Bibelot Bandboost

Voorronde

Jasper van Dorp ,

Op zaterdagavond 28 februari vond in Bibelot de vijfde en laatste voorronde van de Bibelot Band Boost plaats. Het thema van deze ronde was Urban, en Bibelot kon zich dan ook verheugen op een avondje met scherpe teksten en vette beats.

Voorronde

Op zaterdagavond 28 februari vond in Bibelot de vijfde en laatste voorronde van de Bibelot Band Boost plaats. Het thema van deze ronde was Urban, en Bibelot kon zich dan ook verheugen op een avondje met scherpe teksten en vette beats.

Helaas kwam er weinig publiek op deze voorronde af en bleef de zaal de gehele avond slecht gevuld. De Dordtse hiphop-scene weet de weg naar Bibelot kennelijk nog niet te vinden, ondanks dat deze scene toch redelijk actief is. De enkeling die wél de moeite had genomen om te komen kijken werd gelukkig niet teleurgesteld. Net als in het vorige seizoen was het (amusements)niveau in de Urbanronde weer hoog.

Het jonge trio Gewoon Anders uit Tiel had de ondankbare taak om voor een nagenoeg lege zaal de avond te openen. Dit ging ze dan ook niet gemakkelijk af, de presentatie was nog wat onwennig. Met name de DJ was duidelijk geen onderdeel van de act. Ook waren de DJ en MC's onvoldoende op elkaar ingespeeld. Dit leverde een rommelig geheel op, vooral in de overgangen tussen tracks. Qua onderwerpen in de teksten kwamen de gebruikelijke clichés voorbij, hoewel er wel genoeg originele vondsten te bespeuren waren.

De tweede act Stopkontakt had een beduidend betere podiumpresentatie. De MC's bewogen ongeremd over het podium en hadden daarnaast een natuurlijke flow. Wel kan de samenwerking tussen de MC's op sommige punten beter. De overgangen waren daarentegen goed uitgevoerd. Het absolute hoogtepunt van de set was de afsluitende track, waarin de Rotterdamse act werd bijgestaan door een (uitstekende) trompettist.

BLD (Big Lion Dream) stond als enige act in zijn eentje op het podium, slechts bijgestaan door een doorlopende backing track. Deze rapper moest het hebben van zijn hoogstaande techniek en originele tracks. De beats waren erg verrassend en er waren onder andere Afrikaanse invloeden in te horen. Zijn podiumpresentatie was natuurlijk, maar wel erg in zichzelf gekeerd. Bovendien zou hij meer gaten kunnen laten vallen, de tracks zijn nu te vol.

Als er een prijs was geweest voor beste naam dan ging die ongetwijfeld naar Grote Boze Neger. Deze Rotterdammers hadden een prima prentatie, met een goede wisselwerking tussen de verschillende leden. Ook de teksten vielen op in positieve zin. Er viel zelfs ironie in te horen, toch een zeldzaamheid in het genre.

Afsluiter Kzer werd bijgestaan door de piepjonge Klein Maar Fijn (KMF) en een uitblinkende DJ Ozzy. Met name de laatste stal de show met zijn scratches. De show als geheel was wel aardig, maar stak niet boven het niveau van de andere acts uit. Dit kwam vooral door de presentatie van deze Dordtenaren, die wat ingestudeerd aandeed. Bovendien had Klein Maar Fijn hier en daar een wat grotere rol mogen krijgen.

Na juryberaad bleek Stopkontakt de winnaar, waardoor deze act doorgaat naar de finale op 25 april. Ze nemen het daar op tegen Simply Us, Defuse, Offhanded, Bimemwa én de winnaar van de halve finale.

Omdat Stopkontakt ook de meeste publieksstemmen had verdiend, ging automatisch de nummer twee van het publiek door naar de halve finale. Grote Boze Neger mag dan ook op herkansing op 21 maart. De andere bands die zich al geplaatst hebben voor de halve finale zijn What About Amy, Traktor, Andere Koek en Disfunction.