Janne Schra, het ontbreekt haar niet aan zelfvertrouwen Janne Schra, het ontbreekt haar niet aan zelfvertrouwen

Genieten van een show met diepgang

, Tekst: Joost Kleine Schaars Foto's: Stijn van Baalen

Janne Schra, het ontbreekt haar niet aan zelfvertrouwen

Genieten van een show met diepgang

Tekst: Joost Kleine Schaars Foto's: Stijn van Baalen ,

Haar succesvolle theatertour is geland in Deventer, in het Burgerweeshuis. Een magisch optreden wil ze gaan geven. Geen ander zaaltje zou ze zo tot bedaren weten te brengen als hier vanavond. Fijn meegaand publiek ook. Zou dat komen door haar up-tempo’s en haar gevarieerde aanbod?

3x op Viool Sietse van Gorkom, Rani Kumar en Camilla van der Kooij

Wat Janne Schra een extra solide indruk geeft vanavond zijn haar getalenteerde musici, met Sietse van Gorkom, Rani Kumar en Camilla van der Kooij op Viool, Jonas Pap op Cello en Jurgen Burdorf op Gitaar. Samen zijn ze in staat om een strijkorkest te vormen. Sowieso waan je je op Italiaanse bodem vanavond. Of het nu een Italiaanse markt is of een bruisende familiebijeenkomst. Alles kan, alles mag.

Als muziek theatraal wordt gebracht bereik je een kalme zaal, dat is iets wat volkomen wenselijk is. Vrijwel iedereen volgt de aanwijzingen op een humoristische wijze op. Bovenal staat zij stevig in haar schoenen en wil ze er een magische avond van maken. Plots voert ze een toneelstukje op… dat haar gitaar het niet doet. "Uhh, wie heeft er een batterijtje? Daar, ja, doet ie het nu? Nee, ohh, de band kan toch ook zonder mij. Jurgen doet jouw gitaar het, even proberen. Jawel." Zodoende bedient ze het rechtergedeelte van de zaal, om later weer naar het midden te verhuizen. Het publiek verroert zich niet en laat Janne Schra in afwachting wat er komen gaat.

Met tussen de nummers door af en toe een leuke anekdote maakt ze de avond vol. Maar dat doet ze ook door eenvoudigweg mensen aan te wijzen die onderdeel zijn van een diner vanavond. "Wie wil Sergio zijn?" En vanavond wordt hij dan ook beschreven in het komende nummer met een humoristische vervorming.

Janne Schra speelt op haar keyboard

Nog iets waar Janne Schra zelf hartelijk om kon lachen, was een geïmproviseerd theaterstuk. Eerst richting een cameravrouw, die haar lens nog niet open had staan, maar wel aan het filmen was. Daarna een stukje waarbij het publiek werd gevraagd om een pistoolgebaartje te maken met de handen, waarnaar één iemand een gil deed alsof ze tegen de vlakte ging. Dit was een herhaaldelijke opvoering tijdens het spelen van een nummer. Toen de muziek haar eindpunt had bereikt ging het licht uit waarop nog één doodskreet volgde. Een harde, een getimede en eentje waar ook Janne Schra zelf om kon lachen.

Het laatste album van Janne Schra (getiteld ‘Janne Schra’) kenmerkt zich door stukjes uit haar dagelijkse leven die op een levendige manier gezongen worden. Een zachte onvervalste zangstem die tot meer in staat is dan alleen maar een connectie met het publiek. Dat blijkt wel, wanneer ze ergens in haar set een nummer covert uit de jaren 90. TLC’s ”Waterfalls” met een up-tempo couplet voert ze nog even een truc op. Na afloop neemt ze haar support in ontvangst uit het publiek en daarna vervolgt ze haar optreden met een brede glimlach.

Je kan wel zeggen, dat na de derde keer in Deventer, de show met meer diepgang is vormgegeven. Daar werd volop van genoten en verder was dat vooral merkbaar in haar show vanavond.

Meer foto's op de site van het Burgerweeshuis.

nu op 3voor12