Eerste Netwerkmeeting Popmuziek Overijssel smaakt naar meer

Popscene Overijssel ruim vertegenwoordigd in Hedon

Redactie Zwolle / Foto's: Hendrik Jan Oskam ,

Kunst & Cultuur Overijssel (KCO) wil met de eerste Netwerkmeeting Popmuziek Overijssel banden versterken en kansen vergroten binnen Overijsselse popsector. Op 3 november is een groot deel van de Overijsselse popscene in Hedon aanwezig om seminars bij te wonen, de Overijsselse afvaardiging voor Eurosonic te beluisteren en te netwerken.

Popscene Overijssel ruim vertegenwoordigd in Hedon

Kunst & Cultuur Overijssel (KCO) wil met de eerste Netwerkmeeting Popmuziek Overijssel banden versterken en kansen vergroten binnen Overijsselse popsector. Op 3 november is een groot deel van de Overijsselse popscene in Hedon aanwezig om seminars bij te wonen, de Overijsselse afvaardiging voor Eurosonic te beluisteren en te netwerken.

Leon Verdonschot opent met een pakkende column deze dag waarin hij onder andere de aanstaande bezuinigingen in de kunst- en cultuursector belicht. Verdonschot vindt de vanzelfsprekendheid die er bestaat binnen de pop- en kunstwereld voor het ontvangen van subsidies net zo stuitend als geluiden van rechts Nederland die alles willen afschaffen omdat het elitair is.

Daisy Oosterbaan van poppodium Atak en Marjolijn Dokter van Burgerweeshuis presenteren de plannen die het afgelopen jaar zijn ingezet vanuit het podiumplan voor de ondersteuning van lokaal poptalent. De komende jaren krijgen de vier kernpodia in Overijssel (Atak, Metropool, Burgerweeshuis en Hedon) extra budget van de Provincie Overijssel om activiteiten op te zetten ter promotie van lokaal poptalent.
Beide podia laten zien dat er veel meer Overijsselse bands op deze podia te zien zijn zonder daarmee in kwaliteit in te leveren. Want je kunt je uiteraard afvragen of een duidelijke focus op je eigen provincie wel de beste programmering geeft. Dokter en Oosterbaan geven aan dat er juist in de regio meer talent is dan zij hadden verwacht. Ook het publiek vindt het steeds interessanter om naar lokale bands te komen kijken. De zalen raken steeds voller.

Bij Bertolf kun je vandaag even lekker een uur zitten kletsen tijdens de Rock ON Roll Stories. Althans, je kunt er een vraag stellen, en vooral luisteren naar de uitvoerige - maar boeiende - antwoorden van Bertolf. Belangrijke vragen die het publiek stelt en waar Bertolf uitgebreid op antwoordt: "Hoe heb je zelf de stap gemaakt van de Zwolse popscene (Bertolf is afkomstig uit Zwolle, red.) naar landelijke bekendheid?" Ook vertelt hij uitvoerig over de voor- en nadelen van het tekenen bij publishers en bookers. Vooral over de balans die hij altijd zoekt tussen artistieke vrijheid en commerciële doelen en cijfers die gehaald moeten worden.

Tijdens de tweede workshopronde zit de hoofdzaal in Hedon vol. De seminar is populair en dat is niet raar. Wie wil niet leren van de meester Niek van der Sprong? Enige teleurstelling gaat dan ook door de zaal als Van der Sprong zijn eerste zin uitspreekt: 'Ik ga hier niet vertellen hoe je een festival organiseert.' Het geheim van de smit mag niet worden prijsgegeven? Wie weet. Gelukkig valt de seminar niet helemaal in de soep, want Van der Sprong weet een dik half uur te vullen met anekdotes over het organiseren van het Bevrijdingsfestival Overijssel te Zwolle (BFO). Zo herinnert hij ons aan het eerste bevrijdingsfestival aan de Potgietersingel, dat na enige jaren de masale menigte niet meer kon herbergen; aan Anouk die te dronken is om op het podium te (blijven) staan; aan Opgezwolle die met hun hele crew het podium niet af te krijgen waren en aan de crisis die heerste bij de organisatoren van BFO in het jaar dat de zwarte Suzuki op de Naald in reed. Al met al anekdotes die je toch meer inzicht geven in de keuken die Bevrijdingsfestival Overijssel heet.

In de hoofdzaal worden de seminarrondes geëindigd met een onderzoeksvraag, te weten: waarin onderscheidt Overijssels zich qua popmuziek? Een interessante vraagstelling, want is er inderdaad een onderscheid en zo ja, wat is dit dan? Er zijn dan ook veel geïnteresseerden voor deze workshop. Allen zijn benieuwd naar een antwoord op deze vraag. Er zullen hier twee spelers uit het veld zich aan deze stelling wagen. Gedurfd, want er schuilt een groot risico. Is deze vraag immers wel te beantwoorden? Als de seminar start, worstelt de interviewer, journalist Erik Krebbers, precies met dit probleem. Frank Satink, programmeur bij de Lantaarn en Metropool, mede-directeur van Goomah Music en Ev'Hands, speelt een hoofdrol binnen de Overijsselse popmuziek, maar weet hier toch geen antwoord op te geven. Gelukkig is het een interessant persoon, met veel kennis van popmuziek in Overijssel en weet hij veel te vertellen over zijn eigen projecten. Hierdoor blijft iedereen luisteren naar zijn verhalen. Helaas voldeed deze seminar echter niet aan de verwachtingen. Wellicht had doorvragen van Krebbers iets geholpen, was het niet dat deze vraagstelling te moeilijk was om in een half uur tot drie kwartier te beantwoorden. Jammer, maar desalniettemin interessant.

Organisator Bert Bennink, popadviseur bij KCO, geeft aan dat hij veel positieve geluiden hoort van de aanwezige popscene. Tijdens de borrel en het diner is men stevig aan het netwerken en is er uitwisseling tussen verschillende partijen uit de popscene.

’s Avonds presenteert KCO de drie bands die afgevaardigd worden naar het internationale showcase festival Eurosonic in Groningen. Het zijn de bands A La Din, My Propane en Are You A Lion. Het publiek – met en zonder badge – maakt kennis met voor de meesten nog onbekende bands. Er wordt aandachtig geluisterd naar de nieuwe klanken van deze bands. Na afloop wordt er nog druk gelobbyd in het café van Hedon. Uit de reacties van de bezoekers blijkt dat deze dag zeker bijdraagt aan het versterken van banden en vergroten van kansen binnen de Overijsselse popscene.