Oogst-circus gaat in Vriezenveen van start Oogst-circus gaat in Vriezenveen van start

The Tommycats als eerste zeker van halve-finale plaats

, Ron van den Boom,

Oogst-circus gaat in Vriezenveen van start

The Tommycats als eerste zeker van halve-finale plaats

Ron van den Boom, ,

Zaterdag 6 mei opende de Oogst van Overijssel in Flashback Live in Vriezenveen. Met de diverse Bevrijdingsfestivals nog in de benen, als bezoeker of op het podium, trad het eerste vijftal bands aan om in een set van 20 minuten publiek en jury te overtuigen van hun kunnen. Uiteindelijke inzet: een plaats in de halve finale.

The Tommycats als eerste zeker van halve-finale plaats

De Oogst van Overijssel zit in een tussentijdse groeifase. In plaats van de gebruikelijke 20 staan er dit jaar maar liefst 25 bands in de voorronden, en wordt het hele spektakel gespreid over vijf weekenden, in plaats van vier. ‘Meimaand Oogstmaand’ is met een finale in juni dan ook niet meer helemaal van toepassing. Een ander bijkomstig gevolg is dat er meer podia hun deuren openen om het Oogst-circus binnen te halen. Zo zijn er dit jaar voor het eerst optredens in De Stam in Almelo, Pand van Janna in Diepenheim en Flashback live in Vriezenveen. En in dit laatstgenoemde jongerencentrum vond gisteravond (6 mei) de opening van Overijssels meest ambitieuze talentenjacht de Oogst van Overijssel plaats. Op deze openingsavond stond het Vriezenveense podium ter beschikking van The Freaks uit Deventer, de Enschedese Tommycats en maar liefst drie bands uit Zwolle: Headshot, The Rock en Mine. Mine deed de aftrap, altijd moeilijk om als eerste band het podium op te moeten. Een voordeel is wel dat zij als enige band een uitgebreide soundcheck hebben mogen doen. Mine brengt oerdegelijke Rock in de traditie van bands zoals bijvoorbeeld The Counting Crowes. Nummers met een kop en staart, die goed in elkaar zitten, maar die zo nu en dan ook wel wat peper en zout zouden kunnen gebruiken. Degelijke rock kreeg het publiek, dat deze avond helaas voornamelijk bestond uit leden van de overige deelnemende bands, ook voorgeschoteld door het Zwolse The Rock, die hun naam eer aandeden: het stond als een huis. Zangeres Winanda heeft een ‘goeie strot’, en weet zich muzikaal gesteund door een goed geoliede machine, waar de ervaring vanaf druipt. Met Headshot op het podium werden de wat meer gangbare rockpaden verlaten en werd er een flinke dosis Metal/rap de zaal in gestuurd. De energie spatte van het podium af, waarbij de hoofdrol was weggelegd voor gitarist Remco Petri, die later geheel terecht door het publiek uitgeroepen werd tot muzikant van de avond. De teksten van Headshot zijn doorspekt van politieke statements en samen met een gastrapper brachten zij hun versie van Het Lied van de Vrijheid, waarmee ze voor de provincie Overijssel de winnaar geworden zijn, en wat ze een dag eerder ook lieten horen op het Bevrijdingsfestival in Zwolle. Dat het na de energy-boost van Headshot allemaal nog een versnellinkje hoger kon lieten The Freaks uit Deventer horen. Hun ADHD-show met muziek die iets van een mix was tussen een op hol geslagen Morphine en een met adrenaline geïnjecteerde Blacktop was uitermate amusant en vermakelijk. Maar buiten dat zat het muzikaal ook allemaal nog eens retegoed in elkaar en wist de band goed strak te blijven. Vanwege de drukte op het kleine podium werden The Dirty Dancers, een van vaseline-laag voorziene groep dansers die de optredens nog een extra dimensie geven, in Deventer achtergelaten, en moest superfreak Jordi Filali regelmatig uitwijken naar de zaalvloer, waar hij het publiek nadrukkelijk betrok bij zijn act. Het enthousiasme van drumster Marjolijn Dokter viel ook bij de jury in goede aard, zij mocht naast de titel ‘drummer van de avond’ ook de daarbij behorende prijs mee naar Daventria nemen. Afsluiter van deze eerste ronde waren The Tommycats, een stel jonge honden (katten?) uit Enschede die zichtbaar gespannen aan hun set begonnen. Muzikaal gezien had dit trio de zaken uitermate goed voor elkaar. Met het grootste gemak manoeuvreerden ze zich tussen muziekstijlen van de jaren ’60 naar de jaren ’90 en even zo gemakkelijk weer terug naar de jaren ’70. Diversiteit bij de vleet, van Grunge naar poppy-pseudo ballads naar retro-rock, en in alle stijlen goed verzorgd. Zij waren het dan ook die uiteindelijk met de hoofdprijs van deze avond, een gegarandeerde plek in de halve finale van de Oogst, aan de haal gingen, daar waar de andere bands nog even af moeten wachten of zij de volgende ronde gaan halen. Opvallend aan deze eerste avond was dat het niveau van bands die dit jaar aan de Oogst deelnemen weer een stukje hoger ligt dan het afgelopen jaar: zonder uitzondering hadden alle bands gemakkelijk de halve finale van het afgelopen jaar kunnen halen. Komend weekend zullen we gaan zien of dat ook voor de tweede en derde voorronde geldt. Overige voorrondes: 12 mei: Pand van Janna (Diepenheim) 13 mei: ’t Ukien (Kampen) 19 mei: Ojeesee (Hardenberg) 10 mei: De Stam (Almelo) Halve finales: 26 mei: De Buze (Steenwijk) 27 mei: Atak (Enschede Finale: 2 juni: Hedon (Zwolle) Fotografie: Paul de Jong

nu op 3voor12