Vijf jaar lang was Delft een spookstad voor de popmuziek. Ooit vond MOJO hier het levenslicht. Later deden groepen als Van Dik Hout, de Jeugd van Tegenwoordig en Doe Maar de stad nog aan, maar na het verlies van Speakers moest de Delvenaar het slechts met twee dagen Westerpop doen. Toen dat festival vervolgens ook nog gedwongen naar één keer in de twee jaar moest, werd het helemaal stil. Maar onder de puin wolken van Speakers werkt Fennie Kostense aan de wederopbouw van de Delftse pop scene, dat doet ze samen met programmeur Daan van de Putte. Waar de stad binnenkort terug blikt op 50 jaar MOJO, denken zij aan de toekomst.

Waar is het voor Steck allemaal begonnen?

Fennie: ‘’Dat begon eigenlijk al bij het sluiten van Speakers. Met een aantal ondernemers hebben we toen geprobeerd Speakers over te nemen. Wij zagen wel kansen om het nieuw leven in te blazen, uiteindelijk is dat helaas niet gelukt. We waren wel van mening dat Delft behoefte had aan een plek waar je uit kan gaan en concerten kan bezoeken. Dit pand (STECK) konden we overnemen toen de voormalige eigenaar vroeg of we interesse hadden het te kopen. Daar kon je lekker veel geluid maken. De afgelopen vier jaar houden we onze eigen broek op; met de horeca inkomsten van het nachtleven kunnen wij zelf de podium programmering financieren. Als we echter stadsbreed meer willen doen, zullen we niet zonder subsidie kunnen. Daarom zijn we nu aan het kijken of we een stichting kunnen opstarten.’’

Wie bij Steck binnen loopt denkt niet gelijk aan een Poppodium

Daan: ‘’Daar ben ik het niet mee eens. Oké het is geen donker hol meer, maar wij denken dat het juist goed meegegaan is met zijn tijd. Met een mooie lange bar, want Steck vervult een dubbelrol. Van de clubavonden moeten wij de programmering bekostigen. We merken wel dat we met de huidige bands al aan de max zitten, dus het gebrek aan een backstage ruimte is wel een probleem. De ambitie is er om een groter podium te openen, maar daarnaast zal Steck altijd blijven bestaan voor de kleinere bands.’’

Fennie: ‘’Logistiek is het allemaal wat lastiger werken hier ja. De bereikbaarheid is slecht en er ontbreken zekere faciliteiten. We zien dit dan ook als een testfase om te kijken welke programmering werkt in Delft. Daarbij doen we geen grote investeringen met het risico dat het enorm tegen kan vallen. Uiteindelijk moet men moet ook niet denken aan één fysieke plek, het kan ook op meerdere locaties zijn zoals in Rotterdam het geval is. Er moet een stabiele poporganisatie komen te staan, de plek is dan niet zo belangrijk.’’

Het verval van de Delftse popmuziek

Waar ging het volgens jullie fout bij Speakers?

Daan: ‘’Dat vind ik moeilijk te beoordelen omdat ik zelf ook nog erg jong was toen Speakers zijn deuren sloot. Toen ik Speakers bezocht was het eigenlijk al vergane glorie.’’

Fennie: ‘’Speakers heeft het begin 2000 moeilijk gehad met de crisis, door die dip werden de subsidies teruggedraaid. Organisaties moesten anders beginnen te denken: wat kun je eraan verdienen? Voorheen probeerden zij grote namen neer te zetten om uit te verkopen, maar als de subsidie naar beneden gaat kun je dat niet meer betalen. Nu werden ze gedwongen om creatiever te gaan programmeren, alleen is dat wel echt een andere tak van sport. Je moet een liefhebber zijn, veel scouten. De mensen van Speakers waren gewend om grote evenementen te organiseren, maar dit was nieuw voor ze.

Daarnaast kreeg het horeca deel te weinig aandacht van de directie naar mijn idee. Een kwartier op je bier wachten, slechte service, het rookverbod ging in, het was een optelsom. Er zat een ondernemer achter die jarenlang zijn best had gedaan, maar als dan de koek op is, is de keuze snel gemaakt om te stoppen. Helaas verdween daarmee ook de pop stichting achter Speakers. Dat netwerk had bewaard kunnen blijven, maar is helaas ook verloren gegaan. Hoe dat komt weet ik eigenlijk niet.’’

Daan: ‘’We willen ook niet achteruit kijken, maar vooral naar de toekomst. Speakers werd in die tijd enorm gewaardeerd. Alleen is de situatie van nu niet meer te vergelijken met die van 10 jaar geleden.’’

Naarmate het gesprek vordert komt er een andere reden aan het licht, die aan de grondslag lag van het verval van de popmuziek in Delft: het vestigingsklimaat voor starters. Waarom verlaten studenten massaal Delft voor Rotterdam, Den Haag of Amsterdam? En waarom heeft dat invloed op het pop muziek in de stad en andersom?

Daan: ‘’Voor studenten is het belangrijk dat er iets te doen is in een stad. Een poppodium waar je muziek kan ontdekken en misschien zelfs je favoriete artiest kan zien, dat draagt bij aan het plezier om hier te wonen. Ik vind dat Delft daar wel te kort in schiet, zeker als je het vergelijkt met Den Haag en Rotterdam.’’

Fennie: ‘’Delft is natuurlijk wel klein en zit heel dicht in de buurt van Den Haag en Rotterdam, dus de drempel om daar naar toe te gaan met de trein is ook kleiner. Maar wat Daan zegt is wel waar, vooral voor de hoger opgeleiden is het belangrijk dat er een poppodium staat. Er is door Delft wel goed geïnvesteerd in Open, theater, filmhuis, bioscoop. Maar een podium, dat ontbreekt daarin wel.’’

Daan: ‘’Kijk, de gemeente Delft zet heel erg in op cultureel erfgoed, geschiedenis, theater en techniek. Alleen dat zijn toch disciplines die vooral de oudere doelgroep en de toeristen aanspreken. Als je kijkt naar de toekomst van je stad, het tegen gaan van vergrijzing, het behouden van kennis en jongeren dan is een poppodium gewoon ontzettend belangrijk in je stad.’’

Fennie: ‘’Maar ook het uitgaan, dat is in Delft ook minder aanwezig, daar liggen gewoon nog kansen.’’

Daan van de Putte

De uit het oog verloren Delftse artiest

Waar zit het hem in dat de Delftse artiesten zo moeilijk te vinden zijn, of zijn ze er überhaupt wel?

Daan: ‘’De aanwas is ook wel minder, door het wegvallen van die gehele organisatie met Speakers. Er was geen podium meer in Delft om te spelen. Er is genoeg talent in Delft die zich niet profileren als Delfts. Een vriend van mij zei: ik kan mijn EP release niet in Delft doen, want er is geen podium. Dus ik doe het in De Haagse Supermarkt en dan zet ik ook op internet dat ik uit Den Haag kom.. Zo zijn de Delftse band vervlogen en dat stimuleerde andere talenten nou ook niet echt om een band te beginnen. Wat wel te prijzen valt is dat de gemeente Delft heeft geïnvesteerd in Open waar alle faciliteiten zijn.’’

Fennie: ‘’Alleen het is wel heel schools, je kunt er niet echt goed repeteren en daarna nog een drankje doen. Het is geen muzikale broedplaats.’’

Daan: ‘’Er worden muzieklessen gegeven.’’

Fennie: ‘’Het zijn geen oefenruimtes waar je kan experimenteren, als kind zet je daar je eerste stappen en ergens anders moet je ontdekken wat je echt tof vindt.’’

Daan: ‘’Bij een podium als Bibelot kunnen artiesten ook samen komen en merk je dat ze zich profileren als Dordts, met als grote voorbeeld het popgala. Hoe aantrekkelijk is dat voor andere artiesten, wanneer ze dat zien. Schrijnend om te zien dat al die artiesten van de Peter Tetteroo Bokaal zich niet als Delfts profileren.

Maar of er echt iets uitschiet? Randy, R-Vii, is vooral heel gedreven met zijn passie bezig. Dat we er zo lang over na moeten denken zegt ook wel iets, dat het veel te weinig is.

Het is ook logisch dat ze zich niet meer met Delft identificeren, want als je zegt dat je uit Delft komt wordt je plaatje nooit gedraaid of krijg je nooit een podium. Het ontbreekt hier aan aandacht en een podium. Met de stichting die wij willen gaan oprichten zorgen we -  en de komst van 3voor12 Delft gaat er ook aan bijdragen - dat we in Delft weer vooruit gaan komen.’’

Fennie: ‘’Ja dat denk ik wel, vooral hoe we het nu van onderaf oppakken, denk ik dat het gaat lukken. Mogelijk niet zoals het ooit was, maar misschien had die vorm ook wel geen kans van slagen.’’

R-Vii in Steck

De droom

En als je het in een prestatie zou moeten samenvatten wanneer is het voor jullie geslaagd?

Daan: ‘’Ik zou het geslaagd vinden als we een passend podium voor Delft hebben gevonden. Waarin veel doelgroepen uit Delft hun ei kwijt kunnen en waar drie dagen per week de zaal goed bezocht is. Maar bovenal dat daar nog veel meer gebeurt dan alleen een optreden, dat artiesten zich daar thuis kunnen voelen en samen willen komen.’’

Fennie: ‘’Ik vind het belangrijk dat die organisatie er komt, dat ik daar aan bijdraag. Dat het structureel gaat werken. Ik vind het moeilijk om over concrete prestaties te hebben, omdat we de weg nog moeten vinden. Er moet in ieder geval een centrale plek zijn waar mensen bezig kunnen zijn met pop, een fysieke plek die mensen daarbij associëren.’’

Thijs Boontjes in Steck

De mooiste momenten, plaatjes draaien en een doorgeefvraag

Wat was het mooiste concert dat jullie bijgewoond hebben in Delft?

Daan: ‘’Opgezwolle in 2008, toen hadden ze net Eigen Wereld uitgebracht. Vrienden van mij hebben het daar nog steeds over. Stonden we in blote bast met shirtjes te zwaaien.

Maar óók Oscar and the Wolf voor 15 man in Speakers. Dat kun je je niet meer voorstellen, die verkopen nu de Ziggo Dome uit. Dat was in 2013, toen was Speakers eigenlijk al een ski-hut geworden, dat was wel het signaal dat het klaar was.

Als ik vooruit mag kijken, dan kijk ik heel erg uit naar And Also The Trees op vrijdag 17 mei, de enige Nederlandse show die ze spelen. Waarvoor we zelfs kaarten verkopen in het buitenland.’’

Fennie: ‘’Ik weet niet echt één specifiek concert maar dat The Kik op Westerpop stond in 2014 vond ik te gek. Ik vind die band sowieso leuk, maar ze komen vaak ook nog even het terrein op tijdens een festival. Toen heb ik ook nog met ze gesproken en dat maakt voor mij de ervaring wel compleet.’’

Wat is het gekste dat jullie hebben meegemaakt in Steck?

Fennie: ‘’In 2016 speelde Thijs Boontjes tijdens de Popronde in Steck. Zij bleven even hangen en die basgitarist zei na een paar biertjes dat hij eigenlijk wel naar de kapper moest. Ik zei hem dat ik dat warrige haar van hem ook wel kon knippen. Toen daagde hij me uit, dus heb ik na afloop zijn haar geknipt. Daar herinner ik hem dan elke keer weer aan: wat zit je haar leuk!’’

Mooiste concept in Delft

Daan: ‘’Ik heb wel respect voor het Blues Festival, dat het hen lukt om mensen een weekend lang naar Delft te krijgen. Niet alleen naar het festival, maar die bezoekers maken ook kennis met onze stad. Daar zouden wij ook naar toe willen.’’

Fennie: ‘’De programmering van Festival Aangeschoten Wild vind ik ook wel gewaagd.’’

Plaatjes draaien

Daan: ‘’Mijn eerste singletje ooit was Angel van Lionel Richie toen ik 12 was. Dat zou ik echt nooit meer draaien. De laatste plaat die ik heb gekocht is van Tom Waits, beetje oude lullen muziek maar zeker een plaat die je moet kopen.’’

Fennie: “Ik was als tiener ontzettend fan van  Lenny Kravitz.Dus mijn eerste plaat was dan ook Let Love Rule. Lenny Kravitz, was op mijn 15de ook gelijk m’n eerste concert, dat echt indruk op me heeft gemaakt.’’

Doorgeefvraag

Daan: ‘’Doe jij de inhoudelijke vraag? Dan ga ik voor een pretvraag!’’

Fennie: ‘’Nou ik ben wel benieuwd hoe Gideon Rozendaal en René Steijger (Westerpop), met hun achtergrond, een pop organisatie zouden opzetten.’’

Daan: ‘’Ik maak er een keuzevraag van, waarschijnlijk moet je het even laten horen: Dr Dre of Charlotte de Witte’’

Fennie Kostense giet Rémi van The Spunnyboys een biertje toe

3voor12 Delft

De net opgestarte 3voor12 Delft redactie zoekt muziekliefhebbers die willen schrijven en fotograferen over alternatieve muziek in Delft op vrijwillige basis. Interesse? Mail naar redactie3voor12delft@gmail.com