3VOOR12 Rotterdam in gesprek met de nieuwe Rotterdamse wethouder van cultuur, Orhan Kaya

”Rotterdam moet de stad worden waar het allemaal gebeurt”

Bart van Zessen, ,

Orhan Kaya en 3VOOR12 Rotterdam hadden nog geen kennis gemaakt. Hoog tijd om eens af te spreken met de nieuwe wethouder van cultuur in Rotterdam. Wat zijn zijn plannen met de Rotterdamse popsector?

”Rotterdam moet de stad worden waar het allemaal gebeurt”

Rotterdam moet de stad worden waar het allemaal gebeurt, vindt Orhan Kaya (33). Met internationaal de uitstraling van een stad met onbegrensde mogelijkheden. ,,De popscene kan een belangrijke bijdrage leveren aan dit beeld van jonge, bruisende stad", meent de wethouder van cultuur. ,,Maar meer professionaliteit is vereist." Kaya wil van Rotterdam in 2009 Europese Jongerenhoofdstad maken. ,,Met jongeren in focus willen we Rotterdam op de kaart zetten. Dan móét je wel wat met de popsector doen." In ieder geval meer investeren in Urban Culture, stelt hij. Het college stelt vijftien miljoen beschikbaar (zoals ook al te lezen viel op de landelijke 3VOOR12 site). Of dit geld in een nieuw podium of in programmering gestoken wordt, staat nog niet vast. Dat Rotterdam op het gebied van popmuziek veel potentie heeft, weet Kaya onder meer uit rapporten van de Raad van Kunst en Cultuur en advies van de EDBR. Deze laatste stelt: de creatieve economie, daar moet je op inzetten. En daar valt de popsector ook onder. ,,De popscene leidt tot een bruisend uitgaansleven en verbetert de sfeer", verklaart de wethouder. ,,Dat trekt weer nieuwe creatieve ondernemers aan." Hoe de popsector weer op zijn poten te krijgen is, blijft een lastige vraag in het jaar waarin Nighttown failliet ging, Waterfront ingrijpend moest bezuinigen en de positie van de Baroeg onzeker is. ,,Meer professionaliteit en zakelijkheid", zo luidt de oplossing van Kaya. ,,We moeten af van het idee dat de gemeente alleen maar subsidie betekent. De verschillende podia moeten eerst zelf nadenken over hoe ze verder willen en dan met een goed lange termijn plan komen. Dan kijk ik op mijn beurt: wat levert het me op en wat kan ik bieden. We moeten op elkaar kunnen bouwen." Betrokkenheid is de sleutel tot goed beleid, vindt Kaya. En goed contact met verschillende spelers uit de Rotterdamse popsector - hij noemt Nighttown, Now&Wow, Rotown en de Popunie - dus een must. ,,De jongerencultuur is niet iets wat je tussen 9.00 en 17.00 leert kennen. Je moet er in zitten", zo onderstreept de wethouder het belang van goede contacten in 'het wereldje'. En ook het contact met het publiek is belangrijk, stelt Kaya. ,,Wat willen jullie?" Op dit gebied moet de wethouder nog wel wat veldwerk verrichten. ,,De afgelopen weken waren zeer druk, maar ik heb me voorgenomen om de komende tijd zoveel mogelijk zichtbaar te zijn: wat leeft er, wat is er gaande." El Pino & The Volunteers, Jagged Soul en Harry Merry klinken voor hem vooral erg onbekend. Maar binnenkort niet meer. Wethouder Kaya, die zelf echt naar van alles en nog wat luistert: van panfluitmuziek, tot synthesizer, hiphop en Turkse muziek, maakte driftig aantekeningen.