Lorrainville ontstond vanuit een spel dat begin 2011 op Facebook circuleerde: ontwerp je eigen albumhoes met namen en foto’s die je op internet vindt. Ook producer Guido Aalbers postte zijn resultaat. Op het fictieve album You May Never Know What Happiness Is van de al even fictieve band Lorrainville kreeg hij veel enthousiaste reacties. Daarop meldde Guido: “Album gaat er misschien wel komen. Er hebben zich een aantal mensen gemeld. Dus misschien een leuk project?”.
Uiteindelijk kreeg Guido ruim 80 liedjes toegestuurd, waarvan er veertien zijn opgenomen. Van een fictieve band met een fictief album was een klein jaar later dan ook geen sprake meer: op 15 december 2011 presenteerde Lorrainville het album You May Never Know What Happiness Is tijdens een uitverkochte show in Hedon Zwolle. Op Concert at Sea volgde een tweede optreden en de Edison Pop 2013 Juryprijs vormde de onverwachte kroon op het werk.
Harde kern
Lorrainville leek misschien een eenmalig project, maar een vervolg werd niet uitgesloten. “Eigenlijk broeide het al die tijd wel onder de harde kern,” vertelt Guido Aalbers. “Er werd ons ook regelmatig gevraagd of er een vervolg kwam. In december zijn we aan het puzzelen gegaan met agenda’s. Iedereen is druk bezet en we wilden graag twee weken lang gezamenlijk opnemen.” Voor een enkeling bleek Lorrainville 2.0 niet te combineren met de eigen agenda, maar de meeste muzikanten spelen ook op dit album weer mee.
De opnames voor het tweede album vinden begin juli plaats in de sfeervolle Stadsgehoorzaal in Kampen. Voordat het zover is, is er echter nog veel werk te doen – te veel voor één persoon. Guido blijft de drijvende kracht achter het muzikale gedeelte. De organisatie ligt deze keer in handen van Mirjam Groot Beumer, in het dagelijks leven verantwoordelijk voor de marketing en communicatie bij Atak in Enschede.
Crowdsourcing
Nadat bekend werd dat Lorrainville een vervolg zou krijgen, kwamen in de eerste dagen al ruim 20 songs binnen. “Het gaat heel hard”, vertelt Mirjam. “Het is duidelijk dat mensen het een tof project vinden. Er zijn muzikanten die al een song hadden liggen die ze geschikt vonden voor Lorrainville.” Lorrainville 2.0 komt tot stand via crowdsourcing in plaats van crowdfunding, of zoals op de website van Lorrainville te lezen is: ‘Stuur geen geld, stuur ideeën!’.
Een commercieel project is het dan ook zeker niet. “Het doel is om samen weer iets moois neer te zetten”, vertelt Mirjam. “Lorrainville 2.0 wordt nog interactiever en multimedialer, we willen er nog meer mensen bij betrekken. Naast songs zijn deze keer ook artwork voor de hoes en een passende titel voor het album welkom. En kun je bijvoorbeeld lekker koken zodat je de catering kunt verzorgen tijdens de opnamedagen? Ook dan kun je je bij ons aanmelden!”.
Meedoen?
Heb jij een song geschreven waarvan je denkt dat deze op het nieuwe Lorrainville-album past? Of heb je een idee voor een albumhoes en/of -titel? Mail deze dan uiterlijk 12 mei 2014 naar info@lorrainville.nl. De voorwaarden waaraan liedjes, foto’s en titels moeten voldoen vind je op www.lorrainville.nl onder de FAQ.
Lorrainville 2.0 bestaat uit Anneke van Giersbergen, Casper Adrien en Erik Neimeijer (zang), Bernard Gepken, JP Hoekstra en Reinier Scheffer (gitaar), Gertjan van der Weerd (toetsen), Peter Slager (basgitaar) en Otto de Jong (drums & percussie).