Def P stoeit met traditionele muziekstijlen

Bibelot staat open voor Rap & Roll

Tekst: Vanessa van Ewijk Fotos: Gertjan van Zon, ,

Op vrijdag 20 juni stonden Def P & de Howling Coyotes in Bibelot. Met hun combinatie van Rap en Rock & Roll, door hen zelf Rap & Roll genoemd, hadden ze snel de dansers in het publiek op hun hand. Een gewaagde combinatie, maar zeker geslaagd.

Bibelot staat open voor Rap & Roll

Op vrijdag 20 juni stonden Def P & de Howling Coyotes in Bibelot. Met hun combinatie van Rap en Rock & Roll, door hen zelf Rap & Roll genoemd, hadden ze snel de dansers in het publiek op hun hand. Een gewaagde combinatie, maar zeker geslaagd. Macronizm uit Eindhoven mag voor de show van Def P & de Howling Coyotes spelen. De band bestaat uit diverse muzikanten die zorgen voor een muzikaal intermezzo rondom rapper Macro. En dat is heel plezierig om naar te luisteren. Sterke teksten en een band die in staat is om de rapper de ruimte te geven zorgen voor een zeer overzichtelijk optreden. Wat je vaak ziet bij rappers met live band is dat de band graag snoeihard speelt, waardoor het geheel vaak schreeuwerig overkomt. Dat is bij deze band niet het geval. Mooie dynamiek en de nadruk ligt vooral bij de toetsenist met zijn mooie harmonieën. Als Macro een freestyle doet weet je meteen waarom hij daar zo voor wordt geprezen. IJzersterk rapt hij onder andere over het barpersoneel en 3voor12 en weet hij op de juiste wijze Bibelot uit te spreken. Alhoewel de meeste harmonieën van de toetsenist afkomstig zijn geeft de gitarist ook zo nu en dan een solo weg en krijgen we bij het laatste nummer de stem van de bassist te horen. Lekker gevariëerd bandje! De Howling Coyotes geven een instrumentaal nummer weg voordat Def P hen komt vergezellen. Meteen waan je je in oude Rock & Roll tijden. Wat een heerlijke muziek maken deze mannen uit Zwolle. Al snel komt Def P het podium op met een hele krat bier. Doorgaans gebruiken rappers een tempo van 90 beats per minuut. Rock & Roll bandjes daarintegen gebruiken liever tempo's van 180 beats per minuut. Met deze wetenschap wachtte ik vol spanning af op wat komen ging. Uiteraard haalde de raps van de Amsterdammer gemakkelijk het tempo. De rapper geeft de band af en toe de vrije hand om stevige Rock en Roll te spelen. De voetjes gaan dan ook regelmatig van de vloer bij het Bibelot publiek. Als je je ogen sluit waan je je bij een Chuck Berry concert in de jaren vijftig. Extra gewaagd is de combinatie als Def P oude nummers van de Osdorp Posse in een Rock en Roll jasje steekt. Zo horen we het nummer Hoofdschakelaar langs komen. Het nummer blijft perfect overeind en klinkt ook niet vreemd in de oren, wat toch opmerkelijk te noemen is. Want uiteindelijk kennen we het alleen in de traditionele hiphop-versie. Ondertussen proberen de mannen ook wat nieuwe nummers uit en begin ik steeds meer te wennen aan deze Rap & Roll. De band geeft een prachtige show weg, waarbij de bassist regelmatig zijn bas boven zijn hoofd tilt. Niets bijzonders zal je denken, ware het niet dat het hier om een contrabas gaat. De grootste hit van de Osdorp Posse, Orgineel Amsterdams, komt langs. Het publiek smult van de bekende teksten en de aanstekelijke Rock & Roll daarbij. Als de band na het nummer van het podium verdwijnt smeekt het publiek om een toegift. En die krijgen ze. Samen met Macro doet Def P ook een freestyle en komen de welbekende kleine leeuwtjes in oranje kleur van een net zo bekende supermarktketen met de hamsters langs. De freestyle eindigd in een mooie Rock & Roll jam waarbij Def P de tamboerijn hanteert en de bassist met zijn contrabas op de grond van Bibelot ligt te stoeien. Een zeer geslaagde combinatie, deze Rap en Roll. Is Nederland er klaar voor?