Discovery Tour Overijssel moet bezoekers naar kleinere zalen trekken

Organisator Michiel Visser: 'De kwaliteit van bands moet een speerpunt worden'

Bas Wilberink, ,

Wat is pijnlijker voor een band dan spelen voor twee man en een halve paardenkop? Weinig. Kunst & Cultuur Overijssel (KCO) kwam eveneens tot die conclusie en bedacht de Discovery Tour Overijssel, dat vanaf maart van start moet gaan. Projectmedewerker en medebedenker Michiel Visser: 'De kleine podia in onze regio moeten vol gaan stromen met publiek.'

Organisator Michiel Visser: 'De kwaliteit van bands moet een speerpunt worden'

Wat is pijnlijker voor een band dan spelen voor twee man en een halve paardenkop? Weinig. Kunst & Cultuur Overijssel (KCO) kwam eveneens tot die conclusie en bedacht de Discovery Tour Overijssel, dat vanaf maart van start moet gaan. Projectmedewerker en medebedenker Michiel Visser: 'De kleine podia in onze regio moeten vol gaan stromen met publiek.' De Discovery Tour Overijssel is in het leven geroepen om podia met een capaciteit van minder dan 250 bezoekers drukker bezocht te krijgen. 'Er wordt nu gemiddeld vaak maar 50 procent van het mogelijke aantal bezoekers gehaald', legt projectmedewerker en medebedenker Michiel Visser uit. 'Dat is veel te weinig. Relatief onbekende bands die misschien heel erg goed zijn, krijgen die zalen gewoon niet vol. Daar gaat vanaf maart iets aan gebeuren.' De opzet is dat op een vaste avond in de maand twee kwalitatief goede bands op zeven kleinere poppodia in Overijssel optreden. Welke podia dat zijn, kan Visser (op het jongerencentrum Ojeesee in Hardenberg na) nog niet prijs geven. De afrondende gesprekken met de betreffende programmeurs zijn momenteel in volle gang. De bands worden geselecteerd door een speciaal in het leven geroepen selectiecommissie, bestaande uit een programmeur, een popjournalist en boeker. Visser: 'De kwaliteit van de bands moet een speerpunt worden. Zodat mensen weten dat als ze naar de Discovery Tour gaan, het een mooi muziekavondje wordt. Uit alle bandinschrijvingen wordt een pool van vijftig samengesteld, die vervolgens aan de programmeurs wordt aangeboden. En als de band in één zaal goed speelt, is de kans natuurlijk dik aanwezig dat ze ook op de andere podia terechtkomen.' Discovery Tour Overijssel behelst verder een doelgroepanalyse en popvoorlichting aan middelbare scholieren. 'Die weten vaak niet eens dat er een poppodium bij hen in de buurt is', vertelt een bezorgde Visser. 'We gaan met een speciale tourbus naar de scholen toe en houden dan een soort van popquiz annex workshop. Door middel van de doelgroepanalyse proberen we in kaart te brengen waarom mensen nou juist wél of juist níet naar optredens gaan. En het is gelijk een verkapte reclametechniek. Terwijl we informatie verzamelen, stellen we ze op de hoogte van de komende optredens.' Geïnteresseerde bands kunnen een aanmeldingsformulier aanvragen bij Michiel Visser: mvisser@kco.nl