Alternatief bolwerk met goed licht, geluid, podium, eten en ook nog schone toiletten

Pascal Bouma’s nieuwe uitdaging in popcentrum Hedon

Tekst: Sanne Koetsier Foto's: Bullet-Ray, ,

Sinds september 2007 is Pascal Bouma de nieuwe directeur van Hedon. Hij vertelt onder andere over de keuze die hij maakte om van Deventer naar Zwolle te gaan, over hoe je een poppodium moet leiden en hoe je marketingtechnisch vernieuwend te werk kunt gaan.

Pascal Bouma’s nieuwe uitdaging in popcentrum Hedon

Vrijwilligerswerk Pascal kwam regelmatig in Hedon maar had tijdens concertbezoeken niet verwacht dat hij er ooit directeur zou worden: ‘Ik ben totaal geen carrièreplanner. Ik ben ooit begonnen als vrijwilliger in het Burgerweeshuis in Deventer. Ik studeerde milieukunde en vond het belangrijk en vooral leuk om daarnaast vrijwilligerswerk te doen. Al snel ging ik wat beheerderstaken doen, daarna werd ik bedrijfsleider, toen zakelijk leider en uiteindelijk werd ik directeur.’ Overstap naar Hedon ‘Toen ik voor Hedon in Zwolle gevraagd werd, moest ik eerst wel even nadenken. In Deventer waren we net bezig geweest met allerlei vernieuwingen. De subsidierelatie met de gemeente moest worden aangescherpt en de verbouwing van de kleedkamers, het kantoor en de werkplaats was net begonnen. Toen dacht ik: Weet je wat? Ik ga voor een nieuwe uitdaging. Ik heb dus ja gezegd. Eén voorwaarde was wel dat ik in Zwolle zou moeten komen wonen. Dat vind ik zelf ook een voorwaarde om dit werk goed te doen. Vanavond is bijvoorbeeld de installatie van de nieuwe wethouder. Ik vind dat ik mijn kop even moet laten zien. Als ik in Zwolle zou wonen, zou ik even op de fiets stappen maar nu blijf ik hier en dan wordt de dag wel erg lang. Ik ben nu druk bezig om een huisje in de binnenstad van Zwolle te vinden’ Betrokkenheid ‘Ook voor de betrokkenheid is het goed dat ik in Zwolle kom wonen. In Deventer zat ik bijvoorbeeld in het binnenstadsmanagement en stadsmarketing en daar hoor je gewoon van alles. Dat soort dingen vind ik belangrijk. Dat wil ik in Zwolle ook weer gaan doen. Op die manier wordt het popcentrum ook zichtbaarder. Ik vind dat je veel dingen buiten de deur moet doen. Popcentra zijn vaak erg naar binnen gekeerd. Dat wil ik hier in Zwolle voorkomen.’ Uitdaging ‘Artistiek inhoudelijk was Hedon voor mij in eerste instantie minder interessant dan het Burgerweeshuis, maar mijn persoonlijke kwaliteiten zijn volgens mij een toevoeging op het team. Een team is erg belangrijk. Verder proberen we de programmering in balans te krijgen en daar ook vooral de uitdaging in te zoeken, zowel intern als extern. We hebben al een samenwerkingsverband met De Spiegel. Zita Swoon treedt daar 24 februari op. Hedon is gewoon te klein voor deze speciale show. Maar op deze manier konden we de band wel boeken. En verder hebben we het hiphop-feest in de IJsselhallen gehad. In het eerste weekend van september zal dat een vervolg krijgen. Bovendien gaan we ons iets meer bezighouden met bijvoorbeeld het Bevrijdingsfestival. We zullen daar samen met Plato een podium bestieren.’ Muzikale marketing ‘De traditionele reclame willen we in Hedon ondersteunen met nieuwe media. Het is toch zo dat 80 % van de mensen naar Hedon komt door mond-tot-mondreclame. Als wij een nieuwe naam uit de hiphopwereld boeken, dan is het voor het publiek interessant om een filmpje te zien van hoe zo’n live-optreden eruit ziet. Op die manier heb je veel sneller een avond uitverkocht. 3voor12 is ook een medium dat ideaal is om aan inhoudelijke informatie te komen.’ Uitbreiding ‘Naast de samenwerking met verschillende instanties zijn we nog steeds bezig om de zaal uit te breiden met een tweede concertzaal. De uitbreiding zal op dezelfde locatie plaatsvinden. Dat is noodzakelijk om de grotere namen te boeken. Bands die maar twee of drie optredens in Nederland doen, komen nu niet snel naar Zwolle. Heel soms lukt het ons wel, maar dan moet je van alles met sponsors doen om de kaarten betaalbaar te laten voor het publiek. De capaciteit van Hedon is op dit moment te klein om een grote internationale band binnen te halen. Als we een zaal zouden kunnen krijgen waar 1000 bezoekers in zouden kunnen, dan kun je naast live bands ook dansfeesten programmeren. In een stad met wel 35.000 scholieren en studenten zou dat geweldig zijn. Zwolle heeft die ambitie en Hedon al helemaal. Het kan dan bovendien veel meer worden dan alleen concertzaal.’ Gastheerschap ‘Voor bands, medewerkers en vrijwilligers geldt dat alles goed in orde moet zijn. Als het geluid, het licht en het eten goed is en de toiletten zijn ook nog schoon, dan zal een band sneller een goede show neerzetten. Een blije band zorgt voor een tevreden publiek. Voor de vrijwilligers vind ik het belangrijk dat er duidelijke afspraken zijn. Ik houd van rechtlijnigheid. Ik ben gevoelig voor sfeer. Als mijn collega’s niet blij zijn, ben ik ook niet blij. Hedon wordt nog steeds gezien als alternatief bolwerk, dat is een leuke geuzennaam, maar alles moet wel goed voor elkaar zijn.’