Pedro Pico Pop opent succesvol het festivalseizoen

Raalte in het teken van de popmuziek

Tekst: Marike Boonstra en Wendy Groot Roessink / Foto's: Hendrik Jan Oskam ,

Zaterdag 9 april vond de vierde openlucht editie van Pedro Pico Pop plaats in Raalte. Diverse acts uit vooral Overijssel, maar ook ver daar buiten maakten hun opwachting op het zonnige festival.

Raalte in het teken van de popmuziek

Men neme een oude fabriek, en stopt daar wat vette skatetricks, fijn eten, leuke muziek en bier bij en wat krijg je dan: Pedro Pico Pop in Raalte. Het is meteen duidelijk dat er op dit festival een relaxte sfeer heerst. De vijf podia worden verbonden door middel van een grote overkapping met daaronder een skatebaan, waar menig bezoeker een kunstje waagt, en verschillende lounge plekken met banken. Regels? Niet nodig, iedereen is relaxed en heeft zin in een festivalletje. 


Een festival met vijf podia recenseren is een onmogelijke opgave. Vandaar dat we onze krachten bundelen: we zetten de bandjes die er het meeste uitsprongen voor je op een rij. Wendy begon bij het hoofdpodium genaamd het MBI Podium. Lick start hier de boel. Deze Deventer band laat een goed staaltje ouderwetse Rock (’n Roll) horen. Qua uiterlijk denk je meteen aan Guns ’n Roses. Helaas is de tent nog matig gevuld, maar er zijn al wat deinende hoofden te spotten.


Op het het podium KCO Fabriek opent de uit Twenterand afkomstige band Schoolyard Herons. Hoe hard ze het ook proberen, ze kunnen het kleine beetje publiek niet overtuigen. Het is dan ook sneu om te zien hoe halverwege het optreden het publiek slinkt. Jammer voor Schoolyard Herons, maar ook wel begrijpelijk, aangezien er zoveel te zien en te horen is op Pedro Pico Pop.
Ook Wendy verlaat Schoolyard Herons om een kijkje te nemen bij VINE-YARD. Dat VINE-YARD rockt is duidelijk. Er staat inmiddels meer publiek bij het BMI-podium, maar ook VINE-YARD lijkt het nog nuchtere publiek niet mee te krijgen. Behalve dan een groepje groupies vooraan na.


Activate begint later dan op het programma stond in De Bunker. Gelukkig twittert elk festival nu live mee en kan men dus ook op Pedro Pico Pop op grote schermen zien dat Activate later start. Ver reizen hoeft deze band echter niet, want vandaag spelen ze een thuisshow in Raalte. Vorig jaar speelden ze nog op Koninginnedag, vandaag staan ze op Pedro Pico Pop. Activate is een zeer jonge band  en doet daarom zeer aandoenlijk aan. Hierdoor maakt het eigenlijk niet uit dat het allemaal niet superstrak is. De eigen nummers en covers die ze laten zien klinken in ieder geval erg goed. Erg onder de indruk is het publiek  dan ook van de gitaarsolo met nummers van onder andere Black Sabbath.


Op het KCO-podium gaat met de band Capeman het muzikale niveau van het festival opeens enorm omhoog. De muziek van Capeman, die te vergelijken is met die van Editors, laat het publiek zeker niet stil staan. Er mag, moet en zal gedanst worden.
Tommy Ebben en zijn band The Small Town Villains maken als derde band hun opwachting op het BMI podium. Deze klassieke Rock ‘n Roll klinkt muzikaal erg goed. Ze krijgen hiermee de tent dan ook steeds meer gevuld.


What Would Jesus Drive vult een gat in de programmering op het BMI podium op. Hierdoor spelen ze als enige band vandaag twee keer op het festival. Eerst op het hoofdpodium en op het eind van de avond in De Bunker. En dit is helemaal niet erg, aangezien de muziek van deze Engelse indie-band zeer goed te verteren is. Wat meteen opvalt, is de afwezigheid van een drumstel. Dit lijkt verholpen te zijn met een drum-pc. De afwisselende vrouwen- en mannenzang zorgen voor een fijne draai in de muziek. Hoewel het nog niet erg druk is in de BMI tent zorgt deze band er wel voor dat het publiek goed vermaakt wordt.


Soul Sister Dance Revolution zorgt voor een volle Bunker. Deze Hagenezen laten duidelijk horen dat er naast Kane en Anouk nog veel meer goede muziek uit Den Haag komt. In de muziek van SSDR zijn invloeden te herkennen van bands zoals Kasabian, Franz Ferdinand en Coldplay. Wat meteen opvalt, is het enthousiasme dat van de band afstraalt. Vooral de grijns van de toetsenist werkt erg aanstekelijk. Een ongemakkelijk momentje ontstaat wanneer de standaard van het keyboard het begeeft en op de kop op de vloer beland. Gelukkig draait de zanger zijn hand hier niet voor om en na wat grappen en grollen is er snel een flightcase beschikbaar voor het keyboard en speelt de band verder alsof er niets gebeurd is. Opvallende detail is de interactie dat SSDR  heeft met het publiek.


Het festival vordert. Het etenstijd geweest alle koeien zijn gemolken. Althans, men zou het haast denken, want het bezoekersaantal stijgt ineens explosief. De boel loopt vol te en ook het alcoholpercentage van de bezoekers neemt toe. Vooral in de tenten waar House en Electro wordt gedraaid wagen steeds meer mensen (dronken) dansjes.


Is de zaal eerst nog leeg bij de volgende act, dan verandert dit snel na de eerste klanken van The Medics. Inmiddels kan men de kont niet meer keren nu de band hun dansbare rock op de bezoekers afvuurt. Als de 3FM Serious Talent band de hit ‘City’ speelt, gaat het dak er helemaal af. Maar ook na hun hit blijft de band boeien tot ze van het podium af zijn.


Dan is het tijd voor de publiekstrekker Baskerville. Vele bezoekers zijn vandaag naar Raalte gelokt met deze naam. Immers, de band heeft al een aardig voetje aan de grond. Dit heeft heet producersduo te danken aan de mooie vermelding op hun C.V. te weten: Sziget. Naast hun verworven status valt de muziek van Baskerville ook in goede aarde. Het nummer ‘Devil Town’ klinkt bijna elke muziekliefhebber wel bekend in de oren. Baskerville is een prima afsluiting van de avond.


Kortom, PPP was een mooie aftrap voor het festivalseizoen. Alle ingrediënten waren aanwezig: zon, ruim 1500 bezoekers, goede muziek en bier. 3VOOR12 Overijssel is helemaal opgewarmd en ruikt de eerstvolgende festivals al