Rhythm & the Rebel: idealisme, verbreding en vooral hard uit je plaat gaan Rhythm & the Rebel: idealisme, verbreding en vooral hard uit je plaat gaan

Twee podia op nieuwe editie hiphopfestival Rhythm & The Rebel

, Tekst: Judith Heemskerk Foto's: o.a. Night Junky,

Rhythm & the Rebel: idealisme, verbreding en vooral hard uit je plaat gaan

Twee podia op nieuwe editie hiphopfestival Rhythm & The Rebel

Tekst: Judith Heemskerk Foto's: o.a. Night Junky, ,

Vorig jaar was het feest in Zwolle voor hiphopfans bij de eerste editie van The Rhythm & the Rebel in de IJsselhallen. Hiphopcity Zwolle werd in een festival prominent op de kaart gezet. Na deze succesvolle editie besloot mede-organisator, Arjan Domhof, om de tweede editie te organiseren (6 september 2008). Tijd voor een gesprek met de organisator over het succes van vorig jaar en de wensen en spanningen van dit jaar.

Twee podia op nieuwe editie hiphopfestival Rhythm & The Rebel

Vorig jaar stond er wat te gebeuren in de al zinderende hiphop stad Zwolle. Zwolle werd door velen al hiphopcity genoemd en daar hoorde natuurlijk een festival bij. Arjan Domhof, organisator van The Rhythm & The Rebel en programmeur bij het poppodium Hedon, zag zijn kans schoon en sloeg alle waarschuwingen van collega’s in de wind. ‘Toen ik in januari 2007 bij Hedon kwam werken dacht ik: “we moeten eens iets groots organiseren op het gebied van hiphop. Met al de hiphop artiesten uit Zwolle, is deze stad een van de belangrijkste plekken in Nederland en dat moet een passend evenement krijgen.”’ Waarschuwing in de wind slaan Zo gezegd zo gedaan, zou men denken. Maar aan het organiseren van zo’n evenement bleken nogal wat ogen en haken te zitten. Immers, er moest een grote zaal gezocht worden, de grote acts uit Zwolle moesten worden overgehaald en daarnaast zag de boekingswereld de plek Zwolle voor dit evenement niet zo zitten. ‘We zijn direct gaan praten met de IJsselhallen om te kijken wat daar de mogelijkheden waren. We hadden ze toch redelijk snel over de streep. Misschien komt dit door hun eerdere ervaring met hiphop toen ze Public Enemy geboekt hadden. Ze hadden dus een positieve ervaring vanuit het verleden. Ze hadden nog wel wat twijfels over de bezoekers, maar ik heb ze gevraagd om vertrouwen te hebben.’ Hoewel de IJsselhallen vertrouwde op de knowhow van van Hedon, waren de boekingskantoren niet direct tevreden met de keus om het festival in Zwolle te houden. ‘Er waren best wel veel mensen van de boekingskantoren uit de scène die zeiden: “dat gaat nooit lukken in Zwolle. Mensen vanuit de Randstad die willen niet het land in, die doen dat niet. Dus als je een hiphopfestival wil, doe dat dan in Heineken Music Hall (HMH) of ergens anders in de Randstad.” Maar ik zei gewoon heel eigenwijs: “nee, dat doe ik niet. Ik vind dat de Zwolse hiphop een evenement verdient en ik wil het nergens anders hebben dan in Zwolle.” Zwolle in da house Naast deze voorwaarde wilde Domhof en zijn team absoluut Opgezwolle in de line-up. Sterker nog, als de hiphoppers dit voorstel zouden afwijzen, zou hij er niet me doorgegaan. ‘Voorwaarde mijnerzijds om dit evenement op te zetten was dat Opgezwolle dan zou optreden. Op het moment dat de jongens zouden zeggen “dat zie ik helemaal niet zitten, of we kunnen niet,” dan had ik het niet gedaan.’ Gelukkig voor de drieduizend bezoekers van de eerste editie zei Opgezwolle, na enige overtuiging, ja. Hoewel de jongens van Opgezwolle eerst nog bang waren voor een fiasco, werd het een groot succes. Het festival was kostendekkend, zonder subsidies, en het werd zelfs genomineerd voor de Gouden Greep (Award van Statemagazine en Lijn5) voor het Beste Feest 2007. ‘Ik wilde de Zwolse hiphop prominent op de bill zetten. En ze stonden er ook allemaal: Blaxtar, Typhoon, Jawat, Opgezwolle, Kubus. Zo heb ik een festival neergezet dat een landelijk bereik heeft gekregen. We kregen media-aandacht vanuit het hele land en ook de bezoekers kwamen van heinde en verre. De mensen die eerder dachten dat het in Zwolle niet zou slagen waren ook met stomheid geslagen. Er zijn dan ook heel veel mensen die mij na afloop gecomplimenteerd hebben in de trant van: “geweldig, we hebben gezien dat het toch gewerkt heeft. Dat hadden we niet verwacht en jij hebt het gedurfd.”’ Steeds meer een festival Of het deze durf is geweest die Domhof bracht tot een tweede editie, die op 6 september 2008 zal plaatsvinden, is nog maar de vraag. Immers, de weg was al eens bewandeld. Toch verreist het ook dit weer moed en doorzettingsvermogen, want het herhalen van een concept is in de ogen van Domhof achteruitgang. ‘Kijk, stilstand is achteruitgang. Dus op het moment dat je een tweede editie gaat organiseren en je wil dat het net zo’n succes wordt als de vorig keer dan zul je het anders moeten aanpakken. Vorig jaar had dit festival bijna allemaal Nederlandstalig hiphop, maar dat is maar een klein gedeelte van de hiphop. Er moest dus meer komen.’ Hoewel het Hedonteam het festival een extra dimensie wil geven, staan de Nederlandstalige hiphoppers ook dit jaar weer op het podium. ‘Je mag dat publiek niet kwijtraken. Daarom staan Rico en Sticks er gewoon weer, staan Typhoon en Zo Moeilijk er weer en staat ook Raen Music (label Blaxtar) er. Ook Jiggy Dje kon ditmaal niet ontbreken.’ Echter, volgens Domhof is het van belang om bij de tweede editie uit te breiden. Zoals het in de muziekindustrie wordt genoemd gaat hij ditmaal voor de verbreding. ‘Met een tweede editie kan je het andere gedeelte van de hiphop niet laten liggen. We wilde dit keer echt gaan voor de verbreding en internationalisering. Daarom is er op dit lifestyle-event met breakdance, graffiti-artists (vijf dames waarvan een uit Berlijn en een uit Italië) dit keer ook andere hiphop te aanschouwen. Dit jaar komen bijvoorbeeld Pete Philly en internationale artiesten zoals Black Moon en Mr. Lif & Akrobatic erbij.’ Amerika represent The Rhythm & The Rebel gaat op 6 september dus van een landelijk bereik naar een internationaal bereik. Maar om dit te bewerkstelligen moesten nog wel wat hindernissen genomen worden. Het boeken van internationale artiesten bleek namelijk nog niet zo gemakkelijk te zijn als dan dat men had gehoopt. ‘Ik heb natuurlijk een wensenlijst ingeleverd bij de boekingskantoren en daar stonden 25 namen op, waaronder Black Moon, Mr. Lif en Akrobatik. Ik was er erg op gebrand om Public Enemy te boeken. Dit zijn toch de naamgevers van het festival (The Rhythm and the Rebel komt uit de tekst van Public Enemy). Helaas kon dat om verschillende redenen niet doorgaan.’ Ook het toevoegen van de naam Ice-T aan de line-up ging helaas niet zo als dat men zou hopen. ‘Ice-T kon niet aanwezig zijn vanwege zijn opname schema van Law & Order. Maar ik ben uiteindelijk zeer tevreden met onze line up. Op deze manier hebben we kunnen bewerkstelligen wat ik wilde: de verschillende kanten van de hiphop aanbieden. Dat brengt misschien wel een gevaar met zich mee, dat andere bezoekers hierdoor afhaken, maar die gok moeten we dan maar wagen. We willen beide publieksoorten tegemoet komen. En daar hoort ook het oldschool publiek bij’ Twee geloven Bij twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen, zo luidt het gezegde. Zo zal hoogstwaarschijnlijk Domhof ook gedacht hebben. Er moet diversiteit zijn maar dan wel gescheiden van elkaar. Dan is iedere groep tevreden. Een tweede podium, in samenwerking met Hiphop In Je Smoel (HIJS), bracht de oplossing. ‘Waar vorig jaar de garderobe was komt dit jaar het tweede podium. Naast de ruimte van zesduizend mensen krijgen we hierdoor weer ruimte voor 1200 tot 1500 mensen. Het tweede podium is bedoeld voor het aanstormend talent en talent dat al goed op weg is. Maar dit wil niet zeggen dat het podium van een laag niveau is. Het heeft gewoon net zo’n hoog niveau als het andere podium. Het is niet zo dat er voor een paar jongetjes uit Westenholte een podium wordt neergezet.’ Met het plaatsten van een tweede podium krijgt The Rhythm & The Rebel een echt festival idee. Maar naast programmeur technische redenen voor dit podium is er ook sprake van een vorm van idealisme, zo legt Domhof uit. ‘In die zin dat er ook twee Amerikaanse acts staan waardoor we twee Nederlandse acts verliezen. Door zo’n tweede podium hebben we dus weer meer ruimte voor andere Nederlandse artiesten waaronder aanstormend talent. Min of meer vanuit dat idealisme is dat dus podium ontstaan.’ Kroeshaar Over de volgende editie heeft Domhof echter toch een dubbel gevoel. Hij legt uit: ‘Vorig jaar was het een onverwacht succes. We hadden niet kunnen dromen dat er zoveel mensen zouden zijn. Meestal bij een nieuw evenement op een ongunstige plek als Zwolle, is het nog maar afwachten of je genoeg mensen op de been kan krijgen. Meeste evenementen zullen dan ook het eerste jaar verlies draaien, maar wij waren direct kostendekkend zonder subsidies.’ Hoewel hij wel nerveus is of de tweede editie van The Rhythm & The Rebel net zo succesvol gaat worden als de eerste, heeft het Hedonteam alle zeilen bijgezet. Zelfs intieme gesprekjes met Sticks en Rico ontbraken niet. Uit deze gesprekjes kwam vervolgens het idee om een Urban-kapper neer te zetten. Op deze wijze wordt de tweede editie van The Rhythm & The Rebel een echt lifestyle-evenement met een echt festivalgevoel. Domhof hierover: ‘Helaas heb ik geen kroeshaar, sterker nog ik heb geen haar.’ Het volledige overzicht met artiesten inclusief het tijdschema ziet er als volgt uit: MAIN STAGE 15:00 Two Outta Millions ft. Select Personnel 15:50 Jiggy Djé 16:45 MR. Lif & Akrobatik ft. Smile Rays (USA) 18:15 Typhoon 19:30 Pete Philly & Perquisite 21:00 Rico & Sticks 22:30 Black Moon (USA) Host: Gee Dj’s: Sjemig Soundsystem (Pauluz & $imon) HIPHOP IN JE SMOEL STAGE 15:30 Audio Elixer 16:30 Fata Morgana 17:30 Keynote Speakerz 19:00 Zo Moeilijk 19:45 M.O. & Brakko 20:30 Winne 22:00 Cartes & Kleine Jay 23:00 Raen Music Showcase ft. Blaxtar & Manu Host: Bleek Dj’s: Mista Sweet & DBS

nu op 3voor12