SpinviS met Solo als verrassing in Dordtse Schouwburg

Een avond om niet te vergeten

Magriet, ,

Geprezen om zijn eerste plaat liet Erik de Jong, alias SpinviS, afgelopen vrijdag oud en nieuw werk horen tijdens Lotus Europa. Het publiek werd daarnaast getrakteerd op een optreden van Solo en zelfs in de pauze vermaakt. Pop- en theaterbezoekers ontmoetten elkaar afgelopen vrijdag in schouwburg Kunstmin te Dordrecht.

Een avond om niet te vergeten

Geprezen om zijn eerste plaat liet Erik de Jong, alias SpinviS, afgelopen vrijdag oud en nieuw werk horen tijdens Lotus Europa. Het publiek werd daarnaast getrakteerd op een optreden van Solo en zelfs in de pauze vermaakt. Pop- en theaterbezoekers ontmoetten elkaar afgelopen vrijdag in schouwburg Kunstmin te Dordrecht. Erik de Jong, alias SpinviS, speelde Lotus Europa met zijn band, bestaande uit zes muzikanten. De dromerige teksten en elektronische en xperimentele muziek van SpinviS zorgden er, samen met een optreden van Solo en een pauze-act voor, dat deze avond menigeen bij zal blijven. Voor velen onverwacht, begon de avond met een optreden van Solo. “Wij zijn Solo, en we spelen een paar liedjes voordat SpinviS begint”, liet zanger Michiel Flamman het publiek weten. Samen met pianist Simon Gitsels bracht hij vervolgens songs van het album ‘Songs ’n Sounds’ (2004) en een aantal nieuwe nummers ten gehore. Liedjes over onder andere liefde en een ontmoeting met een sluipschutter, ‘Hit me with a Kiss’ kwamen voorbij. Met slechts piano, gitaar en tweestemmige zang, gecombineerd met pakkende teksten en mooie melodieën, wist Solo het publiek van begin tot eind te grijpen. De band deed de iets oudere bezoekers waarschijnlijk denken aan de gouden tijden van Simon & Garfunkel. Na deze set met minimale muzikale middelen betrad Spinvis het podium samen met zijn band. Cello, vibrafoon, piano, bas, drums en orgel werden aangevuld met verschillende samples. Instrumenten werden op onconventionele wijze bespeeld, wat zorgde voor het ‘eigen’ geluid van SpinviS. Ondanks de vele instrumenten klonk het geheel nog steeds subtiel. Een aan het begin vrij ingetogen SpinviS veranderde gedurende de voorstelling in een meer uitbundige popmuzikant. Het feit dat het publiek op rode schouwburgstoelen zit, weerhield niet om mee te tikken, klappen en neuriën. ‘Herfst en Nieuwegein’ en ‘Voor ik vergeet’ van het debuutalbum ‘SpinviS’ werden afgewisseld met nieuwe nummers en na de pauze begon SpinviS met een voordracht die vervolgens overliep in een song. Een belangrijke rol was weggelegd voor videobeelden (door Hans Kok) die op de achtergrond van het podium werden vertoond. Soms met een directe link naar de song die SpinviS ten gehore bracht, soms was de link voor een buitenstaander moeilijk te leggen. Tijdens de pauze hoefde men de zaal niet te verlaten. SpinviS’ toetsenist gaf het publiek namelijk wat achtergrondinformatie over de bandleden op cabaret-achtige wijze, over motorrijden als hobby en permanente wallen. Ook een liedje over een ei als je honger hebt, maar geen zin om te koken, passeerde de revue. Na een toegift met spetterend slot kreeg de band een verdiende staande ovatie van het publiek. Deze avond liet zien dat met zowel minimale middelen als subtiel gebruik van maximale middelen hetzelfde gevoel gecreëerd kan worden. Toch apart om te moeten blijven zitten wanneer de meer poppy nummers van SpinviS de revue passeerden, het leek haast tegennatuurlijk. Al met al een bijzondere avond, om niet te vergeten.