Waterfront begint productiehuis voor 'de kids van de straat' Waterfront begint productiehuis voor 'de kids van de straat'

Woordvoerder Dave Andriese: "Met subsidie productiehuis wordt geen huur betaald"

Waterfront begint productiehuis voor 'de kids van de straat'

Woordvoerder Dave Andriese: "Met subsidie productiehuis wordt geen huur betaald"

Het Rotterdamse podium Waterfront is een productiehuis begonnen. Begin maart moet dit zijn eerste vrucht afwerpen: een cursus popmanagement voor ‘kids van de straat’, zoals woordvoerder Dave Andriese het noemt. Waterfront krijgt subsidie van de gemeente voor het productiehuis. Opvallend, aangezien het podium vorig jaar in de clinch lag met Rotterdam. Andriese: “Dat moet je los van elkaar zien.”

Woordvoerder Dave Andriese: "Met subsidie productiehuis wordt geen huur betaald"

Op Noorderslag heeft Waterfront dit jaar zijn productiehuis gepresenteerd. Begin maart gaat daarvan de eerste activiteit van start: een cursus popmanagement. Volgens woordvoerder Dave Andriese is het productiehuis een logische stap in de ontwikkeling van het Rotterdamse podium. “Waterfront staat bij de buitenwereld bekend als podium, maar we zijn meer. Naast een podium hebben we oefenruimtes, een studio en de Hogeschool voor Muziek en Dans zit bij ons. Als talentscout en kweekvijver is het belangrijk om dat jonge talent te stimuleren. En om ze handvatten te geven hoe ze een betere aansluiting vinden in podiumland.” Waterfront is niet het eerste podium dat met een productiehuis komt. Ook Paradiso en de Melkweg hebben er een. In alle gevallen krijgen de podia daar subsidie voor van Rijk en gemeente. Voor Waterfront is dat opmerkelijk, aangezien het in 2004 in de clinch lag met de gemeente Rotterdam. Waterfront heeft een flinke huurachterstand en dat was voor de verantwoordelijke wethouder genoeg reden om het podium de huur op te zeggen. Onder druk van de gemeenteraad is dat voorkomen. Andriese: “Dat moet je los van elkaar zien. Het is niet zo dat we met de subsidie voor het productiehuis de huur zullen betalen.” Volgens Andriese houdt de subsidie de cursussen betaalbaar voor de doelgroep. De cursus popmanagement beslaat zes zaterdagen en kost 400 euro. “Zonder die subsidie zou dat veel hoger uitvallen. Dan is het niet meer toegankelijk voor de kids van de straat die zo’n cursus juist nodig hebben.” Een cursus popmanagement is misschien niet het eerste waaraan je denkt bij een productiehuis. Paradiso mixte vorig jaar bijvoorbeeld Laidback Luke met het concertgebouworkest, om verschillende vormen van cultuur met elkaar te laten samensmelten. In de toekomst krijgt het productiehuis van Waterfront mogelijk ook dergelijke activiteiten. “Het tweede project wordt waarschijnlijk een combi van brassbands en hiphop”, aldus Andriese. Beluister het gesprek met Dave Andriese in Dubbel Check

nu op 3voor12