GOGBOT Festival: een beetje vreemd, maar wel lekker

Openingsavond met Suguru Goto en Ryoji Ikeda trekt gevarieerd publiek

Tekst: Anouk van Leussen / Foto's: Jeroen Jansen. ,

Tijdens de achtste editie van multimediafestival GOGBOT zwaaiden vooraanstaande artiesten en kunstenaars op het gebied van data-panic, You Tube-poop en Japanoiid vier dagen lang de scepter in Enschede.

Openingsavond met Suguru Goto en Ryoji Ikeda trekt gevarieerd publiek

De achtste editie van het Enschedese multimediafestival GOGBOT staat bomvol data-panic, You Tube-poop en Japanoiid. Op de Oude Markt, waar de aftrap van het driedaagse festival plaatsvindt, belanden we in een wereld vol datamadness. In de Grote Kerk is het een drukte van jewelste en staan ongeveer een honderdtal nieuwsgierige bezoekers bij visuals en elektronische kunst van onder andere genomineerden van The GOGBOT YOUNGBLOOD Award te kijken. Buiten is ondertussen openingsact Tristan Shone begonnen. Shone, beter bekend als Author & Punisher, gebruikt interactieve machines bestaande uit ruwe materialen, die hij vooral met zijn mond en rechterhand bedient. Met de handgemaakte machines maakt Shone doom en drone-metal en hoewel dit spectaculair klinkt, kon de Amerikaan helaas niet op een grote schare publiek rekenen.


Veelbelovende acts Suguru Goto en Maruosa
De Japanse robotdansers van de veelbelovende act Suguru Goto kunnen wel op redelijk wat publiek rekenen. Met hun bewegingen, die door de zware pakken soms wat beperkt leken, manipuleren ze video art en soundscapes. Het is bijzonder om te zien, intrigerend zelfs, maar de twee jongens van een jaar of twintig die achter ons staan weten niet wat ze ervan moeten denken. “Vind je het wat?”, vraagt de één aan de ander. “Hmm, ’t is vaag, maar ook wel cool. Ik weet het eigenlijk niet. Je ziet het in ieder geval niet iedere dag.” Ook zeker niet alledaags was het optreden van special GOGBOT guest Maruosa met zijn snoeiharde speedcore, metal en terrorcore met geschreeuwde vocalen. In de Grindcore Karaoke Bar, die voor het festival op de Oude Markt werd geplaatst, ging de langharige Japanner helemaal uit zijn dak en zoals het een goede karaoke bar betaamd kon ook het publiek een duit in het zakje doen. Terwijl een fanatieke bezoeker met Maruosa mee staat te schreeuwen staan een handjevol nuchtere Tukkers, sommigen met open mond, vol verbazing en verwondering naar Maruosa te kijken. Het is dan ook een bijzondere verschijning, de kleine Japanner met het haar tot over z’n billen, de verdwaasde blik en de energie van een stuiterbal.


Verder in Atak
Na de optredens in het centrum van Enschede gaan de GOGBOT-artiesten in Atak verder voor een selectiever en meer geïnteresseerd publiek. De Oude Markt was gratis toegankelijk en trok daardoor vooral veel nieuwsgierige passanten, in Atak zien we de échte GOGBOT-liefhebbers. Bij binnenkomst staan de DJ’s van het Kosmos DJ-team al te draaien. Van dubstep tot funk, hiphop en jazz: DJ’s Sefrijn, Goodneck, Maurice en Basel wisselen elkaar in anderhalf uur tijd regelmatig af. De heren van Kosmos zetten een gevarieerde en goede set neer en maakten daarna de draaitafel vrij voor Dutch Talent Steve Mensink, die het publiek opwarmde voor de hoofdact van de avond: Ryoji Ikeda. Elektronisch topcomponist en mediakunstenaar Ikeda, de artiest waar iedere GOGBOT-fan hunkerend naar uitkeek, presenteerde zijn live performance Test Pattern, een loeiharde set vol datapanic en visuals. Oordoppen waren - zo stond al in het programmaboekje - noodzakelijk en inderdaad, de beats van Ikeda deden zelfs je haar trillen. Eén meisje liep zonder oordoppen naar binnen, maar wist niet hoe snel ze met de vingers diep in de oren gedrukt weg moest lopen. Voor de voorbereide Ikeda-fan was het optreden echter een waar feestje: Ikeda liet het beste van zichzelf zien en horen, én meer! Het publiek was het er dan ook unaniem over eens: Ikeda was, ondanks dat zijn apparatuur even uitviel, de beste act die het GOGBOT Festival 2011 zich op de openingsavond kon wensen.