The Black Atlantic en Awkward I bij The Overload

Een mystieke avond in Enschede

Tekst: Karin Spanjersberg / Foto's: Willem Stolk ,

The Overload is een nieuw initiatief in Enschede, in het leven geroepen om alternatieve muziek naar de regio te halen. Een van de locaties waar The Overload gebruik van maakt is het Mystiek Theater aan de Raiffeisenstraat. Op deze donderdagavond in oktober staan hier The Black Atlantic en Awkward I op het podium.

Het Mystiek Theater is minder oud dan het lijkt. Het dateert uit de jaren vijftig van de vorige eeuw, maar met het vele donkerrood geverfde hout en de kroonluchters ademt het de sfeer van nog enkele decennia langer geleden. Sinds een jaar of twaalf vinden er vooral horrorshows plaats. Voor bijzondere muzikale acts blijkt dit intieme theater eveneens erg geschikt. Vanavond spelen er twee bands uit Nederland die het ook buiten onze landsgrenzen goed doen.

The Black Atlantic

Van een voorprogramma is niet echt sprake. De volgorde heeft vooral een praktische reden: Kim Janssen van The Black Atlantic moet op tijd weer weg voor een solo-optreden in Harderwijk en daarmee heeft zijn band de eer om de avond te openen. Begin dit jaar kwam de EP ‘Darkling, I Listen’ uit, die hier en daar wat steviger klinkt dan ‘Reverence for Fallen Trees’, het debuutalbum uit 2009. The Black Atlantic zit vanavond goed in de percussie en verder valt de expressieve bassist op, ‘geleend’ van de Zweedse band EF.

De set begint met ‘Old, Dim Light’ van het album, dat door frontman Geert van der Velde flink wordt ingezet met drums. Vrij stevig klinkt ook het slotnummer, het goed in het gehoor liggende ‘Darkling, I Listen’ van de gelijknamige EP. In de drie kwartier daartussen komen ook verschillende gevoelige nummers voorbij, zoals ‘Madagascar’ en het nieuwe ‘Quiet, Humble Man’ dat een mysterieuze, bijna oud-Engelse sfeer ademt. De band gebruikt een diversiteit aan instrumenten en weet de aandacht van het publiek goed vast te houden. The Black Atlantic is sinds 2010 bijna onafgebroken aan het touren geweest. Over twee weken zit het erop, daarna gaat de band de studio in. Maar eerst staan er nog maar liefst elf optredens in China op het programma.

Awkward I

Ook Djurre de Haan heeft de afgelopen tijd niet stilgezeten. Met Awkward I stond hij op festivals als De Parade en ITGWO, solo nam Djurre deel aan het project Traditionals Live. Waar de band verder trots op mag zijn is de soundtrack van de film ‘De ontmaagding van Eva van End’, die zijn wereldpremière beleefde op het filmfestival in Toronto. De setlist van vanavond bestaat uit een fijne selectie van de beide albums die Awkward I tot nu toe heeft uitgebracht.

Net als The Black Atlantic beheerst ook Awkward I de kunst van het schakelen tot in de puntjes: van heel subtiel naar heel overweldigend en weer net zo gemakkelijk terug. Violiste Susanne Linssen (Hospital Bombers) neemt een prominente plek in binnen de band, niet alleen met haar instrument, maar ook als tweede zangstem. Zij vormt een uitstekende aanvulling op de zang en het gitaarspel van Djurre. Djurre is erg ontwapenend, op het aandoenlijke af, steeds als hij vertelt waar zijn liedjes over gaan. De toegift speelt hij solo, waarbij hij onversterkt eindigt met ‘Mother’s Last Words To Her Son’ van Washington Phillips. Deze song koos Djurre begin dit jaar voor de DWDD Recordings. Heel indrukwekkend.

Ruben Eijsink is een van de initiatiefnemers van The Overload. Hij kijkt terug op een geslaagde avond: ‘Het is pas onze tweede avond en met zo’n honderd bezoekers valt de opkomst zeker niet tegen.’ De eerstvolgende evenement onder de vlag van The Overload vindt plaats op 25 november. De Duitse Barbara Morgenstern (electronic pop) treedt dan op in de Fabrieksschool aan de Noorderhagen.