GEM = Overtuigend en nieuw

De band geïnterviewd over een soepele CD

Tekst: Daisy Oosterbaan Foto's: Marieke Waalwijk, ,

Het nieuwe album van GEM is nu alweer ruim een week uit. Wat waren de verwachtingen van de band over dit album? Wat maakt dit album nou eigenlijk zo ‘new’?

De band geïnterviewd over een soepele CD

GEM is terug. En hoe. 3voor12 Overijssel kreeg de kans om te praten met Maurits en Vincent over de ontwikkelingen van de afgelopen jaren en vooral ook over waarom dit nou eigenlijk het ultieme moment was om het nieuwe album ‘NEW’ op de markt te brengen. Dit alles vond plaats op 21 maart 2008 in Metropool in Hengelo, waar diezelfde avond de allereerste try-out voor de nieuwe tour plaats vond. “Vanavond staan we weer op het podium, toch een speciaal moment, zo’n try-out” vertelt Maurits, de zanger van de band GEM. Vincent: “De afgelopen tijd zijn we bezig geweest met het in elkaar zetten van deze show, nieuwe clip opnemen, dat is wel een intensieve tijd geweest”. Maurits hierover: “De liedjes zijn nieuw, we hebben er een nieuwe draai aan onze muziek gegeven maar het loopt vanaf het begin van het ontstaan van deze cd al soepel. We hebben er lang aan gewerkt, maar dit is wel iets wat het live goed gaat doen. Voor ons is het een nieuw avontuur waardoor we ons ook wel een beetje een nieuwe band zijn gaan voelen. Dat maakt het voor ons erg speciaal en daarom zien wij de toekomst heel rooskleurig tegemoet. We hebben lang geen eigen tour gedaan maar nu hebben we zin om er weer tegenaan te gaan. De nieuwe single ‘Look’ is al megahit geweest op 3FM, een mooi begin. We gaan Nederland weer laten zien wat we kunnen!” ”GEM is vernieuwend” gaat Vincent verder, “Wij willen met een nieuw album ook weer een nieuwe sfeer uitstralen, daarom hebben we gekozen om een nieuw gezicht te gaan zoeken voor dit album” Maurits: “We besloten dat we een gezicht wilden hebben voor herkenning en om de juiste sfeer neer te zetten. Wij wilden dit bereiken door een meisje op de cover te zetten. We hebben vervolgens de oproep gedaan dat we een meisje zochten. Uiteindelijk hebben er 500 meisjes hierop gereageerd en we hebben door middel van een castingweekend waarin we beeldmateriaal hebben gemaakt en daardoor uiteindelijk een keuze hebben kunnen maken voor hét meisje wat we nodig hadden, dit is Anna geworden.” Vincent: “Hiermee willen we het publiek verrassen door een nieuwe uitstraling. Het is zwartwit, opgewekt, het geeft een lentegevoel en de cover straalt naar ons idee uit dat we klaar zijn voor iets nieuws.” Vincent knikt: “Ja, dat stralen we zeker uit, nu is het de reacties nog afwachten van het publiek, dat gaat nog spannend worden.”