Interview: the rise of a full February Moon

“Als we te veel concessies doen zijn we niet meer onszelf en komt onze muziek niet over”

door: Marieke de Kruiff ,

Onder de volle maan van 10 februari lanceerde February Moon hun debuut-EP ‘All We Ever Do‘ in een uitverkocht Merleyn Nijmegen. 3voor12 Overijssel sprak met Hanne, Doraly, Flo en Casper over deze jaar lang durende reis.

door: Marieke de Kruiff

 

De eerste song van jullie EP roept een gevoel van verlies op. Hanne kun je iets meer vertellen over dit gevoel?
Hanne: "Toen ik het schreef dacht ik na over de relatie tussen ouder en kind. Je vertrekt uit je ouderlijk huis terwijl je ouders je (als het goed is) veel liefde hebben gegeven. Iedereen gaat z’n eigen weg en er is altijd iets wat je verliest. Je krijgt er ook iets voor terug, maar je weet nooit wat. Dit gevoel noem ik ‘groeipijn’. Dat raakt me en daar schrijf ik dan ook veel over."

Bespreken jullie tijdens het maakproces van een nieuwe song de inhoudelijke betekenis met elkaar of blijft er een deel geheim?
Hanne: 'Flo heeft ‘Like The Waves’ voor het grootste deel geschreven. Ik weet misschien de exacte aanduiding niet, maar het gevoel snap ik."
Flo: "Je weet misschien niet over welk persoon het gaat, maar dat vind ik op een bepaalde manier ook goed zo. Zo blijft er ruimte voor interpretatie. Het eerste waar ik op let is de tekst. Alleen als iemand echt iets wil vertellen, dan kan ik er iets mee."
Casper: "Natuurlijk weet ik waar de tekst over gaat, maar ik vraag me af hoe het nummer qua sfeer en spanning in elkaar zit. Er blijft altijd een stuk over dat een ieder voor zich beleeft."
Doraly: "Ik ben iemand die zich op de lading richt. Ik houd me ook veel bezig met het overbrengen van de sfeer."

Wat maakt naast muziek nog meer creativiteit los?
Flo: "Ik ben een groot liefhebber van gedichten. Ik heb dichtbundels thuis en als ik vastloop, kies ik een gedicht dat aansluit bij het onderwerp van de tekst."
Doraly: "Ik houd veel van fotografie. Ik vind het cool om foto’s te maken op concerten, omdat je daarmee expressie van een artiest kunt vastleggen. De foto’s zijn een inspiratiebron voor mijn beleving op het podium."
Casper: "Ik verwerk persoonlijke ervaringen in de muziek. Ik haal niet direct inspiratie uit iets anders. Muziek is de bron en daar hoeft niet per se iets bij."
Hanne: "Ik ben veel in mijn hoofd bezig. Daarom vind ik het fijn om rustmomenten op te zoeken. Als ik naar buiten ga, begint mijn creativiteit weer te stromen."

Wat maakt Hanne zo bijzonder als songwriter en als artiest?
Casper: "Hanne is altijd oprecht. Haar persoonlijkheid is bijzonder. Dat uit zich in alles wat ze doet: hoe ze op het podium staat, hoe ze zingt, en ze haar nummers schrijft. Ze is een balans tussen een kwetsbaar meisje en een sterke persoonlijkheid die haar verhaal vertelt. Ze gaat van klein naar groot, en van emotioneel naar krachtig."
Doraly: "Hanne heeft een enorm doorzettingsvermogen en is ontzettend leergierig. Haar stem is uniek en ze verveelt geen moment. Ze is anders dan alle anderen."
Flo: "Ik heb vanaf het begin al een authenticiteit in Hanne gezien. Haar stem en haar verhalen zijn bijzonder. Ik geloof wat ik hoor en dat heb ik ook nodig om met iemand te kunnen samenwerken. Een zangeres die goed kan zingen maar niets zegt, kan heel saai worden op den duur."

Hoe verschillen jullie op het podium van het dagelijks leven?
Flo: "Met mijn gitaar kan ik dingen beter zeggen dan in een gesprek. Ik denk dat het een andere vorm van mezelf uitdrukken is. Misschien ben ik op het podium meer mezelf dan in het echte leven. Ik probeer eerlijk te zijn en een connectie te maken. Als ik helemaal in het moment zit, dan hoor ik dat achteraf van de mensen in de zaal ook terug."
Doraly: "In het normale leven ben ik nog wel eens onzeker over wat anderen van me vinden. Op het podium heb ik daar geen last van. Als de lampen aangaan ben ik op mijn plaats. Daar durf ik te laten zien wat ik kan."
Casper: "Bij de muziek van February Moon moet je je kunnen inleven. Het is gaaf als we op een goede avond op hetzelfde energielevel zitten. Daar zoek ik op het podium altijd naar."

Wat was in jullie song ‘Floating‘ het moeilijkst om als band voor elkaar te krijgen?
Casper: "We hebben dit nummer echt samen geschreven. Het verloop vonden we in het begin nog een uitdaging. Aanvankelijk speelden we het extremer dan we nu doen, maar daardoor raakten we de pulse kwijt. De dynamiek, de hookline en de spanningsboog was moeilijk te vinden voor ons, maar dat is uiteindelijk goed gelukt."
Flo: "We hebben 'Floating' toegankelijker gemaakt. Eigenlijk spelen we het niet toegankelijk, maar valt voor de luisteraar misschien niet op."

Op tweederde van jullie song ‘Wasted‘ zit een abrupt einde. Hebben jullie daar bewust voor gekozen?
Hanne: "Niet per se. Na dat punt, komt het moment waar we alle frustratie eruit gooien."
Casper: "Toen we het nummer repeteerden hadden we het gevoel dat nog niet alles was gezegd. De korte break heeft ervoor gezorgd dat er ruimte kwam om los te gaan. Door dit nummer live te spelen werd het gedeelte na de break ook steeds extremer. Zo is 'Wasted' uitgegroeid tot wat het nu is."

Hebben jullie het gevoel dat jullie soms te ingewikkelde muziek maken voor de commerciële markt? Maakt dat uit voor jullie?
Casper: 'We weten heel goed dat February Moon geen commerciële muziek is. We houden daar ook niet echt rekening mee.'
Hanne: 'Als we te veel concessies doen zijn we niet meer onszelf en komt onze muziek niet over.'
Flo: 'Het is niet ons doel dat iedereen het leuk vindt. We hebben‘All I Ever Do‘ of ‘Wasted’ expres zo lang gelaten als we zelf nodig vonden. Je kunt kiezen om een radio edit te maken voor een EP. Maar om een song alleen in te korten om het binnen een bepaald aantal minuten te laten blijven, voelde niet goed. Wij hebben bedacht om onze muziek te laten zijn, zoals wij het vinden kloppen.'

Single: 'Like The Waves':
https://www.youtube.com/watch?v=GGE6h3YyvdQ

Luister de EP van February Moon hier: https://open.spotify.com/album/5dOF3hU7D6EFlqZ0Y6cAFF