CD-RECENSIE: Dappere poging van Turboglad

Mijn Leefstijl mooie eerste plaat

Matthieu Mannaerts, ,

Tamar Bastiaan is een bedrijvig baasje. Hij stond al op het podium op het bevrijdingsfestival in Zwolle en hij werkte samen met zijn grote voorbeelden Ali B & Blaxtar. De rapper uit IJsselmuiden ziet zichzelf als een gladiator. Op zijn debuutplaat Mijn Leefstijl vecht hij zestien nummers lang met zijn gevoelens.

Mijn Leefstijl mooie eerste plaat

14 jaar oud was hij, toen Mijn Leefstijl vorig jaar zomer uitkwam. Het is dan ook opvallend hoeveel volwassen thema’s op het album voorbij komen. Zonder blikken of blozen worden existentiële vraagstukken uit de doeken gedaan. “Wat is nou de waarde van deze moeder aarde?” Rapt hij vol overgave. Je hoort dat het oprecht is, maar het album bevat teveel van dezelfde beslommeringen. Dat er ook weinig venijn en pienterheid in de teksten te ontdekken valt maakt Mijn Leefstijl tot een erg lange zit. Een track als Nachtstilte biedt welkome variatie. De kalverliefde die op de track wordt uitgemeten neemt de luisteraar mee naar de middelbare schooltijd. Een glimlach valt niet te onderdrukken als Turboglad rapt: “Ik keek elke dag of ik jou online in mijn lijst zag staan.” Deze innemende simpelheid maakt een hoop goed. De beats op Mijn Leefstijl zijn verzorgd door Matthijs Herder en Jasper Koekoek. Zij tappen uit een donker (en soms iets te bombastisch) vaatje. Dat sluit goed aan op het Gladiatorthema, maar het geheel is niet goed afgemixt waardoor het allemaal nogal glazig klinkt. Tegen het einde van het album worden er nog wat gitaren geïntroduceerd wat een aantal Dog Eat Dog- tracks oplevert. Ongetwijfeld de tracks die het live het beste doen. Een dappere poging is Mijn Leefstijl zeker. Turboglad moet alleen nog even moet rijpen. Een paar jaar lekker doorschnabbelen voor het goede doel, de grotere podia in Nederland rocken, en dan over een jaar of 5 het fakkeltje van Ali B overnemen. Dat kan zou een mooi streven kunnen zijn. Turboglad treedt samen met anderen op in Stadsgehoorzaal te Kampen op 8 februari.