CD-RECENSIE: Hypnotiserend debuutalbum van Orange Glow

Magic Tale of the Flying Kite in the Animal Kingdom: voor ieder wat wils

Judith Heemskerk, ,

Onlangs bracht Orange Glow zijn debuutalbum ‘The Magic Tale of the Flying Kite in the Animal Kingdom’ uit. Vanaf het moment van de release ging het Orange Glow voor de wind. Een flinke dosis media-aandacht wist Orange Glow met dit album voor elkaar te boksen. Bovendien stond het in de luisterpaal van onze moeder en ook positieve recensies volgden elkaar op. Maar wat vindt 3VOOR12/Overijssel hiervan?

Magic Tale of the Flying Kite in the Animal Kingdom: cello, rare stemeffecten, mantra’s, een politieke noot en veel dieren heel veel dieren. Dit is samengevat wat de luisteraar kan verwachten van het debuutalbum van Orange Glow dat op 11 februari uitkwam. Dit album is voor ieder wat wils. Voor de popliefhebbers hebben we ‘Tapes’ en mooie ballads zoals ‘Kill Yer Darlings’, voor de rockers de nummers met een smerig randje, maar ook de Indie-liefhebber komt hier aan zijn trekken. Misschien is het een gewaagde keuze van Orange Glow, om in dit tijdperk van de downloads en het hoppende publiek hun eerste album als concept te lanceren. Wie luistert tegenwoordig nog het hele album van A tot Z? Toch koos Eric Hoogeweg en overige bandleden voor deze weg. En tegenvallen doet dit zeker niet. Het album neemt ons mee in een soms pessimistische wereld bij de milieubewuste nummers zoals ‘Drama Queens’. Het laat ons geloven in pratende egels die vertellen over Ocean Cars en introduceert ons in de hemelse sferen waar vliegers ons mooie verhalen vertellen. Het platteland, de roots van deze band, komt nadrukkelijk naar voren. De band staat dichtbij de natuur, de dieren, de zon en de hemelen. Men kan niet verloochenen waar men vandaan komt en dit blijkt op dit prachtige album van Orange Glow. Naast deze natuurlijke elementen heeft het album een mooie balans. Het vindt zijn evenwicht in de haast over gecomponeerde nummers, rocknummers en rustieke ballads. Naast de diverse effectjes die op elk nummer wel het oor binnen dringen zijn ook enkele nummers zeer minimalistisch opgezet, waar de baslijnen zeer prominent en haast hypnotiserend zijn. Juweeltjes van dit album zijn volgens de recensent toch wel het nummer Tapes en het uptempo a la ska gezongen nummer ‘Something Sinister’. Het ritmische spel in deze nummers verrast en pakt. De vervormde stem van Eric Hoogeweg doet toch vaak denken aan de zanger van Eels, een compliment voor Hoogeweg aangezien deze niet makkelijk te evenaren is. Echter, de vervormingen van Eric’s stem zijn soms zonde. De puurheid van zijn stem valt hierdoor nauwelijks op. Zeker betreurenswaardig, want Eric’s stem streelt het oor zonder deze effecten. De cello, die op veel nummers terugkomt maakt een aantal nummers af. Het is een mooie bonus, maar het vele gebruik brengt ook een gevaar met zich mee, De nummers zijn hierdoor soms niet van elkaar te onderscheiden. Dit kan een bewuste keus geweest zijn, omdat het album als concept gepresenteerd wordt, maar eenheid is op meerdere manieren te bereiken. Samengevat is het debuutalbum van Orange Glow een prachtplaat met mooie in het gehoor liggende nummers. Een album met juweeltjes, een album dat prachtige fantasieën bevat, een album dat zeer goede teksten heeft en veel leuke extra’s bevat. De composities zijn prachtig opgezet, maar neigen soms door onder andere de talrijke effecten naar over gecomponeerde liedjes. De nummers waarin Hoogeweg te horen is zonder al teveel vervorming zijn toch het puurst en vormen de schatten van dit album. Magic Tale of the Flying Kite in the Animal Kingdom is zeer evenwichtig en neemt ons daadwerkelijk op reis door het dierenrijk. Het album trekt ons mee naar duistere fantasieën, introduceert ons bij de personen achter Orange Glow en tilt ons weer op tot de hemelen waar de vliegers regeren.