De woordenfetish van Blaxtar

‘De muziek is zelfreflecterend en maatschappijkritisch, maar alleen omdat ik deel uitmaak van de maatschappij die ik bekritiseer’

Kees Hooghiemster, ,

Een gesprek in twee etappes met rapper Blaxtar over zijn nieuwe plaat ‘Ozmoses’, familie, zijn roots, Hanzehiphop en rapcolleges.

‘De muziek is zelfreflecterend en maatschappijkritisch, maar alleen omdat ik deel uitmaak van de maatschappij die ik bekritiseer’

Kevin de Randamie a.k.a. Blaxtar is niet een onbekende in hiphopland. Hij is al meer dan tien jaar aan het werk en de meeste mensen kennen hem van zijn bijdragen aan de Opgezwolle-platen ‘Spuugdingen’ en ‘Vloeistof’. Op 24 april komt zijn debuut ‘Ozmoses’ uit in samenwerking met het Zwolse platenlabel IQ-Music. Eerste ontmoeting, donderdag 6 april. Blaxtar (28) zit aan een tafeltje in café De Harmonie op de Grote Markt in Zwolle. Agenda voor zijn neus. Hij heeft het druk. De hele nacht doorgewerkt aan de nieuwe plaat. En straks weer door naar Amsterdam. Maar eerst een vragensalvo. Om in Tante Es-stijl te beginnen: wie is je vader, wie is je moeder? Blaxtar: ‘Mijn vader is Imro de Randamie en hij zat in het Surinaamse leger. Mijn moeder is Marlene Anches. Samen kwamen ze naar Nederland en ik ben twee jaar later geboren in Limburg. Mijn ouders hebben me niet écht gestimuleerd om in de muziek te stappen. Het is ook niet zo dat we als gezin vaak aan het zingen waren, maar mijn moeder zong in de kerk en mijn vader speelde saxofoon. Ze vonden school altijd belangrijker. Maar onbewust hebben ze zeker wel wat bijgedragen.’ Feit is dat de familie De Randamie twee muzikale telgen heeft voortgebracht. Naast Blaxtar is er nog Glenn de Randamie (alias Typhoon). Het kleine broertje van Blaxtar die in 2004 de Grote Prijs van Nederland won. ‘Daar ben ik natuurlijk ultiem trots op. Het is ongelooflijk om je kleine broertje zo te zien groeien. Hij is al zo groot. Niet alleen artistiek, maar ook qua persoonlijkheid. En daar heb ik denk ik ook wel wat aan bijgedragen door hem altijd te steunen. Ik nam hem mee naar feesten en we zitten al zolang in het hele hiphopgebeuren dat we die muziek letterlijk en figuurlijk ademen.’ De muzikale roots van Blaxtar zelf gaan terug tot Rudeteenz, de tijd waarin hij samen met Rico op school zat. Ze maakten muziek en speelden op open podia. Sticks kwam daar bij. Rico en Sticks zijn later samen met Delic Opgezwolle gaan vormen. ‘De rest is geschiedenis. We groeiden uit elkaar omdat ik op een andere lijn zat en ik het leger in ging. Maar ik ben erg trots op ze. En vooral op Rico omdat we samen een geschiedenis delen. Ik heb het hele pad dat ze hebben afgelegd van dichtbij meegemaakt. Ik beschouw ze dan ook als familie, een familie die ik zelf heb gekozen. Mijn roots liggen nog steeds in Zwolle.’ Hanzehiphop ‘Hanzehiphop is denk ik wel een heel goede benaming voor de Zwolse hiphopscene. Ik val er zelf niet helemaal onder omdat wat ik doe toch behoorlijk anders is dan wat bijvoorbeeld Opgezwolle doet. Hanzehiphop valt het beste te omschrijven als pretentieloos en straight forward. Eerlijk en niet te veel opgeklopt. Het blijft dichtbij de kern. Dat is de kracht ervan. Mijn muziek en teksten zijn cryptischer.’ Naast zijn bezigheden in het hiphopwereldje komt het brood voorlopig op de plank door de workshops die Blaxtar geeft. ‘Zes jaar geleden ben ik door Hedon gevraagd om een rap-class te geven voor kinderen. Dat is gaan groeien en nu reis ik het hele land door. Het is het beste te omschrijven als een soort spoedcursus rap. Ik vind het echt heerlijk om te doen en het gaat ook prima in combinatie met de muziek. Het is heel dankbaar werk. Mijn doel is om kinderen op een positieve manier in aanraking te brengen met hiphop.’ Tweede ontmoeting, donderdag 13 april. Lokatie: Hedon. Een luistersessie. De lokale pers is uitgerukt voor vier tracks van zijn nieuwe album ‘Ozmoses’. Rauwe shit. De titel verwijst naar de interpretatie van zijn omgeving en de postitie die hij daarin probeert te nemen. Blaxtar: ‘In mijn hoofd maak ik een perfect wereldje die ik graag wil zien. De plaat is een inleiding in mijn hoofd. Het is denk ik wel een ingewikkeld album omdat alles aan elkaar linkt. Om te beginnen maken alle titels, samengevoegd, onderdeel uit van een concept. Dan staat er: ‘Ozmoses, de prognose kost hopen tijd, verstoft toch tot rijm. Dus schrijf ik niet teneinde de tijd te vermoorden, ik schrijf in momenten die niet tot tijd toebehoren.’ De muziek is zelfreflecterend en maatschappijkritisch, maar alleen omdat ik deel uitmaak van de maatschappij die ik bekritiseer. Zeg maar alle grote vragtekens van mijn bestaan. Ik speel uiteraard met woorden. Misschien heb ik wel een woordenfetish. Rappers zijn sowieso woordkunstenaars. Voor hiphop is dat altijd de kern geweest.’ Tijdens de luistersessie gaat Blaxtar met zijn hoofd op en neer, duim en wijsvinger ondersteunen de kin. De rapper lijkt tevreden. Het broertje van Blaxtar is ook van de partij. ‘Gruwelijk’, vindt Typhoon het dat zijn grote broer een plaat heeft gemaakt. De cirkel is rond. De releaseparty van ‘Ozmoses’ vindt plaats in het Amsterdamse The Mansion op 20 april. Blaxtar komt naar Zwolle tijdens IQ-Music Presents. In Hedon op 29 april samen met Nou En, BeerBong en Tha Doggz.