Het kriebelt alweer bij Dauwpoporganisator Rob Telgenkamp Het kriebelt alweer bij Dauwpoporganisator Rob Telgenkamp

In grote lijnen zo’n feest organiseren, kan elke hork’

, Rutger van den Dikkenberg,

Het kriebelt alweer bij Dauwpoporganisator Rob Telgenkamp

In grote lijnen zo’n feest organiseren, kan elke hork’

Rutger van den Dikkenberg, ,

Nog twee maanden en dan is het weer tijd voor Dauwpop in Hellendoorn. De twaalfde editie is het alweer. Grote man achter het festival is organisator Rob Telgenkamp. Hij vertelt over het hoe en wat van Dauwpop 2006.

In grote lijnen zo’n feest organiseren, kan elke hork’

Rob Telgenkamp is een druk man. Het bureau van de organisator van Dauwpop en podium De Lantaarn in Hellendoorn ligt deze maandagochtend vol met paperassen, en er wordt gebeld tussendoor (‘sorry, vergeten mijn telefoon uit te zetten’). Nog een kleine twee maanden, en dan is het weer tijd voor Dauwpop, en dus kriebelt het alweer een tijdje bij Telgenkamp. ‘We zijn een jaar bezig met de organisatie, eigenlijk we beginnen we alweer op de dag zelf voor het volgende jaar’, zegt de organisator. ‘Dan wordt er gekeken naar wat er fout ging. Dat was in 2005 niet zo heel veel, een paar kleinigheden’. ‘Kijk, in grote lijnen zo’n feest organiseren kan elke hork’. De details zijn moeilijker. Het unieke van Dauwpop schuilt in de sfeer en de breedheid van het festival, zegt Telgenkamp, ‘maar,’ vult hij aan: ‘elk festival is uniek’. ‘Wij zitten als festival niet vast aan onze doelgroep, wij willen Dauwpop laagdrempelig houden, dat wil iedereen denk ik wel’. En dus is de line-up van Dauwpop breed, van Drentse volkszanger Jannes en de Achterhoekse rockers van Normaal tot de Italiaanse metal- en gothicband Lacuna Coil en het Amerikaanse hardcorekwartet Madball. Er is voor iedereen wat wils. Maar is dat juist niet het gevaar? Telgenkamp vindt van niet. ‘er is genoeg te doen, we hebben drie podia. Het is niet zo dat iedereen alleen maar in de rij staat voor zijn favoriete bandje.’ En’, voegt hij daar aan toe, ‘het is goed om in contact te komen met andere muziek’. We hebben dit jaar ook een theatertent, we zijn in gesprek met twee groepen die normaal in het theater staan. Ik kan nog niet zeggen welke, want we zijn er nog mee bezig.’ Over het toevoegen van Jannes op het affiche is Telgenkamp duidelijk. ‘Het is meer een gimmick, zoals je op andere festivals als Lowlands ook wel ziet’. Op de vraag of de komst van Jannes te maken heeft met het Giga-Piratenfestijn dat Telgenkamps bedrijf Ev’Hands ook organiseert is hij kort: ‘Nee, dat heeft er niets mee te maken. Dat doen wij ook, maar heeft niets met elkaar te maken’. Dynamo Open Air Dat er dit jaar ook metal aanwezig is op het festival is voor Telgenkamp niet zo vreemd. ‘Dat hebben we altijd wel. Ja, vorig jaar niet, omdat Dauwpop toen samenviel met Dynamo’. Twee dagen na Dauwpop vond op hetzelfde terrein het hardrockfestival Dynamo plaats. Dit jaar niet. ‘Dynamo wil niet, ik wil niet’ zegt hij. De samenwerking met Dynamo beviel niet, ook al had het een commercieel voordeel. ‘Twee festivals die de faciliteiten delen, scheelt per festival in de kosten’. Het probleem van Dynamo is volgens de Dauwpoporganisator dat er ‘teveel en te lang is geleurd met een locatie. Ik denk dat Dynamo exit is’. Nieuw dit jaar is de ‘90’s Area’, waar artiesten uit de jaren ’90 zullen optreden, zoals 2 Brothers On The 4th Floor en de Party Animals. ‘We doen dat al een tijd in de Lantaarn’, zegt Telgenkamp, ‘en daar is het heel erg gewild. Iedereen die nu in de doelgroep zit, ging uit in de jaren ’90. Het is allemaal heel herkenbaar, en daarom is het ook commercieel goed.’ Dauwpop is een bedrijf geworden, maar wel geboren uit idealisme. ‘Wij wilden als Lantaarn ook een eigen festival hebben, en gingen er fanatiek mee aan het werk. Tegenwoordig is het geen hobby meer, maar een volwassen industrie, waar je te maken hebt met de Arbowet’, zegt Telgenkamp vermoeid. ‘Ik kan je twee mappen met vergunningen laten zien. Een festival organiseren puur uit idealisme houd je misschien twee jaar vol, daarna is het over. Een festival organiseren is geen kinderspel, het gaat altijd om geld.’ Voor 2006 gaat Telgenkamp dan ook proberen ‘sponsoren te paaien’, en de marketing verbeteren. Voor de komende Dauwpop verwacht Telgenkamp: ‘We gaan een mooi feest houden, de ingrediënten zijn goed.’

nu op 3voor12