Dirk Deluxe altijd binnen 2 uur uitverkocht Dirk Deluxe altijd binnen 2 uur uitverkocht

Hoe krijg je jongeren naar een poppodium

, Nienke Boekraad,

Dirk Deluxe altijd binnen 2 uur uitverkocht

Hoe krijg je jongeren naar een poppodium

Nienke Boekraad, ,

Poppodium het Burgerweeshuis wilde graag meer en vaker jongeren naar hun zaal krijgen. Hoe kom je af van een stoffig imago en krijg je jongeren zo enthousiast dat ze nu massaal het Burgerweeshuis bezoeken? Een van de oorzaken is het dance-event Dirk Deluxe. Een interview met organisator Dennis Brugman.

Hoe krijg je jongeren naar een poppodium

Dennis Brugman (23) is succesvol organisator van Dirk Deluxe, een altijd uitverkocht dance-event in het Burgerweeshuis te Deventer. Hoe doet hij dat toch? Allereerst: hoe ontstond het idee om een feest als Dirk Deluxe in het Burgerweeshuis te organiseren? Nou, ik werkte vroeger in de Randstad en organiseerde daar house/electro evenementen. Terug in Deventer hoorde ik via mijn familie dat het Burgerweeshuis ook een dance-event wilde organiseren, gericht op jongeren, maar dat het niet echt van de grond kwam. Toen ben ik uiteindelijk bij Pascal Bouma en Erik Delobel terecht gekomen, waar ik hun concept van Actie Bij Dirk (dit werd later Dirk Deluxe, red.) heb ingevuld. Eigenlijk was toen alleen de datum, doelgroep en naam bekend, maar er was nog geen invulling aan gegeven. En ook al was ik niet echt een standaard stagiaire daar, ze hebben me toch een kans gegeven. Ik zorg nu zelf voor de aankleding, programmering en verdere invulling van de avond. Ik probeer iedere editie uniek te maken, door veel te werken met cross-overs naar andere muziekstijlen en door andere elementen zoals dans, mode en hairstyling toe te voegen. Denk je dat het Burgerweeshuis nu aantrekkelijker is geworden voor jongeren? Voordat ik bij het Burger ging werken was ik er nog nooit binnengeweest, ik dacht altijd heel oppervlakkig dat het niets voor mij was. Het had nogal een stoffig imago, dat schrok jongeren af. Met Dirk Deluxe konden we laten zien dat het Burger ook leuk is voor jongeren. Andere projecten zoals Do-it! hebben ook ontzettend geholpen om jongeren enthousiast te krijgen. Dat merk je echt: er is een wachtlijst voor vrijwilligers en Dirk Deluxe is binnen twee uur uitverkocht! Je organiseert nu een drukbezocht dance-event, wat komt hierna? Nou, we zijn zeker bezig om uit te breiden wat betreft Dirk Deluxe, daar zijn op zich best wel vergevorderde plannen voor omdat ik mijn afstudeeropdracht er ook aan heb gewijd. Ik kan er niet heel veel over zeggen omdat we nog in gesprek zijn met andere partijen, maar we zijn wel bezig met het zoeken naar een locatie buiten het Burgerweeshuis. Dit gebeurt wel in samenwerking met het Burger, want ik ben daar onderdeel van en ik vind het belangrijk dat Dirk Deluxe behouden blijft voor het poppodium. Ik heb gemerkt dat veel bezoekers de kleinschaligheid fijn vinden, dus ik denk niet dat je daar teveel aan zou moeten doen. Ik denk dat het een eenmalige grote editie op een andere locatie wordt. Wordt dat een zomereditie van Dirk Deluxe? Nee, er zijn in de zomer al zoveel grote festivals dat ik daar niet tussen wil gaan zitten. Nee, de goede tijd voor een spin-off festival is juist februari-maart, want dan zijn de grote namen vaak vrij. Dan zit er een gat in de eventprogrammering zeg maar, en kan ik ze voor minder geld boeken! Zo krijg ik DJ’s op mijn dance-event die normaal gesproken alleen in het buitenland draaien, en dat is niet omdat ik dat nou zo makkelijk voor elkaar krijg, maar gewoon omdat andere organisaties daar een steekje laten vallen! Da’s gewoon slim kijken naar de agenda’s, veel overleggen met dj’s zelf en op tijd ergens op inspringen.

nu op 3voor12