‘Brand’ winnaar van het Beeldbuisfestival

De publieksprijs gaat naar ‘Noteboek’

Tekst: Jelmer Luimstra ,

De film ‘Brand’ van de 28-jarige Enschedeër Niels Bourgonje heeft afgelopen vrijdagavond in Hedon tijdens het Beeldbuisfestival de Beeldbuisbokaal gewonnen. Zijn film is door critici verkozen tot beste inzending. Evelien Lohbeck won met haar ‘Noteboek’ de publieksprijs.

De publieksprijs gaat naar ‘Noteboek’

In Hedon is het druk op de avond waarop alle genomineerde films worden getoond. Op het Beeldbuisfestival, dat na vier jaar afwezigheid weer gehouden wordt, worden namelijk alle genomineerde inzendingen vertoond. 24 zijn het er in totaal. Over het algemeen zijn de inzendingen van een hoge kwaliteit. Soms is het niveau door bijvoorbeeld slecht acteerspel iets lager (Zombies) en soms ontstijgt het door een behoorlijk goed plot en bekende acteurs de middelmaat (Brand).

De winnaar Niels Bourgonje gaat er met de Beeldbuisbokaal en 1000 euro van door. Zijn film gaat over een mevrouw van wie haar man zelfmoord pleegt. Ze komt uit christelijke kringen en is bang dat hij niet in de hemel belandt. Dan klopt er een man op haar deur. Er ontstaat een zeer verhelderend gesprek.

Zijn film is door een professionele jury verkozen tot beste productie. In deze jury zitten Martin Jan van Santen (animator, kunstenaar, bekend van zijn Villa Achterwerkcartoon ‘The White Cowboy’), Robert Baarda (theaterregisseur, dramadocent, acteur), Ben Zandringa (filmprogrammeur van het Filmtheater Fraterhuis in Zwolle) en Willem Alkema (presentator, tv- en theatermaker).

Het publiek heeft echter ook een stem. Zij kiezen voor de film ‘Noteboek’ van Evelien Lohbeck. Deze film bestaat, zo zegt ze zelf, uit meerdere korte experimentele films waarmee ze speelt met beeld, illusie en de verwachting van de toeschouwer. Ze wint de publieksprijs en daarmee een Ipod Nano. Naast speelfilms zijn er ook veel documentaires en geanimeerde films genomineerd.

Vóór het bekend maken van de winnaars krijgt het publiek dat niet de zaal is uitgelopen een optreden van ‘Bedhelm en de Stewardess’ te zien. Dit is behoorlijk matig. Het duo loopt in foute discokleren over het podium, wordt begeleid door van te voren ingespeelde keyboardpartijen en zingt leuzen als ‘wij staan altijd vooraan in ’t publiek, te dansen op de beat van de muziek’. Next.

Na het over het algemeen hoge niveau van de films deze avond is het optreden van deze circusact eerder een domper op de feestvreugde dan dat het wat toevoegt. Maar dit kan de genomineerden weinig schelen. Hun films zijn genomineerd uit tientallen inzendingen. Het is te hopen dat het Beeldbuisfestival niet weer vier jaar afwezig zal zijn. Het is een geweldige kans voor jonge filmmakers om hun kunsten te laten zien.