannen muzikaal op de voorgrond. De combinatie is verrassend, rauw, maar mooi. You Are Happen!ng omhels je, op het nummer I Like You na, niet na de eerste ontmoeting. Het album heeft veel extra luistertijd en toerbeurten nodig voor volledige waardering. Het betreft hier een langzaam opkomende, heftig bloeiende liefde die je de tijd moet geven, zodat die nog jaren aan je zijde kan staan. Want zeg nou zelf; wie doet het na jaren nog steeds met z’n vluchtige flirts?