Onder het motto ‘Special Music For Special People’ veroverde Shitkatapult de Stubnitz

Duits label komt zich voorstellen

Tim de Bleser, ,

Een matige opkomst had de Stubnitz op donderdag 23 juni. Een tweede zaal die niks met het Shitkatapult label te maken heeft en net iets te gewone techno, maakten dat de verwachtingen niet werden ingelost, behalve dan het optreden van Apparat.

Duits label komt zich voorstellen

Donderdag 23 juni. Volle maan en een zwoele zomernacht. Iedereen heeft energie en de stad bruist van het leven (de eerste Club 3VOOR12 Rotterdam vind bijvoorbeeld plaats in Nighttown). Aan boord van de Stubnitz vindt in de ene zaal de labelnight van het Duitse Shitkatapult plaats, in de andere zaal organiseert Cybr-X een feest. Shitkatapult, opgericht door T.Raumschmiere, host namen als Fenin, Apparat, Quasimodo Jones, Peter Grummich, Nanospeed en Das Bierbeben. De stijlen lopen uiteen, gaande van zweverige, melodieuze, autechre-achtige beats, naar een meer technogetinte rock. Het label was eigenlijk min of meer een ongelukje nadat Marco Haas met zijn rock-bandje een band-contest won waarbij ze studiotijd als prijs kregen, maar geen platendeal en daarom besloten hun eigen materiaal uit te brengen. Het eerste vinyl op het label was dan ook een rock-plaat! Dat het label niet echt een techno label wil zijn geeft aan de artiesten ook een grotere vrijheid om te experimenteren buiten de grenzen van genres. De eerste zaal host Apparat, die zijn live set brengt op een laptop, waarop hij zelfgebouwde modules met een midi controller bedient, een groovebox en een mixer. Hij bouwt lekker op en gaat van zweverige ambient geluiden met korte electrobeats, naar steeds vettere bassen. Hij eindigt stevig, en na het versteken van enkele kabeltjes krijgen we de tweede Shitkatapult live; Fenin. We krijgen vrij simpele techno te horen, die toch wel een stukje oubolliger, - lees minder experimenteel - klinkt dan wat Apparat ons net liet ervaren. Veel liefhebbers waren er niet, maar dat kan ook komen doordat het morgen weer vroeg dag is... In de tweede zaal komt Trasher, de bezieler van de prspct avonden, draaien. Stevige drum 'n' bass zoals we dat van hem gewend zijn. Die avond was hij ook al te bewonderen in Nighttown, maar dan op het terras... Een uurtje daarna komt Filterfedde (Aka Nichiban) een soort goa-techno live set brengen met snelle ritmes geproduceerd uit de vele drumcomputertjes die hij aan elkaar heeft gekoppeld. Hij heeft een tiental mensen voor zich staan die de laatste energie uit hun lijf dansen, terwijl er in de eerste zaal op de beats van Peter Grummich nog slechts een tweetal mensen in het laadruim ronddansen. Peter speelt recht toe rechtaan techno plaatjes aan en vulde de ruimte met eenvoud, maar niet met mensen. Er was maar een matige opkomst waarvan de meeste mensen nog op het dek te vinden waren, in plaats van in de hete kamers in het schip. Komt dit door de aantrekkingskracht van de volle maan? Doordat de muziek op het dek ook goed hoorbaar is, maar in een draaglijkere temperatuur? Of is de reden veel simpeler: omdat de enige bar boven op het dek is? Het antwoord maakt eigenlijk niet uit: boven is het gezellig, zo verwoordden de leden van Saunawest het. Apparat en Fenin vonden het zelf jammer dat niet beide zalen door programmeur Joachim voor Shitkatapult geprogrammeerd waren. Ze genoten nog even van de gezelligheid op het dek, voordat ze hun bedje inklommen op de Stubnitz, om na enkele uurtjes slapen weer het vliegtuig in te stappen; Apparat richting Italië en Fenin terug richting Duitsland.