Nieuwe programmeur wil met De Buze vooruit

Martheun Poolman wil geld genereren voor opknappen pand

Stefan Langeslag, ,

Vlak voor aanvang van het nieuwe jaar werd bekend dat Martheun Poolman de nieuwe coördinator/programmeur in De Buze te Steenwijk wordt. Wie is deze man en wat wil hij de komende jaren bewerkstelligen? Uit een gesprek blijkt dat hij flink vooruit wil: meer bezoekers, meer professionele uren en een betere uitstraling. Daar gaat hij voor.

Martheun Poolman wil geld genereren voor opknappen pand

Per januari neemt Martheun Poolman (28 jaar) het coördinator/programmeur-stokje in het Steenwijkse cultureel centrum De Buze over. Deze verandering lijkt ook invloed te gaan hebben op het openbare gedeelte van De Buze. Poolman heeft namelijk grote plannen: extra inkomsten. "Want als er meer inkomt kan er ook meer uit”. Extra geld voor de programmering bijvoorbeeld, maar ook voor het opknappen van het gebouw. “De Buze is een blok beton met erg weinig uitstraling”. Na drie jaar ervaring bij Het Podium in Hoogeveen weet Poolman waar hij het over heeft. Hij rolde Het Podium in vanuit de popmuziek zelf: vanuit het platen draaien in onder meer Hedon en De Docter in Zwolle en Nighttown in Rotterdam. Ook gaf hij DJ-workshops en overdag vulde hij zijn tijd met het instrueren van callcenter-medewerkers. In Het Podium wist Poolman veel extra subsidie los te krijgen en was hij ondermeer verantwoordelijk voor het populaire Trashfest. Maar Poolman heeft het liever over de toekomst. In De Buze ziet hij dan ook een hoop uitdagingen om de komende jaren mee bezig te gaan. “Het uiterlijk van De Buze is een blok beton met erg weinig uitstraling. Er zit een Buze-bord aan de zijkant, maar daar houdt het mee op. Als je binnenkomt beland je meteen in de gang bij de wc’s. Dat moet allemaal anders.” Ook de kostenpost programmering moet meer ruimte krijgen. “Overkoepelend orgaan Timpaan heeft ons opdracht gegeven om meer mensen te trekken. Naast uitstraling is programmering daarbij ook erg belangrijk.” “Timpaan wil niet alleen meer bezoekers, maar ook mensen uit meer substromingen. Er komt dus ook een bredere programmering. Maar dat kan ook betekenen dat er een speciale black metal-avond komt, omdat de andere metal-avonden goed lopen. Het is juist leuk om zo’n cultuurtje helemaal uit te diepen. Wanneer er een hiphop-avond komt wil ik daar bijvoorbeeld ook graffiti of een rap-battle bij.” Dat deze plannen veel geld gaan kosten beseft hij. “Ik heb nog geen goed inzicht in de financiën van De Buze, maar wat ik wel weet is dat de gemeente en Timpaan ook hartstikke mooie dingen met ons willen doen. Zij zullen ook zien dat er wat geld bij moet voor een betere uitstraling en een bredere programmering. Ik wil dat geld er echt uittrekken.” Ook wil Poolman van De Buze een kernpodium maken. Dat houdt in dat het verlies bij een tegenvallend bezoekersaantal tot een bepaald maximum aan subsidie uitgekeerd wordt. “Dan kan je tenminste een keer op je bek gaan.” Het probleem zit hem volgens Poolman niet alleen in de inkomsten. “De Buze draait alles bij elkaar met vijftig professionele uren per week. Als je kijkt hoeveel tijd je kwijt bent in het leidinggeven van de avonden en het onderhoud, houd je ongeveer dertig professionele uren over om alles te regelen binnen De Buze. Vergeleken met andere zalen is dat nihil.” Naast het opwaarderen van De Buze tot een kernpodium en het invoeren van een bredere programmering wordt dit dan ook het belangrijkste speerpunt van Poolman voor de komende jaren. Of misschien zelfs een voorwaarde voor de andere twee. “Als je alleen al kijkt naar de plannen die de gemeente en de overkoepelende organisatie Timpaan met De Buze hebben, zou je dubbel zoveel uren moeten werken. Extra uren zijn noodzakelijk om De Buze op te trekken van waar het nu is naar waar we over vier jaar willen zijn.” Naast zijn ervaringen is Poolman van plan om ook Trashfest mee te nemen vanuit Hoogeveen, een internationaal festival met bands uit Amerika, Japan en Australië en vijfduizend bezoekers verspreid over vier dagen. “Bij De Buze hebben we een buitenpodium – ideaal. Als we daar vier dagen 600 bezoekers kunnen trekken, wat voor het festival niet eens zo veel is, is het prop- en prop- en propvol. En dus erg gezellig. Als het meezit met de vergunningen wil ik dat komend zomer al gaan doen.