“Biertjuh?!” Bier, dat is wat er toe doet in mannelijk muziekland. Bier is lekker, maar wat nog lekkerder is: veel bier. Vrouwen die roepen dat ze liever wijn drinken, worden dan ook in de muziekindustrie raar aangekeken. Bier is wat de rock ’n roll-motoren doet draaien. Vergeet immers niet, Nederland Popland is een mannenwereld en daar horen geen vrouwelijke gebruiken bij. Dit verschijnsel is ook terug te vinden backstage, waar de mannen op de bank hangen om rustig of juist met grote teugen het bier uit de fles te drinken. Dit onder begeleiding van wijd uiteen hangende benen, om alles goed door te laten luchten. Vrouwen met een goede split in de benen worden vaak niet geaccepteerd in geciviliseerd Nederland, mits we in de balletwereld zijn terechtgekomen. Daar is het meer een pré. Maar in de Nederlandse maatschappij behoren vrouwen netjes te zitten, met het ene been gevouwen over de ander. Daar vormt de muziekindustrie echter een uitzondering op. Er moet in deze wereld niet gemiept worden, nee, als een vrouw daadwerkelijk wil meetellen, moet het een vrouw zijn met ballen.
Mannen versus vrouwen in muziekland is een interessant onderzoeksgebied. Want waar zijn de charmante vrouwen in dit wereldje? En vooral, waar zijn deze charmante vrouwen in pop-Nederland aan de top? En als ze er al zijn, komt men vaker vrouwen met ballen in de top tegen, dan vrouwen die volledig op de hoogte zijn van de juiste mode-trends of de laatste gossip. Ja, ja, ik hoor u al denken: “en Jerney Kaagman dan? Dat is een chique dame, toch?”. Hoewel de dame in kwestie de deur niet uitgaat zonder een geschilderd toetje, een mooi mantelpakje of modieus outfitje, vormt Kaagman geen uitzondering op het geheel. Ook deze dame heeft twee rondingen in haar broek zitten. Laat mij u herinneren aan haar opmerkingen tijdens ‘Idols’. Deze opmerkingen deden de deelneemsters niet alleen watertanden, nee, ook Nederland sprong van frustratie uit haar stoel. Er ontstond zelfs een rel rondom haar uitspraak over deelneemster Nathalie (Makoma, uit Idols 2008) die ze in een radio-programma een ‘zwarte muts’ noemde. Zelfs toen presentator Gordon haar vroeg of ze dit serieus meende, antwoordde ze: “Ja, ze is toch zwart en het is een muts”. Zeer direct en zonder emotie, dat is Kaagman. Oftewel, een vrouw met ballen. Vrouwen zonder ballen zijn niet zo direct. Vaak horen we mannen hier zelfs over klagen. “Dat gezeur, dat gemiep, dat gehuil, dat geroddel”. Vrouwen draaien om de hete brij heen, dat vinden mannen. En dat is nou net wat in Popland absoluut niet kan. Nee, daar heerst de regel: ‘direct to the face’. Mannen noemen elkaar dan ook recht in het gezicht oerstom of domweg een klootzak. Als de lucht dan nog niet geklaard is gaan ze op de vuist en drinken ze nadien (nou?) …. een biertjuh.
Wil men het dus ver schoppen in muziekland dan moeten de vrouwen ballen kweken om het glazen plafond te doorbreken. Want ook al is er sprake van een aantal scheurtjes in dat plafond, denk aan Hillary Clinton (de vrouw van) die inmiddels haar taak uitvoert als Minister van Buitenlandse Zaken, in het Nederlandse Popland missen we de vrouw nog steeds aan de top. Zelfs buiten de top zijn het vaak de twee balletjes die in de muziek regeren. Is het toch niet raar dat bij een redactievergadering van 3VOOR12/Overijssel het opvalt dat er sprake was van een ‘all women meeting’? Gelukkig dringt het ook bij de mannelijke kant door dat het niet altijd nodig is om ballen te hebben om als vrouw goed te functioneren binnen de muziekindustrie. Zo meldde een mannelijke voorbijganger bij de vergadering op de vraag, “waarom zijn er toch zo weinig vrouwen in de muziekindustrie” het volgende: “Ik heb geen idee, want vrouwen zijn veel beter, zij weten altijd alles!”.
Muziekindustrie vereist ballen
Het glazen plafond in Nederland Popland
Iedere maand verschijnt er een column van één van onze redactieleden. Ditmaal schrijft Judith Heemskerk, coördinator van de redactie Zwolle van 3VOOR12/Overijssel, over het hebben van ballen in de muziekindustrie.
Het glazen plafond in Nederland Popland
Judith Heemskerk, coördinator redactie Zwolle van 3VOOR12/Overijssel
Elke maand verschijnt er een column van een van onze medewerkers.