Grime werd in Nederland nooit echt mainstream, maar in de onderstroom bleef de Rotterdamse formatie NoizBoiz altijd zichtbaar. Al twintig jaar vormen MC MAN LIKE AXEL, hypeman Don de Baron en producer Mucky een vaste waarde in de scene, met hun herkenbare sound en energieke liveshows. Eind mei vierden ze hun jubileum en de release van hun nieuwe tape Zware Bassen, Zware Beats 3 met een groots event in Perron.

Die liefde voor grime groeide bij Axel al snel. Het genre, dat vanuit de UK kwam overwaaien als een mix van dancehall, UK garage, jungle en hiphop, staat al vroeg op zijn radar. Zijn neef geeft hem het laatste zetje om zelf te gaan rappen op grime: ‘Als je dit in het Nederlands kan, in die stijl spitten, dan vind ik je echt hard, zei hij.’ Die woorden beklijven . ‘Mijn eerste lyric op grime was in het Surinaams,’ vertelt Axel. ‘Dat hebben we er eigenlijk altijd in gehouden. Op al onze projecten staat wel minimaal één Surinaamstalige tune.’ 

Dat voelt logisch: het Sranantongo ligt ritmisch en linguïstisch dichter bij het Jamaicaanse Patois, dat op zijn beurt weer goed aansluit op de flow en energie van grime. Door later ook in het Nederlands te pionieren binnen het genre, ontstond er een unieke mix. Met Don de Baron en Mucky vormt Axel NoizBoiz, een act die snel bekend staat om de energieke optredens en kenmerkende stijl. 

Grime krijgt  in Nederland lange tijd nauwelijks voet aan de grond. Toen NoizBoiz begon, kende bijna niemand het genre hier. ‘In die tijd moest je echt mensen voor je winnen,’ vertelt Axel. ‘Ze kenden dat hele geluid niet. We moesten ze overtuigen dat dit de shit was - en dat lukte ook, maar het voelde wel als een zware missie.’ Bezoekers die nog nooit van grime hadden gehoord en bij de eerste track wat beduusd stonden te kijken, eindigden  de avond opgevoerd door vieze bassen in zweterige moshpits, schreeuwend naar het podium. 

Toen dubstep rond 2008 explodeerde, groeide ook de belangstelling voor grime. NoizBoiz ging van undergroundfeestjes naar wekelijkse boekingen en speelde op festivals door het hele land. Hun livereputatie groeit razendsnel, op een manier die overlapt met Zwart Licht. Grime blijft dan wel een niche, maar NoizBoiz bouwt er een trouwe en gepassioneerde fanbase mee op. 

En zoals de populariteit van dubstep destijds grime meer zichtbaarheid geeft, lijkt het genre anno 2025 opnieuw te profiteren van een bredere opleving van Britse elektronische muziek. UK garage, speedgarage en andere bass-heavy sounds zijn relevanter dan ooit, en in hun slipstream duiken ook weer volop grime-invloeden op. Grime is eigenlijk nooit weggeweest, maar binnen de Nederlandse scene is er nu duidelijk sprake van een nieuw momentum. Veel MC’s en producers uit de hoogtijdagen zijn weer actief, en UK garage-crossovers met grime vliegen je om de oren. 

‘Het gaat , zoals met alle muziek, gewoon in golven,’ zegt Axel. ‘En nu is er weer zo’n golf. Het is toevallig ook zo dat we precies nu twintig jaar bestaan.’ 

Het twintigjarig jubileum en de release van Zware Bassen, Zware Beats 3 markeren een nieuw hoofdstuk, maar van een comeback is geen sprake. NoizBoiz is nooit gestopt met maken. Tijdens corona ontstaat er juist een hoop nieuw materiaal, dat uiteindelijk op de plank blijft liggen. Grime komt namelijk pas echt over in een livecontext, die in de pandemie wegvalt. Nu zijn ze terug en kunnen ze hun nieuwe materiaal echt tot leven brengen, met de sub-bass die tot zijn recht komt op grote speakers en de energie die loskomt door de interactie tussen MC en publiek. 

Volgens Don de Baron denkt de nieuwe generatie minder in hokjes dan vroeger. ‘Vroeger was je óf hiphop, óf gabber, óf house,’ vertelt hij. ‘Nu staat ieders Spotify vol met van alles. Als het maar dansbaar is.’ Die genrefluïditeit zie je terug bij jonge dj’s en producers, die grime net zo makkelijk vermengen met andere stijlen. Als het werkt, werkt het. 

Die nieuwe generatie is dan ook goed vertegenwoordigd op het jubileum van NoizBoiz in Perron. Jill Ann - als dj en organisator een sleutelspeler binnen de UK-georiënteerde clubscene in Rotterdam en de rest van Nederland – stelt samen met Axel het programma samen. Sinds het vertrek van Mucky naar Los Angeles vervult zij de rol van vaste crew-dj, en draait op het jubileum ook een solo set. 

De line-up is een mix van een nieuwe generatie, grote namen uit Nederland en Engeland, en enkele Rotterdamse selectors van topniveau. Op de kleinere stage gaat het er net iets minder hard aan toe dan in de main room. Iets toegankelijker, maar nog steeds met een onmiskenbare UK-sound. De avond wordt gopend door Jade Soul, in de kleinere zaal staat local legend Franky Sticks in een b2b met Wantigga. Sun O.C. levert in een b2b met Stong Music een ijzersterke set af, vol grime-classics en tracks uit de meer percussieve hoeken van het genre. Als er iemand is die zich ambassadeur van grime in Nederland mag noemen, is het Sun O.C. Met zijn maandelijkse show Grimey Hours op Operator Radio houdt hij het genre al jaren op de kaart. 

Maar het hoogtepunt vindt zonder twijfel plaats in de main room, tijdens het optreden van NoizBoiz zelf. Speciaal voor de gelegenheid vloog Mucky naar Rotterdam en het voelt alsof hij nooit is weggeweest. Samen met Don en Axel brengen ze een energieke set vol oude klassiekers en nieuwe tracks.

‘Ik dacht van tevoren dat veel oudere fans zich wat meer aan de zijkant zouden houden,’ grapt Don. ‘Je zou denken dat ze met verplichtingen op maandag geen zin hebben in de risico’s van moshpit-blessures.’ Maar het tegendeel blijkt waar: jong én oud stort zich op meerdere momenten in de pit, en er zijn minstens drie momenten waarop er gecrowdsurft wordt. De sfeer is tegelijk nostalgisch en euforisch - een viering van de afgelopen twintig jaar. 

Het absolute klapstuk komt aan het einde, als zowel oude bekenden als nieuwe gezichten het podium betreden. Wat volgt is één lange grime cypher: MC’s die om de beurt de mic pakken, spinbacks, reloads, explosieve energie en een constante stroom aan hypemomenten. Een moment waarin de legacy van NoizBoiz voelbaar wordt en misschien ook de toekomst zichtbaar. Live brengen MC Lost en Nelcon dezelfde overtuiging en rauwe energie als in de 101Barz-sessie die ter ere van het jubileum werd gemaakt. Door dit soort samenwerkingen lijkt de grime-fakkel, of in ieder geval een vonk daarvan,doorgegeven te worden aan een nieuwe generatie. 

NoizBoiz heeft binnen de niche die grime is altijd impact gehad. Met hun jubileumviering in Perron brengen ze generaties bij elkaar: het publiek krijft precies waar het voor komt - grime en aanverwante genres in hun meest pure, aanstekelijke en tijdloze vorm. 

Na twintig jaar cultuur maken vieren de Boiz hun carrière én bewezen ze zich opnieuw als een live-act om naar uit te kijken. Deze zomer zijn ze te zien op Eendracht Festival (17 juli) en Festival Downtown (12 & 13 september) in Rotterdam.